Gröngöling undrar...

Hej,

Jag är helt ny när det gäller fjällvandring, men ska testa på att gå Fjällräven Classic om knappt två veckor. Jag hoppas jag har tänkt på det mesta, men häromdagen slog en sak mig...

Hur bär man sig åt för att göra sina behov på fjället? Framförallt "nummer två"?
I skogen kan man ju alltid springa bakom ett träd, men på kalfjället är det svårt att hitta träd.

Hur gör ni?
 
Nu är inte fjället platt som en gräsmatta. Det finns gott om höjdvariationer, små hålor och gropar att huka sig i. Det som brukar fungera bäst är att gå iväg en bit från leden, om man följer en sådan, och där leta efter en lämplig plats tex en stor sten eller något annat att luta sig emot för utförande av nummer två.

När vi slår läger så utser vi en plats för nummer 1 och en plats för nummer 2 så man inte bygger för många fällor i markerna samt att man inte, som karl, går och skvätter på alla blåbär som finns.

Det vi brukar se till är att fällorna inte är i närheten av rinnande vatten för det är lika med dricksvatten. Töm inte heller ut gammal mat i vattnet utan släng det under ris, buske eller annat.

Hur terrängen är där ni ska gå finns det massor av folk här på forumet som kan tipsa dig. Pinsamt nog har jag ingen aning eftersom jag "alltid" går i norge....
 
Du kommer ju gå förbi ett antal stugor med dass pluss flera "fristående" dass så det borde inte vara några större problem.
Om nöden ändå kallar brukar man ha en liten(typ planterings-) spade så man kan kräva en liten grop som sedan fylls igen. Andra vänder på en sten. (det är trist bara om du vänder på en redan använd sten...)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.