Hasle Explorer!

Tjena!

Är nybörjare och har tänkt att köpa en kajak. Har väldigt lite paddelerfarenhet och har tänkt att paddla främst i sjöar, åar och lite i Vättern. Söker en stabil kajak och har tänkt paddla 2-3 gånger i veckan. Har tänkt att åka och titta på en Hasle Explorer, det sägs att den är stabil och att den ligger på ett hyfsat pris. Passar den kajaken för en nybörjare och till de ändamålen? Eller är det bättre att leta efter en begagnad Vkv Lisa? Smärtgräns är 11000:- för kajaken men så klart helst mindre..:)..

Tack på förhand!

Marcus
 
Hasle Explorer

Inte svar å dina frågor, men en av mina kompisar hade en Hasle Explorer. Han har en annan kajkar nu, för det var så många detaljer på hans Hasle Explorer som inte var bra. Det var några år sedan, så det är möjligt att tillverkaren åtgärdat dessa dåliga detaljer.

Jag kommer ej ihåg allt som han inte var nöjd med och som vi försökte åtgärda. Det var något med sittbrunnskanten, vingarna som inte var bra. Vatten läckte in i aktre skottet via rodervajrarna. Minns ej orsaken men det kan ha varit att slangarna ej tätade mot skrovet eller att slangarna slutade inne i skottet och ej gick vidare till sittbrunnen. Möjligen fanns det inga slangar alls så vatten rann direkt in i skottet. Mitt minne sviktar. Dåligt styrutslag på rodret. Svårjusterat roder. Det var en liten öppning (springa) mellan det underliggande rodret och skrovet så kajaken fastnade när han paddlade över ett fiskenät, så antingen fick han paddla runt nätet eller så fick jag trycka ner nätet några dm med paddeln.

Det var säkert fler saker som inte var bra, jag kommer ej ihåg. Som jag skrev i inledningen är det möjligt att tillverkaren åtgärdat vissa saker, för han hade täta kontakter med importören och fick en del saker utbytta. En gång höll vi på att borra på något svåråtkomligt ställe, det kan ha varit när vi drog nya slangar för rodervajrarna.

Möjligen ska vissa av bristerna kallas barnsjukdomar, så köp i alla fall ingen begagnad Hasle Explorer som är tillverkade de första åren.

Per Brune
 
Har använt mig av Hasle explorer i ett par år i min verksamhet med turer, utbildning och uthyrning. Anledningen att jag valde den är att den var stabil och tålig och bland det mest prisvärda på marknaden. Den är ju byggd i sandwishlaminat med skum med slutna luftceller i mellan plastlagrerna. Detta gör den betydligt mer starkare och styvare än vanliga PE-kajaker som kan vara rätt sladdriga. Något de slarvat med är att vajern går igenom en rostfri plåtbit vid roderfästet och därmed skavs upp. Jag har löst detta genom att borra upp hålen och trä på dubbla lager krympslang över vajern just vid igenomförningen. Pedalerna kan vara lite svårjusterbara men att trimma rodret är lätt. Pedalutslag max är lika med roderutslag max så det är bara att trampa ned ena pedalen och spänna den linan, därefter spänner man den andra. Man får ju hela tiden vad man prioritera för egenskaper. Har haft kunder som verkligen känner att det har hittat vad de letat efter medan andra har föredragit andra modeller. Brukar jämföra den med en Volvo 240, trygg men en smula tråkig. Att den läcker in som nån annan skrev kan nog vara något fabrikationsfel eller måndagsex.

Ett annat billigt alternativ är Rainbow Laser som fick bra kritik i Utemagasinets test. Har själv tänt att kolla in den modellen för verksamheten. Den finns ju för 8000:- utan roder och ifall du skall inte paddla så mycket i havet kan du klara dig utan det. Dessutom är det betydligt bättre att du först lär dig att hantera kajaken utan roder till att börja med.

MVH

Mattias Olsson
Naturvägledare
[Ändrat av ÄventyrsCompaniet 2003-07-22 kl 11:51]
 
Jag köpte en ny Hasle Explorer förra våren och har varit helnöjd med allt! Stabil, stryktålig och lättdriven upp till 4-5 knop.

Nu har jag ändå köpt en ny kajak denna säsongen därför att jag ville ha en snabbare och mer utmanande kajak. Det blev en VKV Måsen Elit.

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag skall sälja Haslen eller inte, barnen har börjat använda den...
 
Om Hasle Explorer

Min erfarenhet av Hasle explorer kommer från ungdomsverksamhet där olika personer använder kajakerna varje gång. Jag upplever packluckornas öppning som väl trånga - det kan ha sina fördelar i hårdare väder, men vardagsmässigt är de krångliga. Vi har haft problem med inställningen av styrpinnen då den är jämförelsevis krånglig att komma åt och inte på något vis går att justera under färd. Turmässigt tycker jag att P&H Capella och Easky är trevligare att paddla.
Jag har inte blivit riktigt sams med sittställningen i VKV Lisa, som är en radikalt annorlunda kajak än Hasle. Sittbrunnen är stor och man sitter öppet, men klent stöd för benen, men är den snabb och även genomtänkt i alla detaljer. Personligen kommer jag att titta närmare på Prijons kajaker när det blir dags att skaffa eget.
ha det
mattias
 
Tack för svaren...!

Hej!

Tack så mycket för era utförliga svar, kommer efter era tips och egen forskning troligen titta närmare på Hasle Explorer, Prijon Seayak och Rainbow laser.
Vad tycker ni om Prijon Seayak och Rainbow laser..?

MVH

Marcus
 
Seayak

Jag har prövat både Hasle och Seayak. Seayaken är att föredra om du frågar mig öven om jag tror att den är något dyrare.

Jag upplevde Haslen som stabil men den blev väldigt snabbt tråkig på nått sätt. Seayaken är den polytenkajak som jag provat som är mest alround. Lättpaddlat, man sitter bra och den är lätt att hantera.

Hade jag inte köpt en lettman 525 hade det blivit en Seayak, eller Barracuda från Prijon

Många firmor säljer ut sina kajaker efter sommaren, varför inte kolla det? Orust kajak säljer till exempel ut hela sin uthyrningsflotta efter sommaren. Där har du ett antal Prijonmodeller att kolla på. Priset skall enligt uppgift vara 3000 kr unde nypris och då är dom använda en sommar.

http://www.orust-kajak.com tror jag adressen är.
 
Längd...

Håller med övriga om att Hasle Explorer är ett bra alternativ. Dock varning om du är lång. Jag är 194 cm, med långa ben och då räcker inte sittbrunnen till!

Peter

PS. Södermans kajakuthyrning på Fejan säljer ut gamla Hasle Explorer som gått i uthyrningen. Ett prisvärt alternativ om du kan tänka dig en beg.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.