Hänsyn till pimplare

Klippt från ISPLANKET.com

Fiskare Pimpelfiske, angelfiske och annat fiske från isen kräver för att bli lyckosamt relativt lugna omgivningar. När vi skridskoåkare far fram på isen bildas ljud och resonanser som skrämmer fisken (påstår somliga). Det är väldigt ohövligt att åka fram till fiskare i stora grupper utan att veta om besöket är välkommet. Det är inte "tufft" att åka så nära fiskaren som möjligt - snarare omoget. Att peta i fiskehålet med piken är också att vara oförståndig. En del typer av fiske innebär att linor ligger över isen och då riskerar Du att skära av dem med Dina skridskor - och fiskaren riskerar att förlora sin dyrbara pirk - eller vad som nu finns i linänden. Tänk på att fiskarna nästan alltid får betala fiskekort för sin sport - det behöver inte vi - ännu!. (Vill bara fråga en sak gäller inte denna hänsyn längre?) Det är nästan ingen långfärdsåkere som tar hänsyn till denna hänsyn, är väldigt besviken på Stockholms åkarna! Vi fiskare vill helst att ni tar en stor runda på 25- 50 helst runt fiskeredskapen eller mer. Detta skulle vi uppskatta väldigt mycket. För ljudet som ni skapar DÅNAR i isen och påverkar fisket extremt, för ljud under vatten färdas riktigt fort, högt och långt. Detta ger respekt inget annat!.. Mvh/ Viktor, inbiten fiskare!
Viktor
 
Rickman; sa:
Det är nästan ingen långfärdsåkere som tar hänsyn till denna hänsyn, är väldigt besviken på Stockholms åkarna! Vi fiskare vill helst att ni tar en stor runda på 25- 50 helst runt fiskeredskapen eller mer. Detta skulle vi uppskatta väldigt mycket. För ljudet som ni skapar DÅNAR i isen och påverkar fisket extremt, för ljud under vatten färdas riktigt fort, högt och långt. Detta ger respekt inget annat!.
Jag kan inte tala för alla, men de jag känner åker ofta rätt långt från pimpelfiskare om det går. Vi är medvetna om linor som ligger på isen och att vi skapar ljud som skrämmer bort fisken. Detta försöker vi sprida dels inom SSSK, isynnerhet bland ledarna, och dels till andra lfsåkare.

Men relativt ofta sitter pimplarna i smala sund, eller nära platser där man kan komma ut på isen, t.ex. Björkviks brygga. Sitter det då pimplare rakt utanför är det då rätt svårt att undvika att komma närmre än 50 meter. Vi gör dock vad vi kan, men tänk på att det finns kanske 10 000 pers som åker långfärdsskridskor bara i Stockholm. Alla har nog inte förstått att man kan störa pimplare.
 
Men snälla pimplare sanda inte ut till hålen! Det tar väldigt tvärstopp när man åker skridskor och det förstör slipningen!
 
Fysik

Linor o dyl bör absolut respekteras! Eventuella skuggor som blir rakt under en åkare kan nog skrämma slag på även den modigaste fisken! Men ljud från skridskoåkare blir du inte av med ens om man väjer 50-100 meter, det är väldigt mycket skrock och myter kring fisket men att en eller fler skridskoåkare skrämmer fisken om dom kommer nära låter i mina öron som en dålig gissning. Har du någonsin simmat under vattnet eller dykt så förstår du vad jag pratar om eftersom ljudet fortplantar sig mycket bättre än i luft och dessutom mycket snabbare.
[Ändrat av newcence 2005-01-08 kl 13:28]
 
ljud väcker fiskar

Jag har hört åsikten från en fiskare att skridskoåkare är bra för isfisket. Det väcker fiskar som är slöa och kan göra att det nappar bättre.
 
Skotrar i fjällen, motorcyklar på isen, motorbåtar i vikar och skridskor som stör fisken. Många av oss är på jakt efter den tysta ostörda naturupplevelsen. Ha förståelse.
 
Hänsyn?

I Sverige bör tydligen alla ta hänsyn till de som tycker att jakt och fiske är en särskild frilufts-merit; inget kan vara mer fel! Ofta är det den här kategorin människor som tar motordrivet fordon till sina favoritområden, vare sig de är på land eller is. Om det är tystnad man söker, så finns det gott om platser i Sverige där det är stilla hur länge som helst. Vi andra accepterar att en del vill jaga och fiska, men de är lika mycket i vägen för mig som tvärtom: Betänk bara jägarnas invasion av höstskogarna. De enda som egentligen klarar det här med uteliv och största möjliga tystnad är nog ornitologer och andra fågel- och djurskådare.
 
Re: Hänsyn?

lowe; sa:
I Sverige bör tydligen alla ta hänsyn till de som tycker att jakt och fiske är en särskild frilufts-merit; inget kan vara mer fel! Ofta är det den här kategorin människor som tar motordrivet fordon till sina favoritområden, vare sig de är på land eller is.

Och du smyger till fots som en ninja till din skridskoåkning förstår jag? ;)
 
I min komun i sthlm-län plogar komunen isen med bil. Vilket jag nu tror mig dånar väldigt mycket. Samtidigt som det är dom som säljer fiskekort?! Trots allt finns det en 6-7 st. pimplare på sjön en bra dag. Skall även tillägas att en bra dag är det 2000pers./dag som åker skridskor (lämmeltåg). Här känns det som att vara fågelskådare på Sveavägen (sthlm) och be folk vara tysta?!

Klart man ska visa respekt.
 
döva öron

Jag noterar nu att det bara är saxat ur ett annat forum, ingen pimplare kommer läsa vad som står här...
Tanken var nog att vi ska ta till oss deras åsikt och ta ställning till hur vi åker skridsko i närheten av pimplare i fortsättningen.

Tack!
[Ändrat av newcence 2005-01-09 kl 14:25]
 
Dela på is.

Eftersom det gällde att dela sjöisar mellan olika aktiviteter, så var det umgänget där jag avsåg. Hänsyn kan bara vara ömsesidigt, och så länge som skridsko inte är motoriserat, så tycker jag att klagomålen är rent effektsökeri. Fullkomligt absurt, och jag utgår ifrån att det rör en bråkdel av pimplare.
 
Vem vet?

Vem vet hur fiskarna agerar under isen, vare sig de hör något eller inte?

Pimplarna påstår att skridskoåkare skrämmer fiskar. Finns det något belägg för det? Skulle det nappa sämre när skridskoåkare passerar? (...för annars är det ju ett kontinuerligt nappande, eller hur?) Har någon stoppat ner ett portabelt ekolod i hålet och kollat?

Troligen inte.

Detta påstående är baserat på annat än fakta.

Men det gör å andra sidan inte att man inte ska bry sig om det. Självklart ska vi visa varandra hänsyn i friluftslivet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0
niking Konvertera skridskor från fast till lös häl? Långfärdskridsko 6
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
Fjälluggla Extra värme till pläxor Långfärdskridsko 7
Stuvarn Funkar kängan även till skidåkning? Långfärdskridsko 4
ett_och_noll Isglädjepriset 2009 till Dalarna Långfärdskridsko 2
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
tango Vilken impregnering till alpina BC1550pjäxor? Långfärdskridsko 5
Benji Vilken GPS till långfärdsskridskoåkning? Långfärdskridsko 26
Thrashback Total nybörjarfråga, vilken av dessa 3 pjäxor kan jag använda till långisar?? Långfärdskridsko 7
pausch Tusen pimplare drev till havs Långfärdskridsko 0
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Eric_B Löshäl till barn? Långfärdskridsko 15
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
Sten_GBG Vattentäta skridskokängor till Rottefella??? Långfärdskridsko 13
MBac Vandringskängor till långfärdsskridsko Långfärdskridsko 5
Blekingepaddlare Långfärdskridskor till barn Långfärdskridsko 7
boe skates Över Mysingen till Utö's utsida på cykel Långfärdskridsko 6
Mackan2 Alternativ till Alfa Hafjell? Långfärdskridsko 0
eplabi Vilken skridsko till Salomon SNS Pilot? Långfärdskridsko 48
Gustafs Fråga om skenans infästning till ALU-profilen. Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.