Häst på kätting

Hej, är det någon som satt häst på kätting (med halsband, lekare och tillbörlig träning selvfølelig) över natten? Gillar inte high line. Om man ska vara ute någon längre tid så behöver man ju ha med minst en följeponny med klövjesadel och det blir mindre behov att ta med grovfoder om man har dem på kätting än på high line (under betessäsong). (vet du inte vad det innebär med att ha en häst eller annat kreatur på kätting bör du kolla på youtube "tethering a horse" t.ex.)
 
En kort rapport. Jag svetsade fast en bricka ø50 mm med ett 14 mm hål i på en stålstång, ca 700 mm lång. Skar drn andra änden vass. Tänk som en stor spik. Jag lät stången sticka upp några millimeter så att den svampar ut och nitar fast brickan mer. Gjorde en kälsvets på över och undersidan.

Markspiken slår jag ner med en handslägga i en svetsad stålring som jag stukat så den blev oval. I ringen sitter en lekare. I andra änden på lekaren sitter en kätting. I andra änden på kättingen sitter en lekare ca 250 mm från sista länken. Lekaren sitter med en snabblänk i en dubbelsydd halsrem, den sista snutten kätting sitter i grimman med en snabblänk.

Det går mkt bra. Hästen fattade väldigt snabbt hur hon kan gå. Vi började med ca 2 m kätting och ökar successivt uppåt. Väldigt smidigt sätt att slippa ta med grovfoder. Vi fördas mest i en kärra vilket gör att vikt inte får så stor betydelse.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.