Hängare som går att snurra på?

Var i Fjärdhundra och sportklättrade och noterade på några ställen att hängarna satt löst i den meningen att de gick att snurra på i förhållande till själva bulten. Det var den äldre typen av borrbultar där muttern är separat, eller vad man ska säga.
Vad säger ni om detta fenomen, går det att lita på bultarna ändå, eller ska man låta bli att klättra de lederna och hålla sig till de nyare kembultarna?
Eftersom sprickor saknas går det inte att backa upp med egna säkringar.
 
Var i Fjärdhundra och sportklättrade och noterade på några ställen att hängarna satt löst i den meningen att de gick att snurra på i förhållande till själva bulten. Det var den äldre typen av borrbultar där muttern är separat, eller vad man ska säga.
Vad säger ni om detta fenomen, går det att lita på bultarna ändå, eller ska man låta bli att klättra de lederna och hålla sig till de nyare kembultarna?
Eftersom sprickor saknas går det inte att backa upp med egna säkringar.

Skulle behandla den med skepticism. Frågan är varför den sitter löst. Kan vara så att det bara är muttern som behövs dras åt, då skulle jag bara göra det och klättra på. bulten kan vara dåligt placerad/borrad och skulle det se ut så skulle jag nog klättra på med. Men om jag inte hittar varför den kan snurra skulle jag inte utesluta att någonting kan ha hänt längre in i berget och av den anledningen inte lita fullt ut på den bulten.
 
Som jag uppfattar det så är det bara att dra åt muttern, och då lär den fastna och allt är frid och fröjd.
Det är väl ungefär när man inte lyckas få den att fastna utan att den istället kommer ut tills gängan tar slut, som det är ett tecken på att hålet är för stort och bulten därmed är kass.
Att muttrar behöver dras är ingen konstigt, det kan bl a bero på att hängaren har belastats lite i sidled (åt höger), så att muttern släpper.
 
Får ni inte lära er någonting på sportklätterkurser? För jag antar att du har kort en sportklätterkurs för utomhusklättring och inte en ledkurs för inomhusklättring. Om du lovar att inte sätta i några borrbultar tycker jag du skall kolla på denna videon:
http://www.youtube.com/watch?v=URXXnt83KyI
 
Får ni inte lära er någonting på sportklätterkurser? För jag antar att du har kort en sportklätterkurs för utomhusklättring och inte en ledkurs för inomhusklättring. Om du lovar att inte sätta i några borrbultar tycker jag du skall kolla på denna videon:
http://www.youtube.com/watch?v=URXXnt83KyI

Nej, ingen sportklätterkurs, den enda kurs jag gått värd namnet är en tradkurs utomhus.
Jag lovar ingenting, men tack för länken, den var bra. Tolkade du det på samma sätt som jag, att det var inget problem med snurrande hängare utan så blev det efter ett tag? En naturig del i bultens liv så att säga.
 
Nej.. det var inte det du skulle få ut av den där. Dra åt muttern med en 17mm fast nyckel (fungerar på moderna bultar). Om hela bulten snurrar - försök banka in den lite först innan du försöker dra åt den..
 
Om bulten snurrar så är det inget bra. Risken med att slå in den är att hålet är större längre ut, och mindre längst in, så om den fastnar vi inbankning, så är det rätt stor risk att det är en tidsfråga innan den kommer ut, och då kan den ju faktiskt komma ut hela vägen.

Om den snurrar skulle jag nog dra ut den. Troligen fastnar den då istället och om rörelsen varit liten kan man ju anta att allt är OK ändå. Om rörelsen är stor verkar hålet tveksamt, utsticket är i vägen vid klipp och bultens längd i klippan riskerar att vara för kort.

Så har du inte satt bulten själv, så att du vet vad det är för bult, så skulle jag nöja mig med att prova att dra åt lite med muttern och funkar inte det så är det en hel del frågetecken om nästa åtgärd.

Men att bara dra åt muttern funkar som regel.
 
För att få ett bra förband ska också bulten dras med momentnyckel. Om man överdrar (det är vanligare än vad man tror att tokdra för "säkerhets skull") kan man riskera att bulten ryker. I videon sätter han ju hängaren så att den belastas motsols vid fall. Är ingen bultexpert men det såg lite fel ut.
 
Senast ändrad:
Nu har jag inte sett videon, men en hängare kan bara monteras på ett sätt, och sen kan man förstås räkna ut att man har klättraren till höger eller vänster om bulten i vissa skeden, men det här är nog inget man kan göra så mycket åt.
Momentnyckel är inte fel, men det är ju å andra sidan så att det bör användas inte bara vid bultningen utan av varje klättrare som kan komma att efterdra muttern.

Detta känns lite överkurs - och jag skulle säga att huvudsaken är att man inte drar för hårt. För löst innebär möjligen att muttern på sikt lossnar lättare, vilken sällan är ett stort problem.

Drar man för löst från början, så kommer muttern garantera att lossna, och dessutom kommer bulten att av komma ut lite grann vid belastning, eftersom hylsan inte äntrat på koniska delen så mycket ännu. Inte heller det är ju bra - om det finns risk att den som borrat klantat sig och borrat för grovt.

Det är inte ett vanligt fel, men för den som menar att fräscha borrbultar är VÄLDIGT pålitliga, och att det räcker men en bult för att känna sig säker, så kan det ju tåla att påpekas att en helt ny bult kan vara lite halvdålig genom att den antingen kan ha lite för stort hål, eller genom att den är dragen så hårt att bulten plasticerat. Materialet i en syrafast bult _tror_ jag inte tål att plasticera särskilt mycket, utan går av ganska tvärt om det dras till plasticering.

Detta är dock som sagt inte särskilt vanligt...
 
Så kort sagt gäller detta:

1) Har du en momentnyckel med dig och har koll på vilket moment bulten skall dras till: Fixa problemet och gör oss alla en tjänst.
2) Har du ingen momentnyckel, men väl en nr 17 eller något annat verktyg som kan dra åt en mutter utan att sabba den: Dra åt så pass att hängaren sitter still och gör oss alla en tjänst. Dra inte åt för kung och fosterland för det kan hända att du gör mer skada än nytta.
3) Har du bara fingrarna till hands så kontakta "någon" som sköter om bultarna. I stockholmsområdet bultkommitten. Vet du inte vem du ska kontakta så lägg en blänkare på sverigeföraren.
4) Verkar bulten trasig på riktigt så plocka bort hängaren eller märk ut på något annat sätt.


Korrekt?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...