Grepp på våt asfalt?

Finns det inlineshjul som ger grepp på våt asfalt? Mina nuvarande hjul (hårdhet 82A) slinter vid varje frånskjut så fort det är det minsta blött.

Peter
 
HyPerformance + grip

Det finns hjul som fungerar någorlunda t ex de i rubriken. Vad som blir halt är ofta smuts eller fin sand ovanpå asfalten som lossnar i vätan och det blir snorhalt. Det är oftast bättre grepp när det regnat ett tag och spolat undan. Bäst grepp är det ute där bilarnas hjul rullat och blåst undan partiklarna.

Blöta löv är hopplöst halt. Lövfällning är inte bra men hösten är ju ändå skridskoåkarens vår snart ligger åkbar skridskois hoppas

Thure
 
Stämmer detta

Mjuka hjul = högt rullmotstånd, bra grepp, låg slitstyrka

Hårda hjul = lågt rullmotstånd, sämre grepp, bättre slitstyrka

Finns dessa generella samband?
 
Ja men

Hårda hjul är halare men det finns hårda hjul med mjukare slitbana såsom HyPerformance + Grip som är relativt OK på regnigt underlag i varje fall om det inte är helt nylagd asfalt eller målade markeringar utan antihalksand inblandad.

Håller inte med om att Kopp hjul skulle vara bra i halka som framhölls på den danska sidan.

Thure
 
Blanda

Vid våt/fuktig vägbana brukar jag blanda hårdheten på hjulen. Mjuka längst fram och bak och tre hårda mellan dessa. Tycker det ger en bra mix som gör man har kvar hyfsat fäste samtidigt som rullmotståndet inte blir så högt. Om du enbart vill ha en viss hårdhet/märke så rekommenderar jag Kopp 82A som jag tycker är bra hjul (slits dock ner ganska snabbt).

/Johan
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.