Harr i strömen

Hej!

Kul att höra flera som "råkat" ut för detta.
Jag var själv förra sommaren till ett bra Harrvatten, eftersom det var första gången som jag skulle fiska Harr så frågade jag runt lite om flug val, hur fiska flugorna, vad jag skulle tänka på etc. Jag fick tipps som Rackelhanen, E12, StreakinC mfl. Jag fick även ofelaktigt förmaningen att se till att dessa flugor inte strippade över strömen för då skulle jag inte få någon fisk! Jag skulle lägga ner flugan och precis innan "menda" i luften så att flugan efter nerslaget fick lite tid att friflyta. Eftersom jag är hyggligt ny på flugfiske gick inte detta så bra. Vad som hände var just att flugan omedelbart började strippa och for som en raket över strömen för att sedan böja in på min sida. Resultatet efter den dagen var fem granna Harrar, den största på 42cm. Alla tog på strippande flugor, precis innan de kom in till lugnvatten på min sida! Så var det med det.

//Niclas
 
Guldhuvudförtyngda nymfer - Bra til Harren!

Fisket gick trögt inledningsvis i fjol hemma i Ytterån i Jämtland. Ingenting som flöt på vattnet frestade harren, och det blev ingen fisk alls de två första dagarna.
Började därefter att fiska med gulhuvudförtynda nymfer - stora brungrå saker - som sjönk ned två tre dm och fördes med av strömmen, och det blev plötsligt fisk på vart och varannat kast. Tappade till slut räkningen på hur många harrar som lockades av denna, tydligtvis väldigt effektiva form av flugfiske.
I år är flugasken min välfylld med "guldhuvuden", och om dryga två veckor skal dom få visa vad dom duger till i strömmande vatten efter öring - Femundsmarka.
 
Förtyngda nymfer

Kul att det funkade bra - hoppas det kommer att funka lika bra om två veckor. Nu till en fråga; hur fiskar du de förtyngda nymferna? Låter du de bara "driva" med strömmen eller tar du hem dem i olika ryck? Tror du att det är skillnad mellan ett väldigt strömt vatten och ett litet lugnare?

Har du provat dessa förtyngda nymfer i stilla vatten någon gång?

/ Björn
 
Förtyngda nymfer från båt ...

Hej Björn!
De förtyngda nymferna fiskades från båt. Jag kastade ankare på lämpligt kasthåll från platser där jag vet det brukar stå fisk.
Slängde sedan bara lite grann uppströms, eller i stort sett 90 graders vinkel mot strömmen, så att den förtyngda nymfen fick tid att sjunka lite mens den drev med strömmen, bara en par meter från land, och gärna under utskjutande träd.
Jag behövde inte exprimentera med att ta hem flugan ryckvis eller så, eftersom fisken tog den så villigt i alla fall.
Strömmen var bara lagomt stark, inte vitforsande på nåt sätt, men i alla fall så pass att det gjorde motstånd att ro mot den.
Hur det hade fungerat i en starkare ström vet jag som färsk flugfiskare inte, men det ska jag nog få tillfälle att försöka till sommaren.
Jag har också försökt med förtyngda nymfer efter öring i blickstilla tjärnar, men hittills utan någon respons från fisken. Men det borde ju kunna fungera, eftersom t.ex. Montana gör det.
 
Hmm...

skulle rekommendera undrande herrar att studera exempelvis Lennart Bergquists bok "Flugbindning på mitt sätt" där dykande nattsländor finns med. Av att dömma av förhållandena så är det dessa som har varit aktuella, skulle jag tro i alla fall...just det ja, Rackelhanar funkar även de bra som dykande nattsländor, om man drar ned dem under ytan så att de sedan "ploppar" upp...men ögna igenom LB's bok, den behandlar ämnet bra.

/Anders B
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.