Gröna bandet från Treriksröset, tidigast starttid?

Hej forumet!

Jag har precis börjat planera min Gröna bandet-tur som går av stapeln i sommar. Jag har bestämt mig för att starta vid Treriksröset (skönare med nedförsbacke hela vägen ned till Grövelsjön.. obs ironi :) )

Jag ska springa hela sträckan.

Nu till min fråga som jag hoppas kunna få svar på med hjälp av er samlade kunskapsbank.

Vid vilket datum brukar man som tidigast kunna vandra/springa hyfsat torrt/snöfritt från Treriksröset? Att det aldrig är helt torrt i markerna är jag medveten om och jag räknar med att vara blöt om fötterna stora delar av sträckan pga fjäll + löpskor. Men vill ej springa i snöslask från start.

Tacksam för svar :)
 
Senast ändrad:
Renskötarna som har sitt sommarbetesområde i de trakterna brukar åka upp för kalvmärkning i mitten av juli. Diskuterade med en av dessa och han rekommenderade inte en vandringstur i trakten av treriksröset/pältsa innan juli månad även om snösmöltningen var tidig i fjol.
Pältsastugan öppnar dock 20/6.
Sjön Kilpisjärvi blir också isfri runt midsommar och då börjar även turbåtarna över sjön att gå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.