Grottkrypning i södra sverige

Hej
Är från Göteborg och leter efter större grottor.
Har varit i Töllsjö grotta och Börsås samt Friskas urd.
Dom längre och större verkar finnas i norra delen av landet.
Någon som vet något?
 
Jo, jag vet att de större systemen ligger i norrland, undrade bara om nån visste på.
Jag planerar att bli medlem i ssf i höst
 
Jodå finns långa grottsystem här i Sverige, den längsta, korallgrottan är drygt 6 km lång, sen finns de bodagrottorna och hölicksgrottorna i hudiksvall som är 1,3 respektive 2,9 km.
Utöver det så finns ytterligare ett dussin som mäter ett par hundra meter.
Så jodå de finns häftiga grottor i Sverige också.
 
Lummelundaveckan 2021 börjar på måndag. En hel veckas vidare utforskning av Lummelundagrottan nära Visby. Dykare kommer också.

SSF: ”Att komma till Lummelunda kan vara en mycket bra introduktion till speleologin, är du ny, eller har en kompis som är intresserad är detta ett perfekt tillfälle att lära känna fler likasinnade och förstå hur man bäst beter sig i en grotta!”

Det finns många grottor i Småland och Östergötland också. De är inte gigantiska men värda ett besök ändå. Den längsta jag varit i där är 140m lång. Googla runt så finner du. Kommunerna och Länsstyrelsen har information på sina hemsidor till de större om du inte vill bli medlem i SSF och ta del av Grottdatabasen redan nu.
 
Lummelundaveckan 2021 börjar på måndag. En hel veckas vidare utforskning av Lummelundagrottan nära Visby. Dykare kommer också.

SSF: ”Att komma till Lummelunda kan vara en mycket bra introduktion till speleologin, är du ny, eller har en kompis som är intresserad är detta ett perfekt tillfälle att lära känna fler likasinnade och förstå hur man bäst beter sig i en grotta!”

Det finns många grottor i Småland och Östergötland också. De är inte gigantiska men värda ett besök ändå. Den längsta jag varit i där är 140m lång. Googla runt så finner du. Kommunerna och Länsstyrelsen har information på sina hemsidor till de större om du inte vill bli medlem i SSF och ta del av Grottdatabasen redan nu.
Tack för svaret
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.