HBB kartor

Vid mina HBB-paddlingar har jag haft sjökort i skala 1/50.000.

För att inte få med en massa onödiga områden har jag valt ut exakt de utsnitt som jag behöver och skrivit ut dubbelsidigt med färglaser på vattentåligt A3 papper (Xerox Nevertear plastpapper).
Hela bunten blev väl ett 60-tal A3--ark som vägde 2-3 kg.

//Peter
 
En nackdel

med sjökort jmfrt topografisk karta är att det är så lite landinformation så att valet av tältplats blir knepigt. Du har ett par GPSer med också Peter vad har du för kartor i dessa?

Någon form av tryckt karta med på paddling ger bättre överblick och är roligare än GPS-karta enligt min uppfattning men i kända farvatten klarar jag mig bra med enbart GPS under gång

Thure
 
Jag har sjökort i min gps också. Men samtidigt hundratals med waypoints till bra tältplatser längs hela Sveriges kust - som jag även markerat på plastsjökorten.
 
Om jag minns rätt så måste du ha med papperskartor för att få räkna en HBB-paddling. Det finns "Kustkort" på 1:250.000 som kan vara lämpliga för planering av dagsetapperna. Skär av utomskärsbiten och plasta in det du ska ta med. De ger för lite information för båtturer men kan räcka för en grundgående kanot. Sen kompletterar du med karta i GPS för detaljer. Kolla av med HBB-gänget om det räcker enligt statuterna!
Se sid 7 i sjökortskatalogen:
http://www.sjofartsverket.se/pages/1687/Produktkatalog 2014_webb.pdf

Annars finns Utekartan tryckt på Tyvek som alternativ med skala 1:50.000 om du behöver detaljer på tryckta kort.
 
Annars finns Utekartan tryckt på Tyvek som alternativ med skala 1:50.000 om du behöver detaljer på tryckta kort.

Jag är också på jakt efter kartor för en HBB-paddling. Utekartan är den bästa kartan för paddlaren just nu på marknaden, enligt min mening. Tryckt på Tyvek (vattentålig) och ger både information på land och på sjön. Calazo är ganska likvärdig men ger inte lika mycket sjöinformation som Utekartan. Synd bara att dom inte täcker in hela kusten. Saknar i princip hela Norrlandskusten samt stora delar av kusten från Göteborg till Kalmar. Lantmäteriets gröna karta, eller terrängkartan heter den väl numera, är nog säkert bra men det blir en ganska stor utgift om man ska köpa alla dessa. Kostar runt 140kr/styck. Funderar på att skriva ut från deras webbaserade karttjänst, men det blir ju en hel del klippande och klistrande. Någon som har ett bättre förslag?
 
Föredrar man (som jag) sjökort så går Utekartan fetbort, eftersom den bara har ett mindre urval sjöinformation jmf med sjökorten. Men föredrar man landkartor så känns säkert Utekartan som ett uppåtköp. För egen del har jag dock aldrig förstått varför man vill paddla efter en landkarta till sjöss, men det handlar väl om vana och personliga preferenser.

Nåväl, om du kan rucka på dem så kan du ju köpa alla Sveriges sjökort i BSB-format för 1195 kronor på en CD och sedan konvertera dem via bsb2tif för utskrift i A3.

Terrängkartan finns också, men den är fyra gånger så dyr.

Mats
 
Grundbrott vill man förstås undvika om det går dyning och därför är det nog klokt att en undvika att paddla på grundare vatten än 3m. Det blir lättare med sjökort än vanliga grönsaksbladen.

I en GPS kan man ha råd att ha både sjökort och topografisk karta. Nackdelen är att överblicken blir sämre på en GPS än med tryckt karta.

www.blabandet.nupage=rules/index.php?

Thure
 
Det är mycket information på sjökort jag tycker är helt överflödig för en paddlare, men det är ju min mening förstås. :) Då sätter jag större vikt vid att kunna se hur terrängen ligger för att lättare hitta en bra tältplats.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.