gri gri andvändning

hejsan alla klätters

jo köpte en gri gri för ett tag en men den e lite klurig att andvända tycker ja när klättraren ska mata ut rep för att klippa karbinen så blir det så hackigt å trökt finns d nåt knep eller e d en tränningssak bara.
 
Träningssak

Det är en träninggsak. Det är enklare om du har en "jämn" hastighet på repet genom gri-grin och inte behöver rycka så mycket, för då kommer kammen och klämma mot kanten och låsa, men det är bara att träna.

Lycka till.

/Kotten
 
Gör som Kotten skrev men tänkt på varmkorv du vill inte få senap på fingrarna... Alltså inga fingrar eller tummar på ovansidan av grigrin.

Armen kan kunna röra sig fritt.

Det bästa är att fråga ngn instruktör hur man ska göra och visa det är lättast och bäst.

/G
 
försök att mata in repet "parallelt" med ändan som går till klättraren, dvs mata in repet lite uppifrån, då går det något lättare.

Vad du än gör, lägg INTE tummen på låsdelen för att kunna mata ut repet utan att grigrin hugger!
Om klättraren faller då blir du antagligen tvungen att hitta en ny replagskamrat...

/Pott
 
Visst kan man hålla ner låsarmen för att snabbt få ut rep vid karbinklipp. Så länge man har hela tiden har är uppmärksam på vad förstemannen gör. Bara man har övat och har fått in vanan med grigrin.
 
Lite mycket har märkte jag..

Menar givetvis:

Så länge man är uppmärksam på vad förstemannen gör.
 
Jag rekommenderar starkt att du INTE använder Gri-Grin på det sättet du nu önskar !!!

Gri-Gri fungerar utmärkt på topprep, men jag anser att den inte har något att göra på leder där man måste mata ut rep. En säkerhetsfråga, var inte bekväm utan var säker !!!
 
Jag tycker fortfarande att grigrin är det säkraste alternativet både på topprep och bult. Med en vanlig "tub" eller motsv. räcker det ju med att säkraren snubblar till och ramlar och tappar handen på repänden så kan repet löpa. Använder man grigrin som en "vanlig" broms så har man ju alltid en "extra" säkring om något oväntat skulle hända.
 
Det går att göra fel med alla säkringsprylar. Det viktiga är att säkringsmannen är vaken och ser vad klättraren gör samtidigt som han är medveten om riskerna med den utrustning han använder.

Grigri: kan strula vid utmatning av rep alternativt riskmoment när armen låses för utmatning.

Hink: Säkringsman kan tappa repet pga av okänd orsak (fallande sten i huvud, snubblar, somnar osv)

Slutsats
Var vaken samtidigt som du är medveten om riskerna!

Ps personligen ser eller har jag inga problem att använda hink/grigri vid topprep eller sportklättring. Ds

Mvh Björn
 
Det finns ytterligare en säkerhetsaspekt som alldeles för ofta glöms bort och det gäller dynamiska fall. Du kan ge dynamiska fall med en Grigri men det är mer begränsat än vid användning av tex ATC. Det är ganska ofta förstemansskador uppkommer pga alltför hårda (statiska) fall trots att detta är lätt att göra något åt. Dynamiskt fall med Grigri kräver att säkringsmannen följer med fallet ordentligt med kroppen medan man med ATC låter repet löpa något för mjuk inbromsning. Därmed följer att dynamiska fall med Grigri tenderar att bli mer våldsamma än med ATC. Påfrestningen på utrustningen blir också högre med Grigri, något som dock oftast spelar mindre roll vid sportklättring. Jag använder Grigri mycket vid sportklättring men även ibland ATC, beroende på vem som klättrar, vad som klättras och hur marken ser ut där jag står.
 
Kolla på http://www.actsafe.se
Där har dom något som kallas ID.... jag har prövat både denna och gri gri...... ID är mycket jämnare och är dessutom "idiotsäker" om man drar för hårt eller tappar så låser den.
Gri gri:n upplever jag som hackig/ojämn särskilt om repet är lite fuktigt.
 
Alla grejer funkar, men alla är inte bra till allting...

Alltså, såhär, va...

Alla grejer på marknaden _funkar_ att använda, men alla av dem är inte bra till alla saker. I det fall att man faktiskt bestämt sig för att använda en speciell broms (för att man t.ex. betalat flera hundratals kronor för den, som i fallet Gri-gri) kanske man vill lära sig använda den i stället för att få tips om andra grejer som är "mycket bättre"?

Så: Gri-gri funkar, och funkar bra, vid kortare sportturer, både att leda och att topprepa med. Att hantera gri-grin tar lite tid att lära sig. Jag har emellertid använt Gri-gri sedan typ... Vet inte... 98, framförallt inomhus och till korta sportturer där bultarna sitter tätt, och tycker att den funkar klockrent, bara man lär sig att mata repet. Detta görs bäst i en "jämn" och "ganska mjuk" rörelse, där repet ligger "rakt" in i bromsen (som tidigare nämnts). Då kommer den att "hugga" även om försteman fallet under tiden du står och matar rep, och man slipper frågor som "vad händer om man står och hålle nere kammen..." (där en annan fråga förresten glömts bort att diskuteras - kammen blir varm och säkraren kan bränna sig...)

Jag har en tub-broms, som jag tror heter ATC från Black Diamond till ALL sorts annan klättring, eller ifall jag inte orkar släpa på Gri-grin (som ju är tung, jämförelsevis). Kanske framförallt för att jag tycker att den är skönare när man skall mata ut rep när man har en snabb försteman som skricker "slacka" ofta :) Den är också, som nämnts, enklare att säkra "mjukare" eller "dynamiskt" med. Där måste jag, om jag säkrar med Gri-gri, ofta hoppa upp i luften i ett fall, för att dämpa det mjukare, eftersom jag är en ganska tung person.

INGEN metod är emellertid "failsafe" eller "idiotsäker". Jag tycker Gri-gri är praktiskt inomhus, som sagt, men säkrar gärna själv med andra grejer också, den stora grejen och hemligheten med ALLT säkringsarbete är att säkra mycket och ofta (och förhoppningsvis klättra mycket, dåra).

typ så.

/Kotten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bartosovic.marek_gmail.com Lost gri gri on Ornberget Sportklättring 0
sssdic Varför inte gri-gri vid ledning? Sportklättring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.