hängselbyxor eller vad..

Det finns cykelbyxor som har som hängslen. Vad är meningen med detta. Det är ju knappast så att byxorna åker av en. Snarare brukar resåren sitta åt så inåt *¤%¤% och jag e ändå smal.
Och hur känns det på. Stramar det inte över axlarna eller känns som om man har en extra tröja.
En undran också. Jag cyklar med vadderade byxor och blir lite öm i baken ändå efter som jag inte har så "mycket" rumpa. Finns det någon som har byxor utan vaddering.
Thomas.
 
Jag tycker det är obekvämt med byxor som sitter "åt så inåt *¤%¤%", så därför föredrar jag byxor med hängslen. :)
Efter några timmar i sadeln känns det inte så skönt med åtsittande resår... Men det är kanske en smaksak.

Ömheten har nog andra orsaker än vadderingen. Oftast brukar det bero på att man sitter fel på cykeln, eller att man har en inkompatibel sadel.

Hur länge har du cyklat? Du kanske är ovan? Efter några år brukar det gå över ;-)



Thompaa; sa:
Det finns cykelbyxor som har som hängslen. Vad är meningen med detta. Det är ju knappast så att byxorna åker av en. Snarare brukar resåren sitta åt så inåt *¤%¤% och jag e ändå smal.
Och hur känns det på. Stramar det inte över axlarna eller känns som om man har en extra tröja.
En undran också. Jag cyklar med vadderade byxor och blir lite öm i baken ändå efter som jag inte har så "mycket" rumpa. Finns det någon som har byxor utan vaddering.
Thomas.
 
hmm

Varför tänkte jag inte på det. Brukar inte känna av resåren när jag cyklar utan mest att man ser märke efter. Har bara cyklat något år men tror det beror på att jag e ganska benig.
Känns det inte som om man har ett par hängslen då. Och går de att justera så man inte får ett par som är för långa eller korta.
Thomas.
 
Re: hmm

Jag har inte sett byxor med justerbara hängslen. Personligen störs jag inte av hängslena, men det kanske är en vanesak. Det finns väldigt många varianter på hur långa hängslena är i förhållande till storleken på byxorna. Det är väldigt olika med hur breda hängslena är också.

Om man vill ha minimal "hängselkänsla" tror jag något ur Gores sortiment kan passa. De har oftast rätt låg midja, medan tex Castelli är mer som snickarbyxor :)

Sedan några år kör jag med Santini och Assos. Assos är svindyra men håller väldigt bra, så kostnaden per km bir ungefär densamma.

Du måste nog prova dej fram. Cykelbyxor och sadel är nog de komponenter som är mest individuella på en cykel. Byxor har jag haft en massa olika genom årens lopp. Turligt nog upptäckte jag att Selle Italias Flitesadlar passar min bak tidigt i min cykelkarriär. Jag kanske har en bak som uppfyller DIN-normen.



Thompaa; sa:
Varför tänkte jag inte på det. Brukar inte känna av resåren när jag cyklar utan mest att man ser märke efter. Har bara cyklat något år men tror det beror på att jag e ganska benig.
Känns det inte som om man har ett par hängslen då. Och går de att justera så man inte får ett par som är för långa eller korta.
Thomas.
 
Hängslebyxor jomenvisst

Hängslebyxor är bekvämt, Även i rututförande så ökar mitt midjemått när jag böjer mig framåt i cykelställning.....Gummiband i midjan är bara obekvämt.
Stoppningen gör cykelbyxorna uthärdliga, problemet heter kontakt mellan sittbenen och sadeln.
Pröva med att flytta sadeln i längdled samt att ändra lutningen någon grad åt endera hållet. Se till att kunna hålla tillräcklig vikt på armarna. Du kan behöva byta styrstam, sadel eller i värsta fall cykel men efter långt prövande så vänjer sig dina sittben...
Min dalvärk gick över efter en 3 år sådär.....

Go tur

Johan K
 
Ett lyft

Bytte från midjebyxor till hängselbyxor i våras. Ett lyft! Mina gamla midjebyxor hade en tendens att kasa ner hela tiden, eftersom de inte satt åt stenhårt upptill. Nu kan jag ha ett par lika "slappa" (sköna)byxor som sitter uppe perfekt hela tiden.

Peter
 
cykelshorts

Har provat att cykla längre sträckor med s.k. cykelkalsonger under vanliga shorts i sommar. Det resulterade i babianrumpa varför jag nu inser att vadderade cykelbrallor är det enda som fungerar. Men bara för att få mina fördomar bekräftade undrar jag om någon har erfarenhet av cykelshorts, dvs. shorts med en vadderad innerbyxa?
 
Jag kör så

Jag har lycra cykelbyxor (är förtjust i Vento just nu) under också valfria shorts ovanpå.
Nackdelen med det är att det blir ibland lite nedhasat med kortbyxor (om du förstår). När man blir trött så hakar sadeln fast i kortbyxorna när man inte orkar lyfta upp rumpan tillräckligt.

Men det är en lagom kompromiss då jag tycker att det är otroligt få personer som passar i lycra :)

/Mattias
 
Re: Jag kör så

mlindstrom; sa:
Men det är en lagom kompromiss då jag tycker att det är otroligt få personer som passar i lycra :)

/Mattias
Just det, därför försökte jag fåfängt cykla på gatorna som en vanlig man, men det kostar att lida pin eller vad det heter. Problemet var att shortsen veckade sej när de blev fuktiga och det slet ut huden på nolltid
 
Jag cyklar till jobbet 8 mil tur o retur samt mängder i skogen med den setuppen.. Jag får inga problem *knackar i trä* tack vare lycran under.

/Mattias
 
Öm bak!

Ut och cykla är det ända jag kan säga! Det är väl en smaksak hur man vill ha sina byxor...vadderade eller inte, hängslen, shorts, lycra eller "vanliga". Jag har cyklat konstant i åtta år på diverse olika sadlar och cyklar och har haft problem med öm bak. Dessa tider är nu förbi...

Jag tycker att vadderade byxor är bra när man inte cyklat på ett tag och en ergonomiskt anpassad sadel, cykel är a och o. Sedan är det bara ut och trampa! Efter ett tag så heter det att rumpan "härdas", men det som händer är att sittbenen klider isär och därav minskas belastningen på dem!

Det som inte dödar härdar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zephyria Framväxel hoppar av eller växlar inte upp Mountainbike 11
SimonStröm Byta vevparti eller ny cykel? Mountainbike 8
moorflax xt eller deore xt? Mountainbike 2
mandaax Scott Aspect 30 eller 40? Mountainbike 3
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3
Rookien "V-brakes is da shit" - eller ? Mountainbike 15
Automan Glapp, normalt eller inte ? Mountainbike 12
zeqe Nybörjarguide eller -bok Mountainbike 3
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
jonaso Sökes: Cykelkamrater eller MTBklubb i Mellanskåne/Lund/Malmö/ härikring! Mountainbike 3
Bhappy Cykla vid Kittelfjäll eller Höga kusten Mountainbike 2
Stuvarn Mtb eller Cyclocross,det är frågan? Mountainbike 3
pontus2 Mtbklubb i eller runt Lund Mountainbike 0
graylingman Impulsköp av mountainbike. Ett fynd eller har jag blivit blåst? Mountainbike 6
rik Shimano HG70 piratkassett eller äkta som inte funkar? Mountainbike 5
snokke Hyra av MTB i Skåne eller i närheten? Mountainbike 0
m_junken Kan denna MTB funka eller nåste jag byta?? Mountainbike 4
brownsnake Rocky Mountain eller Kona?? Mountainbike 6
perssona Nishiki x29 bigfoot eller annan 29. Erfarenheter? Mountainbike 20
wicca Ny eller beggad? Mountainbike 0
joakimmen Skivbroms, fram eller bak? Mountainbike 10
scruler Ny cykel, MTB eller ej? Mountainbike 4
staire Trek 6500 eller Merida Matts Special edition D Mountainbike 0
Malin J LX eller XT Mountainbike 9
srpp Cukeljacka i GT eller motsv Mountainbike 0
_andreas_ Uppgradera eller köpa ny hoj? Mountainbike 4
henrik87 Skivbromsar eller bättre växlar och dämpare Mountainbike 6
P-J Kona Hoss eller Hoss deelux Mountainbike 5
stefan77p DBR V-link 3.2 eller Specialized Stumpjumper pro? Mountainbike 1
cosmos Salsa ramar: Kanon eller kalkon? Mountainbike 1
stenkul Raise-styre eller Mountainbike 13
8256 Kona eller Cannondale? Mountainbike 18
jtl Mavic 517 eller 618?!? Mountainbike 3
Steele Vevparti och drevkasett, XT eller annat? Mountainbike 2
Avslutat1001 Stel, hel- eller halvdämpad? Mountainbike 12
zzeezz Vandringsled eller MTBled?? Mountainbike 48
stenkul Skivbroms eller ej...? Mountainbike 11
Kung Stalle SAMS... Bra eller dåligt? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
Shockstone XC heldämpat...eller? Mountainbike 10
nille wcr eller extreme Mountainbike 1
walkerboh Gripshift eller? Mountainbike 6
olaq KHS Team ST / Hardtail eller softtail? Mountainbike 3
qpg Tävling eller motion...? Mountainbike 6
Nils-Åke SIDI Dominator 2 ? topp eller flopp Mountainbike 2
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.