Hållbarhet Ospray Exposure och Bergans Helium?

Hej!

Letar efter en lättvikts ryggsäck i 50-60 liters klassen för att ha som komplement till min Berghaus Atlas. Är medveten om att Atlas kan strippas och komma ner strax under 2 kg men jag vill helt enkelt ha tillgång en smalare och smidigare säck.

Den rygga jag tänkt mig skall väga en bra bit under 2 kg, vara hyggligt stabil och kunna ta minst 15 kg utan problem. Helst flytande topplock.

De jag tittat på över nätet är Bergans Helium 55 och Osprey Exposure 66 small, som båda verkar uppfylla mina krav...
Har klämt och känt på Exposure 50 i butik och gillar bärsystemet som verkar kunna sitta bra på mig fast jag är liten.
Heliums bärsystem har jag inte ens sett på bild.

I butiken sa de att mycket av viktbesparingen ligger i säckväven och att en sån här typ av rygga inte tål lika mycket slit och släng som vanlig ryggsäck, för att inte tala om min Atlas som jag under tio år kastat i backen hur som helst och släpat över stock och sten utan att den ser en dag äldre ut än när jag tog den ur butiken. (en ovana jag nu måste göra mig av med :) )

Är det någon som är bekant med dessa säckar (eller liknande) och kan berätta lite om bärsystem, stabilitet och hållbarhet?
... innan jag går och gör något dumt...
 
Bergans Helium 55

Har jag provat i butik. (Sportkompaniet Kungsgatan Stockholm). Verkar helt OK om det är en liknande säck man vill ha. Den är för stor för mitt ändamål så det vara bara av nyfikenhet jag kände på den.

Uppsök en butik med stort sortiment och prova runt innan du bestämmer dig.

För många aktiviteter är stabiliteten i sidled med lastad säck kritisk. Prova med realistisk vikt i säcken. Sväng runt med kroppen skaka på ryggen etc. Pendlar lasten inne i ryggan etc så kan ryggan vara olämplig för t ex skidåkning.

Thure
 
Osprey Exposure 50

Jag köpte en Osprey Exposure 50 i början av året. Ja gletade eftern en hyffsat lätt allroundsäck i 50-litersklassen med krav på bl.a. skidfäste, bra bärsystem, vätskesystemskompatibel, osv. Av de jag fann vann Exposure'n förhållandet mellan prestanda och pris bäst.

Säcken har använts vid skidåkning med olika mycket prylar i, ibland nästan tom och ibland fylld med dunjacka, mat osv. Fylld med klätterprylar till och från klippan och sedan som allroundsäck vid resor.

Jag är än så länge mycket nöjd med säcken och har väl inte funnit någon specifik brist än. Det formgjutna bältet och möjlighet att koppla loss det vid behov gillas starkt. Har du mer specifika frågor får du gärna fråga mer.

Se min gamla tråd Alpinistryggsäck: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36133

Lycka till med köpet.
 
Osprey exposure 66

Köpte en sån i början av sommaren framförallt för att det var den enda säck under 3kg som jag tyckte satt riktigt skönt. Har ännu inte haft den ute på någon riktig långtur utan som mest ca 2mil med ~15kg samt några kortare sträckor med ungefär samma vikt. Än så länge kan jag dock konstatera att den sitter bra. Detta är ju dock väldigt personligt. Nästa vecka bär det dock av till Sarek så då får vi se vad jag tycker efter flera dagar i sträck med säcken på ryggen.

Vad gäller hållbarhet så verkar den vara välsydd och jag tror knappast att jag kommer att slita ut tyget i första taget även om det är betydligt tunnare än i en Vulcan eller liknande. Tåligheten på bärsystemet är svårare att bedöma eftersom det är en konstruktion som jag aldrig sett på någon annan säck. I princip så består ryggen av ett tunt metallrör som är böjt runt, och uppfäst i, en ryggplatta av plast. Detta ger en styv konstruktion utan tjocka aluskenor men den känns ändå lite 'oprövad'. Avbärarbältet är mycket bra. Axelremmarna är kanske något smala, men skurna så att de passar mig. Eftersom det är fast ryggstorlek så är det mycket viktigt att köpa rätt storlek på säcken.

Förutom bärsystemet så kommer viktbesparingen nog främst av frånvaron av extrafickor och dragkedjor överallt som många säckar är översållade av. Den har dock ett fungerande kompressionssystem samt flera fästpunkter på utsidan av säcken för skidor, isyxor mm. (här märks att den är konstruerad som klättersäck ursprungligen).
 
Hej,

Jag kan nog bara stå fast vid det mesta jag skrev i förra inlägget. Med startvikt på ~23kg så fungerar bärsystemet utmärkt. Det är betydligt bättre än min gamla Haglöfs ShoSho60 (från ~1990?) som är det enda som jag använt tillräckligt mycket för att egentligen kunna jämföra med.

Säcken följer med bra vid rörelse och man får aldrig känslan av att den slänger vid snabba vridningar vilket är skönt i jobbig terräng och förmodligen ännu viktigare om man exempelvis ska åka skidor med den.

Enda irritationsmomentet var nog att den lilla sidofickan där man vill kunna placera en vattenflaska när man går blir så hårt spänd i fullpackat tillstånd att man inte får ner någon flaska i den :(

Vad gäller hållbarhet så får jag nog återkomma om 10år :) Än så länge inget märkbart slitage förutom att den fina (?) gula färgen har blivit lite smutsigare...

/Pär
 
Helium

Var själv intresserad av Heliumen, men den passade inte till min kropp..på små ryggor har avbärarbältet en tendens och hamna under bröstkorgen!!
Och den är rekomenderad att ta vikt upp till ca: 12kg..

Kolla istället på LIM eller BlackDiamond, 45-50 liters med en vikt på 1,1-1,3 kg som är betydligt stabilare och hållbarare tyg!
 
Det är ju ganska stor spännvidd på säckarna här i tråden. Om du skall packa runt 15kg för dagsturer så är kanske Exposure66-säcken lite overkill och någon av de mindre och lättare säckarna fullt tillräckliga. Vill du däremot ha den extra kapaciteten (Osprey rekommenderar upp till ca 25kg, vilket stämmer med mina erfarenheter hittills) så är den ett bra val.

P8100847-0848.jpg
 
Jag har en Black Diamond Shadow, 55 liter. Har burit 19 kilo i den, inga som helst problem, skulle inte tveka att bära ännu mer. Den är avsevärt mycket mer stabil i bärsystemet än Bergans Helium, som jag kollade på i samma veva. Vikt 1,7 kilo enl BD. Min väger 1446 g efter att jag plockat bort lite pryttlar. Jag har dock en modell som är en generation äldre, de har gjort några mindre ändringar sedan dess.

EDIT:

Ett annat alternativ är Osprey Atmos 50. Jag hade en sån hemma och den var väldigt skön på min rygg. Dock tyckte jag att designen inte var tillräckligt robust, plus att den var svårpackad, så den fick åka tillbaka till butiken.
[Ändrat av alven 2006-09-14 kl 20:29]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.