Hardshell

Och när jag ändå är inne och skriver. Någon som har erfarenhet av Norröna Falketind XCR jacket? Är lite lockad av att den bara väger 520 g. Lite avskräckt av den enkla dragkedjan. Lockad av att priset är 700 kr mindre än för t.ex. Tierra Prime eller Haglöfs Helium. Jackan ska användas för vandring året om och skidåkning.
 
Jepp...

Den jackan har kommit upp tidigare..med just synpunkter på dragkedjan!
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41568

"Man kan inte ventilera på samma sätt som med en jacka med vindslå(flärpen man lägger över och fäster med knappar/kardborreband samtidigt som dragkjedjan under är öppen) Jag har en Norröna jacka med den nya typen av dragkedja och vill inte ha det igen. Håller med om att den är trögare men det är bristen på lagom ventilation som stör mig. Öppet eller stängt är för digitalt för mig"

//A
 
Hmm, testade såväl Falketind XCR som Haglöfs Xenon i helgen och konstaterade att ventilationen under armarna är föredömlig bortsett från att det var stört omöjligt att stänga dem! Särskilt på Xenon kändes det som om jag höll på att slita sönder jackan för att stänga till ventilationen. Gillade jag inte.

Det får nog bli en Tierra Prime istället.
 
Re: Jacka!

europa12; sa:
Har du kollat Infinity Jacka Vaude på http://www.wild-outdoorlife.se Kanske är det ett riktigt klipp.En prisbelönt jacka i e-vent membran i tre lager..lätt..snygg..och ett kanon pris 1695kr Har kostat 3300kr.Mvh.Timo.

Hahaha..."Test vinnare och för att använda Fredrik Strängs ord
(mr Sven :) Summit och själv användare av Infinty) ”Låt inte ditt skal begränsa dig”."


peter
 
Jo, hemsidans behandling av svenska språket var ju inte vad som imponerade... Men det lär ju inte vara hemsidebyggaren som tillverkade jackan, så... :)
 
Per Ö; sa:
Jo, hemsidans behandling av svenska språket var ju inte vad som imponerade... Men det lär ju inte vara hemsidebyggaren som tillverkade jackan, så... :)

Hoppas inte det...

Tycker bara att om dom nödvändigtvis ska härleda en produkt till
en person eller prestation så bör de ha lite koll iaf :).


peter
 
Fast den sidan har varit värre, det fanns bland annat ishackor, klätterharnesses, crampons och andra konstigheter.
Skickade ett par mail till dem och det har blivit bättre. De borde ju seriöst anställa en copywriter istället för att försöka ta pris i särskrivning.

Men å andra sidan har de ganska bra priser :)

(om nu någon kunde få haglöfs att lämna sina sjuka produktnamn, t.ex. zensor 'pro', är det för sovsäcksproffs?)
 
Ok, efter att ha investerat i en softshell under veckan (Haglöfs Demon Jacket) har jag börjat fundera på att vänta med en fullskalig trelager GTX eller motsvarande och till sommaren satsa på en lätt regnjacka. Hittills har jag tittat på Marmot PreCip Jacket (har byxorna, membranet är det väl inget större fel och har dessutom läst en del om jackan här på utsidan) eller TNF Venture Jacket. Den senare har jag inte hittat något om.

Någon som har någon input att ge avseende Venture Jacket, uppskattas varmt!

En kompletterande fråga, någon som har en uppfattning om Haglöfs Fusion, är den identisk med Haglöfs Xenon bortsett från vindslå, längd och fickor? Jag prövade en Xenon och kunde knappt få igen pit-zipsens (långa och tröga), är det något som är ett generellt problem?
[Ändrat av Per Ö 2007-05-11 kl 13:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
joaan787 Softshell eller hardshell? Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.