Haglöfs Sumo 95

Har beställt mig en Haglöfs Sumo 95. Någon annan som har den, som har lite tips om skötsel m.m. Tankar, vad som helst :)... Det är en 95 liters rygga på 3.4 kg med ett värstingbärsystem :).
 
Sumo 95

Hej,

Jag har själv en Sumo 95 som jag nyss skaffat mig. Jag har ännu inte hunnit kolla upp den ordentligt men jag gjorde valet utifrån en massa gamla erfarenheter som bl.a. militär uppe i fjällen i många år. Är också slädhundsägare och vill ha en så bra säck som möjligt. Det jag föll för var att den är rätt så "slimmad" och har en riktigt bra stöd om man vill bära en hel del. Så, jag tror att du gjort ett klokt val.

Ha det bra på framtida äventyr!

Lars Lund
 
Nice. Jag var ute och gick den lokala 8an häromdan :) med Sumon lastad med ca 11.6 kg och det var helt okej. Men inser mer att jag kommer behöva träna upp benen lite mer än jag trodde om jag inte ska få ont o så inför stora vandringar :). Det kanske är en dum fråga, men vad tror du om att cykla med sumon på ryggen?
 
Nice. Jag var ute och gick den lokala 8an häromdan :) med Sumon lastad med ca 11.6 kg och det var helt okej. Men inser mer att jag kommer behöva träna upp benen lite mer än jag trodde om jag inte ska få ont o så inför stora vandringar :). Det kanske är en dum fråga, men vad tror du om att cykla med sumon på ryggen?

Det är inte dirkekt en produktspecifik fråga, att cykla med en hög tyngdpunkt är inte bara dumt utan kan även bli riktigt farligt. Men med en lättare packning och uppknäppt midjebälte är det sannorlikt inga problem.


peter
 
Senast ändrad:
Nåt jag undrar över är:
Contact™ PRO Adjustable System. Ett bärsystem med Velcro-justerbart bärok som kan anpassas i höjd efter din rygglängd.

Jag är lite skeptisk, utan att ha några negativa exempel, till stora ryggsäckar där remmarnas upphängning sitter med kardborre. Jag undrar om inte det där kan ge sig med tiden/åren. Fjällräven kör likadant på sina Kajka. Packar man så in i helsike tungt så undrar jag hur de håller. En kollega fick sin Norröna Nansen utbytt då han fått en liten indikation på att en söm gett sig lite. Han fick mycket oväntat hela säcken utbytt. Han hade ca 32 kg i den säcken.
 
Nåt jag undrar över är:
Contact™ PRO Adjustable System. Ett bärsystem med Velcro-justerbart bärok som kan anpassas i höjd efter din rygglängd.

Jag är lite skeptisk, utan att ha några negativa exempel, till stora ryggsäckar där remmarnas upphängning sitter med kardborre. Jag undrar om inte det där kan ge sig med tiden/åren. Fjällräven kör likadant på sina Kajka. Packar man så in i helsike tungt så undrar jag hur de håller. En kollega fick sin Norröna Nansen utbytt då han fått en liten indikation på att en söm gett sig lite. Han fick mycket oväntat hela säcken utbytt. Han hade ca 32 kg i den säcken.

Det är väl snarare standard numera?


peter
 
Jag har dålig koll men jag har märkt att små säckar som min Haglöfs Matrix 40 kör på det stuket. Jag tror inte att Norröna kör med kardborre som nog är en ganska billig lösning. Jag har själv en kanske 6-7 år gammal Norröna Stetind där man har en mekanisk låsning och justering som är enkel och snabb (inte för att man ändrar rygglängd mer än den gång man justerar in den).

Det är väl snarare standard numera?


peter
 
Sumo m.m.

Hej alla,

Det är väl så att man gör ett personligt val som bygger på allt ifrån erfarenheter, utseende och ytterligare några egenskaper som man gillar.

Vad avser cykling med stor säck så tror jag väl inte att man "dör" av det men det är kanske inte världens bästa kombination. Måste man, så måste man, men är det inte nödvändigt så är det nog smart att låta bli. Jag har själv varit "duktig" på att skada mig genom att vara lite småkorkad och envis men är nu gammal nog att begripa vad som är vettigt. Och då kan man fortsätta med ett aktivt liv där man får ta del av naturen och kanske t.o.m. ta tag i nya utmaningar.

Vi höres,

Lars
 
Jag har dålig koll men jag har märkt att små säckar som min Haglöfs Matrix 40 kör på det stuket. Jag tror inte att Norröna kör med kardborre som nog är en ganska billig lösning. Jag har själv en kanske 6-7 år gammal Norröna Stetind där man har en mekanisk låsning och justering som är enkel och snabb (inte för att man ändrar rygglängd mer än den gång man justerar in den).

Jamen, det är ju stetind som är ett exoskelett. De flesta andra kör med kardborre.


peter
 
För hög!?

Jag upplever att Sumon är lite för hög, för huvudet. Rent allmänt när man går så får man ha nacken lite för rakt, någon som håller med? Och att titta uppåt mot himlen (med nacken bakåt) ska vi inte ens tala om, det går ju inte. Finns det inte nån abrovinsch man kan dra till för att lösa detta utan att förstöra säcken? Typ böja ramen bakåt där uppe eller nåt?
 
Nåt jag undrar över är:
Contact™ PRO Adjustable System. Ett bärsystem med Velcro-justerbart bärok som kan anpassas i höjd efter din rygglängd.

Jag är lite skeptisk, utan att ha några negativa exempel, till stora ryggsäckar där remmarnas upphängning sitter med kardborre. Jag undrar om inte det där kan ge sig med tiden/åren. Fjällräven kör likadant på sina Kajka. Packar man så in i helsike tungt så undrar jag hur de håller. En kollega fick sin Norröna Nansen utbytt då han fått en liten indikation på att en söm gett sig lite. Han fick mycket oväntat hela säcken utbytt. Han hade ca 32 kg i den säcken.

För det första så har den ju dom viktdistrubutionsstavarna och värsting höftbärarbältet så det blir inte nån nämnvärd belastning på axelbanden och således inte på kardborren. Plus att lastar man mycket så blir det oxå mycket tryck (ihop) på kardborren vilket gör att det inte blir mycket friktion, snarare att dom trycks ihop för att klara att hålla ihop mera.
 
Jag upplever att Sumon är lite för hög, för huvudet. Rent allmänt när man går så får man ha nacken lite för rakt, någon som håller med? Och att titta uppåt mot himlen (med nacken bakåt) ska vi inte ens tala om, det går ju inte. Finns det inte nån abrovinsch man kan dra till för att lösa detta utan att förstöra säcken? Typ böja ramen bakåt där uppe eller nåt?

Släpper du på axelstramarna så får du ju ut överdelen av säcken från kroppen dock kan det ju bli baktungt i stället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
bowall Inställning Haglöfs Sumo Transportera 0
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.