Hallandsleden

Hej!
Jag har tänkt att vandra på hallandsleden nu i sommar men vet inte riktigt vart jag ska börja. Det är första gången jag ska ut och vandra så här och vill helst sova ute två nätter. Jag bor i Varberg så där vill jag att vandringen ska sluta. Frågan är bara vart jag ska börja och om det är något speciellt jag behöver tänka på?
Har ni några tips? :)

MVH
 
Hallå!

Bättre sent än aldrig men jag ska själv utforska Hallandsleden om två dagar, men dessvärre har jag hört att leden inte underhålls längre, nu var det här förvisso en treårig gammal tråd jag läste det på så huruvida det stämmer är upp till bevis nu.

Kommer du sova i tält eller i vindskydd? Samt, för säkerhets skull så tar med dig ordentligt med vatten, skulle det ta slut är det oftast inga problem dock, jag brukar själv knacka på någon bonde eller liknande och fråga om jag får fylla på mina vattenflaskor.

Sist men inte minst, ta med dig ett par ordentliga skor som är vattentäta, det är möjligt att det inte behövs men jag själv råkade ut för det misstaget en gång, vi trampade runder i sumpmarker lite mer än en halv dag, nu var det iofs på grund av dålig service och allmän översvämning. Men som sagt, hur det är på Hallandsleden vet jag inte än, men jag återkommer helt enkelt! Tjao :cool:
 
Rutt

Börja i Stättared, parkera vid 4h gården. Gå till Dränstugan efter veddige, sov där. Gå till gällarpesjön och sov där. Mycket trevligt vindskydd. Sedan är det en sträcka som jag tror kräver en del, för i Åkulla finns inget vindskydd. Du måste vara i Åkulla vid en tid det går kommunikationer till Varberg eller bli hämtad. Vill du göra rutten på annat sätt måste du sova i eget tält - och det väger. Så tycker jag två nätter ute skulle bli bäst , hoppas det är till din hjälp och lycka till.
 
Ta Öresundståget till Kungsbacka, bytt till buss och åk till Fjärås. Vardagar till kyrkan, helg till simhallen och gå till kyrkan. Gå Hallandsleden förbi Fjärås bräcka ( missa inte att titta på den), sov första natten vid Äskhults by. Brunnen är otjänlig men man kan be de som jobbar i Äskhults by om vatten. Äskhult är också en sevärdhet. Fortsätt till Stattena nästa natt ( ganska sunkigt vindskydd). Gå sedan till Veddige ( vik av till höger när du kommer till vägen, 3 km till Veddige tror jag). Ta tåget till Varberg. Kolla upp tågtiderna innan, tågen går inte så ofta. I värsta fall åk hem via Borås - Göteborg.
 
Tips är alltid tacksamt

Jag och min flickvän planerar att vandra på Hallandsleden nån gång framöver så det är alltid bra när ni kommer med tips på var man kan utgå ifrån. Min tjej bor i Göteborg och jag i Malmö så vi har pratat om träffas på halva vägen och vandra längs Hallandsleden över helgen.

Jag har noterat era tips, tack! :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.