handla rygga för andras pengar

Dags att utnyttja cybergemenskapens tips och ideér!

Jag skall investera i en ny rygga. Jag är ute efter följande:

- Skall vara stor nog att funka för 2 veckors packning utan påfyllning
- Skall vara bekväm med en normalvikt strax under 20kg och en maxvikt på 30
- Skall ha bra fäste för minst 1 isyxa
- Skall ha fästen för skidor
- Skall vara okomplicerad och oöm i konstruktion
- Bör inte väga allt för mycket
- Bör finnas i diskreta färger

Den rygga jag hittat hittills som passar in på min önskelista är Berghaus Atlas som jag kan få levererad via min kusin i England för 1900 kr.

Finns det andra aspiranter som jag bör titta på förrutom denna rygga? Kom igen, det är alltid kul att handla för andras pengar :)
 
Ta och kolla upp Aguille. De gör ryggsäckar som garanterat håller mycket hög kvalitet och dessutom en enkel funktion. Min rygga som är en 90+20 l har inga dragkedjor som kan gå sönder, bra avbärarbälte och ryggplatta, fack för skidor och två stroppar för isyxor. Kanonrygga som garanterat inte kommer krångla, fast å andra sidan kan man ju inte öppna underdelen av ryggan för att få ut något man packat där... Smällar man får ta.

Kolla med http://www.abklatterfriluft.se

Det var där jag köpte min fast då var shoppen i Kropps regi.

Lycka till
Stefan
 
Det beror lite på var den ska användas och eftersom du vill ha isyx- och skidfästen verkar det inte vara på campingplatsen iaf. Har du mycket pengar så är en klättermusen Mjölner bra, skidfäste kostar en liten slant till men kan i gengäld tas av

- Skall vara stor nog att funka för 2 veckors packning utan påfyllning

finns i 60 80 och 100 l

- Skall vara bekväm med en normalvikt strax under 20kg och en maxvikt på 30

Har laddat i 45 kg i den utan problem annat än i anklarna :)

- Skall ha bra fäste för minst 1 isyxa

finns stroppa med, mao det behövs lite pul

- Skall ha fästen för skidor

kostar en liten slant

- Skall vara okomplicerad och oöm i konstruktion

Rullöppningar som är ruggigt enkla att ha att göra med och 1000 denier cordura och 400g/m2 kevlar i botten tar du inte död på i första taget

- Bör inte väga allt för mycket

2.25kg i 80l

- Bör finnas i diskreta färger

Endast svart

Jag själv kör med den, det blir lite overkill ibland med ledat höftbälte osv. Jag tror även du kan sätta på åtminstone tre men antagligen fyra 12l sidofickor och en på 8l
 
Atlasen blir ett lysande val för dig, du får mycket ryggsäck för pengarna, men visst kan man lägga 4000:- på en klättermusenrygga om man inte vill ha pengar över till annat!
 
Kan bara hålla med, min Atlas funkar perfekt, både till flygresor och annan luffning, men oxå ute i naturen vid vandring mm. mycket skön att bära, känns knappt att man har den på...
 
Faktum är att jag i vevan hittade en annan Berghaus rygga som kanske passar ännu bättre:

http://www.berghaus.co.uk/the_gear/view_product.asp?product_id=626&product_hierarchy_id=31

Den väger bara 1,7 kg mot 2,9, finns i mörkblått/svart och kostar bara £103 (ca 1300kr) mot £145 (ca 1900kr) för Atlasen. Den har oxå Cyclops 3 bärsystem som är en vidareutveckling av Cyclops 2 som Atlas har.

Det enda Atlas verkar ha som fördel är de två sidofickorna om 20 liter samt tuffare material. För mitt behov tror jag dock att Extrem Expedition räcker gott. Tack för alla synpunkter dock!
 
Själv har jag en Karrimor som jag är väldigt nöjd med. Kolla här: http://www.karrimor.com/index2.html:

Jag har den grå/gröna varianten som är mkt snygg. Den har även ett vätskesystem (står inte med) och är riktigt skön att ha på ryggen, även tungt lastad. Den var inte jättebillig, men det känns som den var värd pengarna. Hur kommer det sig att jag aldrig hör något om karrimor här på sidan? Är det ett bra märke eller har jag blivit lurad!!! Köpte den på udens sport i göteborg.
 
niben; sa:
Den väger bara 1,7 kg mot 2,9, finns i mörkblått/svart och kostar bara £103 (ca 1300kr) mot £145 (ca 1900kr) för Atlasen. Den har oxå Cyclops 3 bärsystem som är en vidareutveckling av Cyclops 2 som Atlas har.

jag tror att du kommer att bli mkt nöjd med din nya kamrat!!
 
Jamjamjam...

Förutom att lila/svart med groteskt överdimensionerad logga inte faller under min definition av "diskret" verkar Extrem Expedition vara en mycket smaklig säck!

Det börjar klia köptarmen i en gammal vulcanist.
 
Re: Jamjamjam...

Nordesjo; sa:
Förutom att lila/svart med groteskt överdimensionerad logga inte faller under min definition av "diskret" verkar Extrem Expedition vara en mycket smaklig säck!

Det börjar klia köptarmen i en gammal vulcanist.

Den fanns tydligen i mörkblått oxå :)

Och loggan, jo, fast jag tänkte sy fast/montera ett nät där för stegjärnen så den skall väl inte sticka ut allt för mycket.

Jag gillar iof Atlas men 1,2 kg mer i vikt .... då får man ju med sig sovsäcken "gratis" så att säga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0
lars11 picknick-rygga? Transportera 2
Carl_Z Stor rygga Transportera 12
peringen Rätt rygga på Thailandluffen Transportera 4
rygga som funkar på flyg/tågluff/kånka på? Transportera 6
snurpen BRA 35-45L RYGGA? Transportera 4
Berjan Rygga för dagsturer! Transportera 9
ERI Alltid svintung rygga! Transportera 5
modan Rygga för dagsturer Transportera 4
T N F rygga Transportera 3
Haglöfs Rygga ! Transportera 5
Viken "hydration-rygga" ska man välja ? Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.