Haglöfs Matrix 2009 års modell

Jag skall nog köpa en 70-liters. Jag tyckte den satt bra utan packning, så nu återstår att ta reda på hur den sitter fullpackad. Killen i affären tyckte dock att jag skulle ha en OXO om jag skulle på tältvandring, men den skavde i nacken för bärremmarna satt för tätt. Det var i och för sig en dammodell, de kanske sitter bredare på herrmodellerna. Men en Matrix borde väl funka på en tältvandring?
 
Ett snabbt igenkänningstecken är att den första versionen (2007-2008) har såna där upp-och-nedvända spännen som är påsydda på lockets relativt kantiga flikar.

Gammal:
haglofs-matrix-50-backpack.jpg


Ny:
ImgWriter.asp
 
Senast ändrad:
Jag skall nog köpa en 70-liters. Jag tyckte den satt bra utan packning, så nu återstår att ta reda på hur den sitter fullpackad. Killen i affären tyckte dock att jag skulle ha en OXO om jag skulle på tältvandring, men den skavde i nacken för bärremmarna satt för tätt. Det var i och för sig en dammodell, de kanske sitter bredare på herrmodellerna. Men en Matrix borde väl funka på en tältvandring?

Nu har jag iofs den äldre modellen och 50 liters, men så stor kan inte skillnaden vara. Här är mina tankar:
Jag förstår inte varför han inte tyckte du skulle ha en Matrix till tältvandring. Jag har burit 15 kg i min, och min bedömning är att den pallar 10 kg till utan att bli för obekväm. Jag har testat den med så mycket vikt också, men endast kortare sträckor, det funkade mycket bra. Sen vet jag ju inte hur mycket du väljer att bära med dig på en tälttur.

Det viktiga är att packa den med det du tänker ta med dig, och se hur den uppför sig då. Och det har du ju tänkt göra. Strunta sen helt i vad killen i affären, eller jag eller någon annan säger och lita i stället på din egen upplevelse av hur den känns!

Lycka till!

/OJ
 
Högsmal

Nyfiken på denna säck jag också. Det är ju en rätt högsmal modell, är det någon som har erfarenhet av att packa den? Blir det bökigt att hitta prylarna i den på grund av "högsmalheten"?

Annars verkar den fin. För mig står det mellan den och Ospray Aether .

//A
 
70-liters matrix funkar fint till tältvandring.. har provat:)
nä jag vet inte heller va man skulle ha den till annars. jo, alltså man kan ha den till mycket... men i det här fallet
 
Jag har en "gammal" matrix på 60 liter som var med på en 5-dagars fjällvandring med tält förra sommaren. Jag bar väl kanske med ca 17kg och till det var säcken utmärkt!
Jag hade lätt kunnat packa med mer grejer om jag hade behövt, både platsmässigt och bärmässigt.
Jag var lite fundersam över packbarheten pga "högsmalheten", och ffa var jag rädd att jag skulle sakna rejäla sidfickor och frontöppningen som min gamla säck har. Men Matrixen funkade jättebra. De små sidfickorna var tom rätt praktiska, eftersom man kan så saker däri utan att ta av säcken. Jag har ändå allt i packpåsar, på det sättet är det lätt att packa och hitta även med en "högsmal" säck, märkte jag.
En konstig sak på säcken är dock den nedre avdelningen. Jättebra idé med avskilt utrymme och öppning frampå, men när säcken är packad är det svårt att få i och ur större saker ur nederdelen.
 
Jag har den äldre 40-literssäcken och den känns otroligt rymlig. Jag har en 75 liters Norröna Stetind och jag tycker att jag får i oförskämt mycket i Haglöfsen i jämförelse. Jag är klart nöjd med den. När jag går dagtur så får jag i fika och allt och två skumplastunderlag inuti säcken - helt onödigt men finns det plats så...

Har jag inte plats för liggunderlag i så drar jag remmar genom kompressionsremmarnas fästen så ett underlag står vertikalt på framsidan av säcken.
 
Ja, 70 liter är ju rätt stort, jag vill kunna ha den på vandring med barnen, och få plats med deras grejer också. Om man inte skall på tältvandring, tja, man kanske skall åka jorden runt och hinna med både fina restaurangbesök och friluftsliv. Vi åkte t.ex. på bröllop i USA och kombinerade detta med campingsemester, och sånt ställer ju litet extra krav på varierad utrustning. Vi hade i och för sig tält då, men vi vandrade inte så mycket. :)
 
Jag skall nog köpa en 70-liters. Jag tyckte den satt bra utan packning, så nu återstår att ta reda på hur den sitter fullpackad. Killen i affären tyckte dock att jag skulle ha en OXO om jag skulle på tältvandring, men den skavde i nacken för bärremmarna satt för tätt. Det var i och för sig en dammodell, de kanske sitter bredare på herrmodellerna. Men en Matrix borde väl funka på en tältvandring?

Jag har själv en 70l och tycker den klarar vikt bra, åtminstone upp till 20 kg.

Egentligen var det kommentaren om OXO:n jag tänkte svara på. Tjejjen köpte en OXO650 (inte dammodellen) och upplevde samma sak. Vi tog ändå hem ryggan och provpackade den och då försvann känslan av att remmarna satt för tätt. Gör det om du funderar på säcken! Väldig skillnad på känslan opackad/packad.

Båda säckarna är najs och stabiliteten är INTE vaför du ska välja OXO:n. Den är mer lättpackad med sina länsgående blixtlås och så är den svalare mot ryggen. Matrix ligger lite tätt och man blir lätt svettig på ryggen. OXO:s bärsystem är också lättare att justera, främst när ryggan är fullpackad. Men så är den oxo 1 kg tyngre...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
t_andersen Crux AK70 eller Haglöfs Matrix 70 Transportera 1
zardoz Haglöfs Matrix 30? Transportera 0
fiskematte Haglöfs Matrix 60? någon testat? Transportera 30
Martin Fjäderlätt Haglöfs Matrix - 70 l under 2 kg Transportera 14
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 48
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 25
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.