Haglöfs blir japanskt

Jag har varit lite frånvarande de senaste månaderna så jag hade inte sett det här förrän nu !! Är det sant ? Jag hoppas det inte påverkar kvaliteten för Haglöfs är en av mina favoriter.
 
Japanerna är ju kvalitets-fanatiker och anser att vi i väst till skillnad frân dem inte är i stând att göra en pryl rätt, sà risken att kvaliteten ska sjunka är väl ganska minimal.
 
Jag tycker inte att det viktigaste är vilket land ägarskapet sitter i, utan hur ägaren agerar.

Tierra köptes av superdupersvenskt familjeägda Fenix (Fjällräven), men jag tycker definitivt inte att man har lyckats bibehålla märkets tekniska framtoning. Fjällräven lyckades ju aldrig med att skapa sig trovärdighet i klättring-, Gore-tex- och alpinsmenten, och det var väl därför man skaffade sig ett varumärke som hade just sån trovärdighet. Men Istället så devalverade man Tierras varumärke utan att erbjuda några riktiga spetsprudukter, och dessutom började man stoppa in Hydratic i Tierrajackor.

Kanske går Tierra med vinst numera - det gjorde det ju inte före uppköpet - men särskilt spännande är det ju inte. Prioriterat verkar det inte heller vara om man kollar på webbplatsen. Kataloger från 2007 och nyheter från 2008...

Där hade kanske ett japanskt ägande varit mycket bättre. Eller ett finsk, som i fallet Salomon och Arcteryx.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.