Har du moddat din kajak?

En beskrivning av en enkel men effektiv moddning att inspireras eller förfäras över:

Originalsätet i min Epic 18x är så imponerande obevämt (för min kropp i alla fall) att jag tänkte liksom slå två flugor i en smäll och sätta in ett racingsäte från Nelo och få en racigare sittställning plus att även om det inte är ett under av bekvämlighet så är det långt bättre än originalsätet.

En spill-aluminiumplåt och några borrhål senare - resultatet syns i bifogad bild. Plåten fungerar som en "sätesadapter", det är originalskenan som sitter i botten, när som helst kan jag byta tillbaka till orginalsätet. På plåten sitter nelos sätesskenor så där kan jag sätta vilket Nelosäte jag vill. På bilden är deras standard-säte som numera görs i kolfiber (de gamla gjordes i glasfiber och hade tveksam kvalitet, mitt höll i ett år sen tappade det formen). Orignalsätet väger 1,23 kg och då jag använt en lite onödigt stor plåt så väger nog denna lösning inte mycket mindre.

Sittställningen blev både racigare och bekvämare, nu kan jag göra höftrotationer utan att få skavsår i ryggslutet :). Till nelosätet har jag gjort en liten dyna av en liggunderlagsbit som jag sytt fast en teflon-bakduk på, för att göra det lite bekvämare och ändå ha bra glid på sätet.

Dock har lösningen ett problem - man sitter påtagligt högre än i originalsitsen vilket förvisso ger en racigare känsla, men båten blir lite rankare, och vad värre är att det inte längre går att få in låren under sätessargen om man skulle vilja det, så det blev liksom racing för hela slanten... även i original är Epic 18x lite knepig på det sättet, det är svårt att sitta bra både med fria knän och med knäna under sargen, men nu gick det liksom över gränsen och blev omöjligt.

En lösning på det problemet kräver en hel del hantverk och skulle gå ut på att kunna föra sätet snett uppåt framåt för racingposition (säg 4 cm fram och 4 cm upp), och sen sänka det för stabil kontaktposition, för som skrovet är utformat med låg sarg runtom vill man liksom ha lite längre avstånd till fotplattan då. Än så länge gör jag som så att jag helt enkelt skruvar tillbaka originalsätet om jag ska på tur, och får sätta nån bra dyna i det så jag slipper lida träsmaksdöden.
 

Bilagor

  • epic18x-nelo-seat.jpg
    epic18x-nelo-seat.jpg
    51.9 KB · Visningar: 843
Nelos senaste säten har ett fjärde hål på höjden som ger ett hack lägre än det gamla. Fick du ett sådant? Det passar på samma underdel. Det borde gå att såga bort lite på sätessidan så du kan få dit ett extra hål även på det gamla sätet. En centimeter nedåt gör mycket!

Titta på:
http://www.nelo.pt/images/uploads/bancos_comparison.gif

Nä sätena levereras utan skenor, så man måste beställa skenorna separat. Men jag var nere och mätte litegranna, ska jag få sätet lika lågt som originalsätet vilket antagligen är nödvändigt för att få in låren under sargen, ska rumpan inte vara mer än en centimeter från botten av kajaken. Ställer man nelo-sätet på golvet är det redan där 3 cm upp, eftersom det är en viss höjd på de inbyggda pelarna i sätet som man skruvar fast i skenorna. Så ska jag göra en funkis lösning måste jag slakta ett nelo-säte (kapa pelarna) och göra en infästning så skålningen ligger i stort sett kloss mot kajakbottnen. Kanske gör det sen, det är bara det att jag inte har någon verkstad så även enkla saker blir lite bökiga att få till. Bara en sån sak som att borra ett hål med en nio volts skruvdragare, knappt nåt man önskar sin värsta fiende :). Jag drömmer om en pelarborrmaskin.... hehe

Jag har liksom inte begripit konceptet i racingkajakerna att man ska sitta så jäkla högt, 3 cm höjd gör ju rätt mycket balansmässigt (det blir alltså sämre), ska 3 cm extra hävarm på paddeln vara värt så mycket? I de extremaste kajakerna är väl iofs skrovet så smalt och spetsigt undertill att det inte är möjligt att sätta sätet särskilt lågt, men ta till exempel min motionskajak, en Nelo Viper 51, hade de velat skulle man kunna göra en konstruktion där sätet sitter mer eller mindre kloss mot botten och därmed 5 - 6 cm lägre än nuvarande lägsta läge. Jag menar kajaken är ju gjord bredare än värstingarna just för att man ska få bättre stabilitet, borde man inte först och främst satsa på att sätta kanotisten så nära botten som möjligt? Iofs gillar jag känslan av att ha fötterna lägre än rumpan, man svävar ovan vattnet snarare än sitter i, men jag har svårt att tro att jag paddlar fortare pga det... men jag kanske har fel?

Hursomhelst, det verkar som man i havskajaksäten verkligen försöker få arslet nära botten, bara lite distans för isoleringens skull.

Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska köra med det här sätet på DKM+ eller ej, å ena sidan behöver jag verkligen få ut maximalt av benen för att orka hålla dräglig fart i nån längre stund, å andra sidan känns det nervöst att inte kunna stoppa in benen under sargen om det kör förbi en finlandsfärja eller nåt...
 
Kul

Mycket spännade. Jag följer fortsättningen på tråden och fantiserar om nelosits i Nyss införskaffad kirton inuk. Tänkte klura lite på fikalucka och ny, större sittbrunnssarg också. Känns lite som att en inuk med stor ingång blir lite mer användbar. Åtmindstone för paddlaren med lite urinblåsa....
 
Mycket spännade. Jag följer fortsättningen på tråden och fantiserar om nelosits i Nyss införskaffad kirton inuk. Tänkte klura lite på fikalucka och ny, större sittbrunnssarg också. Känns lite som att en inuk med stor ingång blir lite mer användbar. Åtmindstone för paddlaren med lite urinblåsa....

En Inuk med stor sittbrunn tror jag skulle bredda intresset rejält för den kanoten. Originalet har en given och intresserad målgrupp som inte skulle lida av att det kom en alternativ (inte ersättare!). Försök få köpa en C-treksarg från Kirton! Den borde fungera. Annars kan du prata med Jacob Canestedt på Nyköpings Kanotvarv om en sarg från en Castor.

Håller med dig om att det kan ställa till besvär om man inte vill använda kateter ;-)
 
det finns ju lägre racingsitsar

men det lär du inte behöva på dkm om inte någon tropisk orkan drar förbi.
 
det finns ju lägre racingsitsar

men det lär du inte behöva på dkm om inte någon tropisk orkan drar förbi.

Hehe, jo det kanske är sant... fast jag har liksom fått känslan att ni elitpaddlare liksom glömt bort hur dålig man kan vara :). Provade idag att köra i ca 40 cm vågor åt lite olika håll och det kändes rätt ok... inte helt fritt från störningar men inte så det kändes som jag skulle gå runt. Kanske räcker så.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
Johan_paz Impulsköp, vad har jag köpt? Paddling allmänt 11
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
Martin 0725 Vad har jag köpt för kajak;)? Paddling allmänt 5
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Joones Vad har jag köpt? Paddling allmänt 0
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
Askel Vilken kanot har jag köpt Paddling allmänt 2
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
bååthen Har du paddlat Muddus? Paddling allmänt 4
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
KarlRoland Till er som har kapsejsat Paddling allmänt 16
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Gripenrot Vad har jag köpt? - Sit on top kajak Paddling allmänt 3
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
skallagrimson Har fått kajakviruset tror jag... Paddling allmänt 8
Tornqvist Vad för modell av kajak har jag?? Paddling allmänt 5
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
Ludi007 Dumm fråga: Vad har jag för en Kajak? Paddling allmänt 7
delfinen Reglerna för stora skärgårdsbandet har uppdaterats Paddling allmänt 0
Niftigolebb Vad har ni på er för att inte bli blöta Paddling allmänt 24
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
frega Kajakbutiker i Stockholm som har provpaddling Paddling allmänt 5
torger Så har jag provat grönlandspaddel Paddling allmänt 3
martallen Vad har ni på händerna? Paddling allmänt 27
Arneri Vad har ni på fötterna? Paddling allmänt 27
delfinen BLÅVITA BANDET har fått en lillabror, SKÄRGÅRDSBANDET Paddling allmänt 6
Mats Bengtsson Har min torrdräkt slutat andas Paddling allmänt 14
avslut111101 Har du byggt en thomassonsk skönhet? Paddling allmänt 13
Anna på G Säveån - nån som har paddeltips? Paddling allmänt 19
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
KebneKajsa Har storleken betydelse? Paddling allmänt 52
Erik Barkefors Har någon provat Epic 18X? Paddling allmänt 31
hassex Säsongen har börjat Paddling allmänt 11
delfinen Blåvita Bandet har fått en tvillingbror Paddling allmänt 1
Brune Ytterligare en pryl för den som redan har allt Paddling allmänt 2
kajaken_yahoo.com Freya Hoffmeister har rundat New Zeelands södra ö Paddling allmänt 3
North shore Någon som har plats? Paddling allmänt 8
klippen Änteligen har jag vält ofrivilligt Paddling allmänt 1
bionicon Butik som har Salamander Revisor hjälmskärm på lager?? Paddling allmänt 2
Lotta Svantesson Någon som har nåt bra svar på vad jag skall rätta till Paddling allmänt 0
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
melleand Mari3 extra edyl, har du en sån?(läs inte annars) Paddling allmänt 9
paddelmatte Paddling vid Lofoten. Har du tips på rutt? Paddling allmänt 8
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
johan5588 -Någon som har erfarenhet av P&H Iceflow ? Paddling allmänt 6
Fresso Vilken betydelse har längden? Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...