Greppvalla under klängorna?

Fick detta lilla infall när jag hasade fram på en isig väg alldeles nyss.
Vad händer om man kör med greppvalla för skidor under sina skor/kängor?
Någon som testat? Hur gick det?
 
Lite skojigt svar.

Men får anta att du - liksom övriga 32 som kollat tråden - inte heller testat och alltså inte vet om/hur det fungerar. Är det inte intressant hur fast vi är i att tänka "rätt" många gånger?

Min första impuls var såklart att testa på ett par gamla kängor själv, men har ingen valla hemma eftersom jag inte åker skidor. Så nästa impuls blev, som så ofta numera, internet.

Hittills inga napp.
 
Nice try.

Men nej. Broddar är ganska opraktiskt i stan där is och snö omväxlar med asfalt/sten/trappor etc tycker jag.

Dessutom gäller invändningar avseende att skada hallgolv i ännu högre grad broddar.
(Och så svårt är det inte att ställa dojjorna på en gammal matta/tidning whatever och ta på dem strax innan man går ut.)

Är det ingen som blir NYFIKEN av denna fråga i stället för bara road över "konstigheten" i den?
Om du aldrig har tänkt tanken - varför inte? ;)
 
Men nej. Broddar är ganska opraktiskt i stan där is och snö omväxlar med asfalt/sten/trappor etc tycker jag.

Dessutom gäller invändningar avseende att skada hallgolv i ännu högre grad broddar.
(Och så svårt är det inte att ställa dojjorna på en gammal matta/tidning whatever och ta på dem strax innan man går ut.)

Är det ingen som blir NYFIKEN av denna fråga i stället för bara road över "konstigheten" i den?
Om du aldrig har tänkt tanken - varför inte? ;)

På is fungerar det säkert, men på snö kommer det fastna ett tjockt lager under skorna om du inte hasar dig fram.

Hmmmmm, 12 cm upp till Fröken Silvstedt...tål att övervägas. :)


peter
 
Kan också tänka mig att det funkar bättre på is än snö. Förhoppningsvis kan "snösko"-effekten minskas av att man bara applicerar vallan på utskjutande delar av sulans mönster, vilket ju i stort sett också är där den borde göra nytta. Stift framför spray då alltså...

Vet inte hur Frk S kommer in i bilden, men hon är välkommen iaf. :I
 
Men nej. Broddar är ganska opraktiskt i stan där is och snö omväxlar med asfalt/sten/trappor etc tycker jag.

Dessutom gäller invändningar avseende att skada hallgolv i ännu högre grad broddar.
(Och så svårt är det inte att ställa dojjorna på en gammal matta/tidning whatever och ta på dem strax innan man går ut.)
QUOTE]

Broddar går enkelt att ta av innan man nåt hallen i motsats till att applicera valaväck före varje inomhusbesök så jag tycker inte broddar är så dumt som det låter.

/Patrik
 
Mjo, fast i Svea rike har vi ju för vana att avlägsna skorna innan vi går in på känsligare golv under de perioder då det är halt ute. Så i stället för att ta på av broddar kan man lika gärna ta på/av skor.

Nå, hur som haver verkar det inte som om någon av 145 personer har testat detta, så jag får väl masa mig iväg och köpa lite valla, plocka fram ett par gamla kängor ur nån vrå och testa. :)
 
Skarklister

kanske fungerar.

Men risken är att det blir svårt att få bort utan att skada gummisulorna.

Typ tuggummi?

Halkskyddstejp tror jag skulle kunna vara funktionellare.

Thure
 
Klistervalla samlar rätt mycket skräp, även i ett relativt rent skidspår. Antar att för ett par skor med klistervalla skulle bli duktigt "grusiga" undertill efter ett par steg på en medelsnittligt sandad trottoar... Därefter borde ju skorna funka finfint på is och snö! För att inte tala om vilket grepp man har på hallgolvet ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Jacka under ryggsäck: olika mtrl fram och bak? Kläder 19
Gråbuse Elektrisk värmekälla/värmeslingor under jackan? Kläder 6
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
camoscio Skor som pajar under turen. Kläder 17
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
Viktorious Ont under fötterna - hjälp Kläder 10
Lakritsglass Vad ha under lättfodrad jacka? Kläder 6
frida_n Dunbyxor/ mellanlager under skalbyxor Kläder 8
Jackiie Kränger trycker på under plösen Kläder 16
kälkåkarn Ha under skalbyxor när det är kallt Kläder 6
crapcrab Är den här tröjan att rekommendera för skidåkning under en skaljacka? Kläder 8
StefanM- 3e lager under skaljackan? Kläder 9
jasainc Tunn dunjacka under skaljackan? Kläder 3
sverigeturist Underställ inaturmaterial Kläder 11
justsafe Vad har ni under kilten? Kläder 17
avaris Vad ska man ha under softshell? Kläder 29
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
DonnieD Nytt underställ, Under Armour? Kläder 31
magus Skaljacka under 3000? Tips välkomnas :-)! Kläder 16
Scout^ Vad brukar ni ha på er under skalbyxan? Kläder 12
Martin Fjäderlätt Kängor under kilot? Kläder 29
thjartstrom Under 'skal'et?! Kläder 14
highlandpark varm jacka för Stockholmsvinter för under 2000:- ? Kläder 33
bash Under brallorna?? Kläder 26
thorburn Blixtlås under ärmarna?! Kläder 32
mejsel Tips på cykelklädsel under vintern Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.