Headshock fatty

  • Trådstartare voidme@linux.nu (johannez k)
  • Start datum

voidme@linux.nu (johannez k)

Gäst
Undrade lite över cannondales framdämpar system. Att dom är bra vet jag redan men kräver dom mycket underhåll, kostar det mycket att lämna in för service? Kan man byta till t.ex en manitou gaffel, med ngn sorts insättning i styrlagret. Alla ni som har kört med den, hör av er med kritik.
mvh
//JOhannEZ
 
Fatty

Det finns adaptrar om du vill köra med vanliga dämpare. Hör med din Cannondale handlare för priser m.m.


Enligt min närmsta Cannondale LBS är Headshoken ganska knepig att serva sjäölv, jämfört med t.ex. Marzochi dämparna (eller hur de nu stavas). Bl.a. därför prisar han headshok högt...


/Niklas
 
Funkar bra!

Tja ba´!


Jag har kört Cannondale med en Head Chock i två säsonger (tredje har ju precis börjat nu).
På min Cannon. sitter det en P Bone D med 60 mm fjärdingsväg och look out (den går att låsa). Den har samma innehåll som en Fatty D/SL det är bara själva gafflarna och vikten som skiljer på dom. Det som skiljer mellan min och en ny dämpare är att idag är det 80 mm fjädringsväg på dom.


När det gäller servicen så har det fungerat bra och hittills ej kostat mig en enda krona (Garanti i två år + om det är fel från fabrik "livstid"). Det enda som är bytt i den är oljekassetten där ett skims i låsningen sprack. Det som hände då var att dämparen ej gick att låsa annars fungerade den som vanligt. Som serviceintervallen på har varit mellan 150 och 250 mil, då min LBS byter olja i kassetten. Där i mellan har jag bara lossat muffen för att stryka på lite fett på lagerbanorna.


Så jag måste säga att den har funkat bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sso Service Fatty 70, Cannondale F2000 Mountainbike 2
789456123 Pumpning av fatty dämpare?? Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...