GTX + regn + fysisk aktivitet = ?

För några dagar sedan tog jag en två dagars tur där målet var att vandra ett antal mil för att testa lite ny utrustning. Under hela första dagen regnade det, men det finns ju inget dåligt väder så jag drog på mig min nyinköpta GTX XCR 2 lagers skal jacka över understället och promenerade friskt på hela dagen. Jag svettas mycket när jag utför en fysisk aktivitet, därför valet att köpa en XCR. Nu var min uppfattning att jackan var genomsur efter en halv dags vandring och vågade inte använda jackan utanpå förstärkningsplaggen med risken för att mina torra kläder skulle bli fuktiga.

Frågorna lyder:

Är en GTX XCR helt vatten resistent om det regnar en hel dag?
Funkar inte GTX XCR membranet som andningsmaterial när man utför fysisk aktivitet och det är hög luftfuktighet eller att det regnar ute?
Ska man kunna använda en GTX XCR som både regnställ och vindskyddande skaljacka, finns det någon risk för att bli blöt om man använder jackan som regnställ och sedan vid vila som skalplagg?
Om det e jag som svettas för mycket så membranet blir fuktigt på insidan, finns det några tips på hur jag ska göra för att hålla mig torr under skaljackan?
 
Humm, det finns större experter än jag här, men eftersom jag nu är först på plats och har svårt att hålla fingrarna från tangentbordet så...

1) Oavsett vad membranen heter så finns det inga magiska material. De kan vara *nästan* helt vattentäta och släpper ut *en viss del* fukt.
Gore-tex ventilerar bättre än galon, XCR bättre än vanlig GTX, Windstopper ventilerar ännu bättre, men är inte längre vattentätt etc. Att släppa ut all kondens och samtidigt stänga ute allt vatten är helt enkelt inte fysikaliskt möjligt.
Det största problemet är att det är så mycket fukt i luften utanför jackan vid ihållande regn. Membranet kan bara utjämna skillnader i luftfuktighet, inte driva ut fukt.

2) I princip skall det inte vara några problem att ha fuktiga kläder under en membranjacka. De torkar så småningom, om det är torrt utanför jackan. De torkar givetvis snabbare om du inte har en jacka över, men då kyler de också ned dig mer.

3) För att slippa blöta innifrån: Svettas inte. Ha inte bomullskläder under jackan. Hjälp membranet på traven genom att ventilera så mycket som möjligt.
 
Våga blöta ner dina värmeplagg...
Den enkla hårda sanningen är, man blir blöt hur man än gör. Varför har annars de flesta jackor ventilations öppningar kring armhålan och ibland bröstet? GTX:en ventilerar inte tillräckligt...
Har man däremot ett sjysst underställ och en tröja brukar dessa kunna suga upp det mesta av fukten. Funkar för mig iaf när aktiviteten inte är så krävande.

mvh/sam
 
Germund; sa:
För några dagar sedan tog jag en två dagars tur där målet var att vandra ett antal mil för att testa lite ny utrustning. Under hela första dagen regnade det, men det finns ju inget dåligt väder så jag drog på mig min nyinköpta GTX XCR 2 lagers skal jacka över understället och promenerade friskt på hela dagen. Jag svettas mycket när jag utför en fysisk aktivitet, därför valet att köpa en XCR. Nu var min uppfattning att jackan var genomsur efter en halv dags vandring och vågade inte använda jackan utanpå förstärkningsplaggen med risken för att mina torra kläder skulle bli fuktiga.

Frågorna lyder:

Är en GTX XCR helt vatten resistent om det regnar en hel dag?
Funkar inte GTX XCR membranet som andningsmaterial när man utför fysisk aktivitet och det är hög luftfuktighet eller att det regnar ute?
Ska man kunna använda en GTX XCR som både regnställ och vindskyddande skaljacka, finns det någon risk för att bli blöt om man använder jackan som regnställ och sedan vid vila som skalplagg?
Om det e jag som svettas för mycket så membranet blir fuktigt på insidan, finns det några tips på hur jag ska göra för att hålla mig torr under skaljackan?
Jag har ett par byxor i XCR. Och jag tycker det är en avsevärd förbättring vad gäller att släppa igenom vattenånga jämfört med vanlig GT. Den enda gången jag blivit blöt utifrån i dem var när jag försökte vada i dem. När vattnet nått till låren så trängde vattnet rakt in. Vet inte om det berodde på trycket eller vad det berodde på. Det kanske någon membran-expert här på forumet kan svara på. Men nederbörd klarar de en heldag utan att vatten tränger in utifrån. Det ska XCR också göra.

Alla material som "andas" får svårare att släppa ut ånga om det är fuktigt ute.

En tvålagers jacka brukar ha ett meshfoder eller dylikt. Det fodret blir blött när man ger ifrån sig ånga. En trelagers kanske är bättre för dig. Torkar snabbare utan foder. Mina byxor är trelagers XCR och insidan på dem torkar blixtsnabbt. Min jacka är en tvålagers, och den tar längre tid att torka. Använder dock den som både regnjacka under vandring och lägerjacka. Det är liksom hela poängen med GT. Man slipper släpa med sig två jackor. Med en torr tröja att byta om till framme vid lägret så torkar fodret dock upp. Själva meshfodret är ju väldigt tunt så det kan inte innehålla så mycket vatten att fukten ska ta överhand så tröjan blir blöt. Jag personligen upplever inte det fuktiga/blöta fodret som ett stort problem, så länge man har ett torrt ombyte mellan kropp och jacka vid lägret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango GTX/membran skalvantar med löst foder - 2024? Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
Sivsdotter Salomon Outpath Pro GTX Kläder 0
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
Användarnamnet Skalplagg 4-5xl. GTX Kläder 0
Carolinitza Viking Hunter 2 gtx? Kläder 0
seasteel Viking Stryn GTX - ok som vandringskängor? Kläder 8
100826 Haglöfs Astral Gtx känga! Kläder 0
100826 Hanwag Tatra gtx vs Meindl Kansas gtx? Kläder 9
85662 Innov8 286 gtx med extremt kort livslängd Kläder 3
mumsnusriken Meindl Kansas Gtx vs. Mina fötter Kläder 10
Elvah Ogooglebar jacka i GTX från Peak performance Kläder 13
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Anna90 HAGLÖFS - Spinx Q Jacket VS Lofoten GTX Pro Shell Jkt Kläder 2
FruNalleman Meindl Colorado Gtx - är den skon nåt att ha? Kläder 22
bash Viking Hunter 2 GTX ...KÄNGA Kläder 3
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
arniklasses Skillnad på Salomon XA Pro 3D Ultra 2 GTX och förra årets modell Kläder 2
mariasavstrom Skor för Inkaleden: Crispi Summit / Meindl kansas gtx? Kläder 1
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
Zeta01 Lowa Hunter GTX? Kläder 0
Napoleon GTX-tyget har "släppt" på min Arcertyx-jacka! Vad göra? Kläder 8
MrStrumpan Skor: Salomon XA Pro 3D Ultra GTX Kläder 4
robinlu Hanwag Nallo GTX Kläder 1
robinlu Garmont Syncro GTX Kläder 6
avslutad130206 Norröna Lofoten GTX Primaloft? Kläder 2
niklas_axelsson Scarpa Freney XT GTX Kläder 2
tango GTX vs TCS (everest)? Kläder 4
Fiskson SALOMON AUTHENTIC 7 GTX M Kängor! Kläder 0
lottizen Viking sniper gtx, eller andra liknande, impregnering m.m. Kläder 10
bionicon Butik med Garmont Sitka Plus Gtx? Kläder 1
4n7 Salomon Revo SCS GTX vs Hanwag Banks GTX Kläder 3
åkersorken GTX Anorak Kläder 4
j_felix Hanwag Trapper GTX Kläder 0
TreeWalker Extremities Multisport GTX Kläder 0
Kajsa N Garmont Syncro GTX Kläder 2
Läraren GTX-skalhandskar Kläder 5
orren86 Lowa Combat boot GTX Kläder 3
tomatchili GTX kängor efter ett tag Kläder 0
-Patric- GTX Kläder 11
elohim 'Tibet Anfibio GTX' från Lasportiva - Bra sko..? Kläder 0
-Patric- damasker i GTX eller? Kläder 44
eobet Var finns Salomon XA Pro GTX att köpa (stl 44)? Kläder 13
XPAT GTX vs. Cordura Kläder 3
Bengt S North Face Trek Light GTX Hiking Boot Kläder 2
mcpete Garmont Troophy II gtx? Kläder 0
glimmen gtx-byxor till turskidåkning mm Kläder 5
anod Epic vs. GTX Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.