Hängslen

Kollat igenom några andra inlägg gällande hängslen men känner att jag vill ha mer input.

Letar efter hängslen, gärna utan clips eller med knappfäste. Kollat lite på snigels variant men är inte såld på den modellen.

Har någon provat hängslen med liknande fästen som dessa? https://www.widforss.se/harkila-har...5lFDe4WVE7uOgHLwDjw1yrLBBgizmZ1BoCSHwQAvD_BwE

Om det nu blir ett par med knappfäste, ni som satt dit egna knappar, sätter ni dom på insidan av byxorna? Känns knöligt med ett eventuellt bälte och knappar på utsidan.
 
Ska du ha både hängslen och livrem? Varför i så fall?
Aha, du menar om man vill välja :D Isåfall tycker jag det verkar dumt med knappar oavsett.
 
Senast ändrad:
Ska du ha både hängslen och livrem? Varför i så fall?
Aha, du menar om man vill välja :D Isåfall tycker jag det verkar dumt med knappar oavsett.

Haha, ja ifall man vill byta. Annars upplever jag hängslen som helt klart skönast för att hålla byxor (och annat) uppe. Bältet kan dock vara bra att ha för andra ändamål, så som fästpunkt.
 
Gillar som sagt idén med hängslen som man fäster i bälteshällorna men hittar egentligen endast dessa varianter hos en tillverkare. Vilka fästen skulle kunna användas för att uppnå liknande resultat om jag skulle göra ett par själv.
 
Bästa hängslena jag använt, har 2 par
Suspenders | First Lite

Snigeldesigns
Snigeldesign Hängslen -12 (tacngear.se)
samt Helikon Tex liknande modell
Forester Suspenders - Helikon Tex (helikon-tex.com)
fäster i bältet eller om byxan har fästsnören.
Fördelen med Helikons är att du enkelt kan lossa hängslena från byxan/bältet om du ska göra nr.2. Snigeldesigns är inte lika smidiga då.
Använder båda modellerna.

Hängslen med metallclips river sönder undertröjor, de undviker jag på allt utom huggarbyxorna.
Gubbhängslen för knappar kräver just knappar i byxorna, hängslena ovan går att använda på alla byxor.

edit: Självklart använder man både hängslen och livrem, hängslena håller upp byxorna, i livremmen hänger kniv mm. Speciellt vintertid är det skönt att kunna ha ett löst sittande bälte som inte förhindrar ventilation eller blodcirkulation.
 
Senast ändrad:
+1 på hängslen och livrem.
Bälte lastat med någon kniv, och lite smått och gott i benfickorna så måste man spänna bältet ordentligt för att det ska sitta uppe när man rör sig. Då har man hängslen samtidigt och lossar bältet för komfort och cirkulation.
Jag kom precis hem från en veckas användning av dessa, som antagligen är förlagan till snigeldesigns variant. Krokarna är mycket smidiga när man ska på dass, och de är inte vassa i kanterna eller så.


Kolla runt på sidan. De har fler prisvärda hängslen bl.a. västtyska för knapp som jag också använt. Bra kvalitet för pengarna tycker jag.

Kan tillägga också att fästpunkterna på sidan får de länkade hängslena att döljas kan ses som ett plus om man har viss rondör som jag. Eftersom remmarna inte går över framsidan av kroppen döljs de av en öppen jacka, och man får heller inte "tuttar" av dem som åtminstone jag kan få av vanliga hänslen.
 
Jag använder Snigels hängslen och tycker de är underbara, gillar inte knappar, spännen eller dylikt då de kan skava om något ligger på, t.ex. väskan.
 
Bästa hängslena jag använt, har 2 par
Suspenders | First Lite

Snigeldesigns
Snigeldesign Hängslen -12 (tacngear.se)
samt Helikon Tex liknande modell
Forester Suspenders - Helikon Tex (helikon-tex.com)
fäster i bältet eller om byxan har fästsnören.
Fördelen med Helikons är att du enkelt kan lossa hängslena från byxan/bältet om du ska göra nr.2. Snigeldesigns är inte lika smidiga då.
Använder båda modellerna.

Hängslen med metallclips river sönder undertröjor, de undviker jag på allt utom huggarbyxorna.
Gubbhängslen för knappar kräver just knappar i byxorna, hängslena ovan går att använda på alla byxor.

edit: Självklart använder man både hängslen och livrem, hängslena håller upp byxorna, i livremmen hänger kniv mm. Speciellt vintertid är det skönt att kunna ha ett löst sittande bälte som inte förhindrar ventilation eller blodcirkulation.

Ja precis, de första du hänvisa till har ju fästpunkter som jag är ute efter. Verkar praktiskt att bara haka i bälteshällorna, dock ser dom lite väl ”klumpiga” ut. Vill ju inte ha några skav från höftbältet på ryggsäck. De jag länkade till har ju nätta platta varianter men får kanske kolla lite utanför rikets gränser för att hitta några som inte kostar skjortan.... kul. 🤓
 
+1 på hängslen och livrem.
Bälte lastat med någon kniv, och lite smått och gott i benfickorna så måste man spänna bältet ordentligt för att det ska sitta uppe när man rör sig. Då har man hängslen samtidigt och lossar bältet för komfort och cirkulation.
Jag kom precis hem från en veckas användning av dessa, som antagligen är förlagan till snigeldesigns variant. Krokarna är mycket smidiga när man ska på dass, och de är inte vassa i kanterna eller så.


Kolla runt på sidan. De har fler prisvärda hängslen bl.a. västtyska för knapp som jag också använt. Bra kvalitet för pengarna tycker jag.

Kan tillägga också att fästpunkterna på sidan får de länkade hängslena att döljas kan ses som ett plus om man har viss rondör som jag. Eftersom remmarna inte går över framsidan av kroppen döljs de av en öppen jacka, och man får heller inte "tuttar" av dem som åtminstone jag kan få av vanliga hänslen.

Ja i min mening finns det inget som slår hängslen för att motverka gravitationens lag. För lång tid med bälte tycker jag upplevs oerhört oschysst.

Är dock som sagt inte såld på snigels design, dels kan de inte fördela vikten lika bra med två fästpunkter på sidorna sen känns det vanskligt med kardborre, dels för skav osv men också för justering av längd, känns bökigt.
 
+1 på hängslen och livrem.
Bälte lastat med någon kniv, och lite smått och gott i benfickorna så måste man spänna bältet ordentligt för att det ska sitta uppe när man rör sig. Då har man hängslen samtidigt och lossar bältet för komfort och cirkulation.
Jag kom precis hem från en veckas användning av dessa, som antagligen är förlagan till snigeldesigns variant. Krokarna är mycket smidiga när man ska på dass, och de är inte vassa i kanterna eller så.


Kolla runt på sidan. De har fler prisvärda hängslen bl.a. västtyska för knapp som jag också använt. Bra kvalitet för pengarna tycker jag.

Kan tillägga också att fästpunkterna på sidan får de länkade hängslena att döljas kan ses som ett plus om man har viss rondör som jag. Eftersom remmarna inte går över framsidan av kroppen döljs de av en öppen jacka, och man får heller inte "tuttar" av dem som åtminstone jag kan få av vanliga hänslen.

Hm, men hur fäster man dessa i byxorna eller måste bältet vara på? Jag vill kunna köra utan bälte med, ifall det är på sin plats.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Olasko Hängslen Kläder 9
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
Gun-valld Hängslen el bälte? Kläder 1
sagoskog Skalbyxor med hängslen Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.