Hållbarhet kaffe

Ungefär hur länge kan man räkna med att förvara kokkaffe i frysen?
För några månader sedan öppnade jag en vakumförpackad paket med kokkaffe, delade upp den i mindre förpackningar (för en eller två dagars förbrukning) och lade tillbaka i frysen. Förstås ingen vakumförpackning, men ändå hyfsat väl tillslutna. Tycker nu att detta kaffe börjar tappa "styrkan".
Inbillning??? Eller helt naturligt p g a förvaringstiden - sättet?
 
Uttalandet från länken ovan ”I en frys så är fuktigheten ofta späckad av tätt packade livsmedel.” kan diskuteras. Den mängd vatten som kan finnas i luft som är -18 grader är liten. Frysar är torra ställen.

I övrigt håller jag med. Kaffe håller inte speciellt länge i frysen. Jag har också provat.
 
Resonemanget om fukt i frysen i länken #2 stämmer inte helt men finmalet kaffe kanske drar till sig fukt tack vare stor yta och att pulvret är torrt?
Att vacumförpacka innan frysförvaring är rimligt. Mitt intryck är att pressokaffe håller hyggligt länge i frysen vilket är lika logiskt som att bönor håller längre än finmalet kaffe.

Thure
 
Uttalandet från länken ovan ”I en frys så är fuktigheten ofta späckad av tätt packade livsmedel.” kan diskuteras. Den mängd vatten som kan finnas i luft som är -18 grader är liten. Frysar är torra ställen.

I övrigt håller jag med. Kaffe håller inte speciellt länge i frysen. Jag har också provat.

Är inte problemet att den fukt som finns i påsen kan kondensera på paketets insida då luften värms upp igen och på så sätt förstöra kaffet med fukt. Därav rådet att inte öppna paketet förrän det blivit rumstempererat hela vägen igenom? eller tänker jag fel?
Jag brukar inte ha kaffe i frys, svalt men inte fryskallt. Men viktigast är lufttätt - doften då man öppnar den täta kaffeburken på morgonen är välbehag, men försöker vara snabb att stänga den igen så arom bevaras i möjligaste mån.

/Patrik
 
Frys är väl bra eftersom inga bakterier växer. Därmot kan smak och konsistens bli sämre med tiden, så för en vara där smak är superviktigt kanske det inte passar lika bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.