Grivel Matrix tech i stockholm?

Tja! Lite sugen på ett par Grivel Matrix Tech men dumt nog så verkar det inte finnas någon återförsäljare för Grivel i Stockholm eller ens Sverige. Så någon som har ett par sånna i Stockholmsområdet som jag skulle kunna få känna och klämma lite på innan jag beställer ett par?
 
Matrix Tech och Light ar tva valdigt olika verktyg.

Light kan va bra pa alpina turer med inslag av brantare partier.

Tech ar en renodlad teknisk yxa. Jag Anvander Matrix Tech och vill inte byta dem mot nagot annat. Jag kan varmt rekomendera dig att kopa dem utan att testa helt omojligt att bli besviken. Gillar du dem inte sa kan du fa bya dem mot mina BD Carbon Cobra.
 
Hej David!
Det var fakstikt en post från dig som fick mig att börja kolla in just Matrix Tech från början. Hittar jag inga jag kan testa så blir det väl att beställa otestat.

Dock så står jag lite i valet och kvalet mellan tech och light varianten. Jag ska ha dem fram för allt för isklättring, har redan en ren alpin yxa, Petzl Sum'tec. Men det hade varit intressant och se och känna hur light varianten funkar att köra leashless fast med någon form av handstöd
 
Light kommer funka mycket samre an Tech. Jag skulle starkt avrada fran det for isklattring. Jag skulle anvanda en Light pa turer dar man maste kora ner yxorna i sno mycket da de ar rellativt raka.
 
Hej David!
Det var fakstikt en post från dig som fick mig att börja kolla in just Matrix Tech från början. Hittar jag inga jag kan testa så blir det väl att beställa otestat.

Dock så står jag lite i valet och kvalet mellan tech och light varianten. Jag ska ha dem fram för allt för isklättring, har redan en ren alpin yxa, Petzl Sum'tec. Men det hade varit intressant och se och känna hur light varianten funkar att köra leashless fast med någon form av handstöd

Om du ursäktar en halv trådkapning, vad tycker du om sum'tec:en? Jag provsvingade den lite när petzl visade prylar i rjukan i fjol och den kändes som en bra kompromiss mellan alpin och teknisk yxa. Antar att den inte hanterar is så bra som det kändes vid ett snabbt test, eftersom du klurar på grivels verktyg.
(Nu kan jag inte riktigt motivera ett nytt yxköp i år, men ändå... ;-))
 
Om du ursäktar en halv trådkapning, vad tycker du om sum'tec:en? Jag provsvingade den lite när petzl visade prylar i rjukan i fjol och den kändes som en bra kompromiss mellan alpin och teknisk yxa. Antar att den inte hanterar is så bra som det kändes vid ett snabbt test, eftersom du klurar på grivels verktyg.
(Nu kan jag inte riktigt motivera ett nytt yxköp i år, men ändå... ;-))

Tja! Var först inne på att skaffa mig en lättare yxa men efter att ha pillat på några olika modeller så blev det till slut Sum'tecen. Jag köpte den för att ha den som Alpin isyxa men ändå kunna klara några enstaka isklättermoves om det skulle behövas.

Än så länge så har den dock inte fått hacka speciellt mycket is så jag kan inte uttala mig så värst mycket om den. Men positiv är jag i alla fall.
 
Nu har isyxorna anlänt! Lyckades inte hitta några att prova så det blev till att köpa osett. Bara provsvingat dem här hemma än så länge men de känns grymt sköna. Nu väntar jag bara på att storskorna och stegjärnen jag beställt ska komma.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.