GPS med ljudlarm sökes?

Jag var ute i söndags och terängcyklade en upplagd rutt i bitvis stiglöst land. I princip hade jag en waypoint varje stigkorsning och dyl som jag skulle svänga av. Då det gäller seriös mtb-cykling är det svårt att alltid ha ögonen på GPSen om man inte vill stå på näsan. Sålunda händer det lätt att jag missade "avfarten" vilket skapade en del merarbete då min Silva Multinavigator automatisk växlar till nästa waypoint.

Så jag undrar om det finns någon GPS där man kan ställa in ett ljudalarm, varje gång man kommer inom säg 20 m från sin waypoint (lämplig avfart) på sin rutt. Helst bör alarmet kunna stängas av som en option. Man kanske inte vill ha alarm om man ska ut till ett gömsle...

Det gör inget om denna GPS är kompatibelt med Kartex 3.05 samt har ett bra och pålitligt cykelfäste....
 
Proximity alarm

Proximity alarm (närhetslarm?) finns på flera GPS:er. Den enda jag har tillgänglig just nu som jag vet har det är Magellan 315/320 (funkar med Kartex, har cykelfäste och finns f.ö. en billig till salu på prylmarknaden :)), larmet kan ställas in för ett antal olika avstånd från landmärke och självklart stängas av. Tyvärr är det en sådan funktion som försvinner vartefter man försöker göra GPS:erna mer lättanvända och anpassade för de stora massorna så några jag vet INTE har funktionen är Garmin eTrex Legend/Vista och GPS V. Tror nog dock inte att det är så ovanligt att du skall behöva välja GPS enbart utifrån den funktionen utan fundera på vad du vill ha för övriga funktioner först och ha sedan med proximity alarm på din önskelista.
 
GPS med PIP

PR; sa:
Tyvärr är det en sådan funktion som försvinner vartefter man försöker göra GPS:erna mer lättanvända och anpassade för de stora massorna så några jag vet INTE har funktionen är Garmin eTrex Legend/Vista och GPS V.

Detta är inte sant. eTrex är förvisso tyst, men Garmin GPS V har "audible alarm". Om det är av sådan styrka att tokstollar som far fram som galningar på cykel i terrängen kan höra det när cykeln studsar omkring och "motorn" flåsar som värst, det vet jag däremot inte. :)

Anders
 
Re: GPS med PIP

apersson850; sa:
Detta är inte sant. eTrex är förvisso tyst, men Garmin GPS V har "audible alarm". Om det är av sådan styrka att tokstollar som far fram som galningar på cykel i terrängen kan höra det när cykeln studsar omkring och "motorn" flåsar som värst, det vet jag däremot inte. :)

Anders
Helt rätt, GPS V har både ankarlarm och proximitylarm. Än värre är att jag gjorde ett dubbelfel för 315/320:s proximitylarm fungerar bara på landmärken som INTE är i en aktiv rutt. Proximitylarm är egentligen tänkt för faror (t.ex. grund på sjön) som skall undvikas så det är kanske ändå inte är optimalt att använda så som Niklas vill.

Förlåt Niklas för den felaktiga informationen!

Har gjort bort mig tillräckligt för idag så nu är det läggdags.
[Ändrat av PR 2002-02-26 kl 00:04]
 
Re: GPS med PIP

apersson850; sa:
Detta är inte sant. eTrex är förvisso tyst, men Garmin GPS V har "audible alarm". Om det är av sådan styrka att tokstollar som far fram som galningar på cykel i terrängen kan höra det när cykeln studsar omkring och "motorn" flåsar som värst, det vet jag däremot inte. :)

Anders

Jag vet inte var du har fått för dig att jag skulle fara fram som en tokstolle på cykel i terrängen vet jag inte, men det vill jag inte kännas vid.

Snarare kör jag lungt och försiktigt samt hälsar vänligt på alla som jag möter på stigarna (= väldigt få - oavsätt färdsätt) och kör endast om i lungt tempo - när omstädigheterna så tillåter (precis som när jag kör bil i traffiken), vilket f.ö. är den allmänna rekommendationerna på alla mtb-forum som jag är inne och surfar på (inklussive Utsidans eget mtb-forum, se detta). Ämnet dyker upp då och då i diskussionen.

Jag vill också betona att mtb-cyklister har samma tillgänglighet till stigar och vandringsleder som alla vandrare (med några yttterst få undantag).

Jag är m.a.o. inte särskilt orolig för att jag inte skulle höra alarmet - i den mån det är värt epitetet alarm!

/Niklas
 
Inga problem!

Jaså, på det viset.
Jag tolkade "seriös MTB" som att det måste gå utav h..., för det gör det jämt när man ser sånt på TV.

Jag har inte lyssnat på någon GPS V, så jag har faktiskt ingen aning om hur kraftigt den låter. Det är kanske bara som timsignalen på ett digitalur (finns sådana ännu?).

Anders
 
Ett förtydligande

Med uttrycket seriös mtb, så avser jag cykling i seriös terräng, gärna på tekniska och knixiga stigar. Inte preparerade grusvägar, cykelbanor o dyligt - som tyvärr är det enda som många använder sina fina mountainbikes till.

Det är i mitt tycke overkill att använda en fin mountainbike till sådant, när nu terrängcykling är så himla skôj, nyttig för pumpen och ett utmärkt sätt att upptäcka vår fina natur på.

För cykelbanor och dyligt rokommenderas i såfall en enklare mountainbike - när den väl har konverteras till en citybike enligt beskrivning på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/citybike.html

Ps den mtbcykling som du ser på TV är tävlingscykling på elitnivå. Den mtb-cykling som jag sysslar med är snarast på rekreationsnivå. Det är snudd på att fikat kommer med när jag är ute.

/Niklas
 
Larm i GPS V

Det är inte öronbedövande men hörs definitivt vid cykling. Om Niklas värderar autoruttfunktionen så är GPS V rätt enhet men om skogscykling är det enda användningsområdet för den så är den kanske onödigt kostsam. Kanske inte kartmöjligheten behövs heller?
 
Re: Re: GPS med PIP

PR; sa:
Helt rätt, GPS V har både ankarlarm och proximitylarm. Än värre är att jag gjorde ett dubbelfel för 315/320:s proximitylarm fungerar bara på landmärken som INTE är i en aktiv rutt. Proximitylarm är egentligen tänkt för faror (t.ex. grund på sjön) som skall undvikas så det är kanske ändå inte är optimalt att använda så som Niklas vill.

Förlåt Niklas för den felaktiga informationen!

Har gjort bort mig tillräckligt för idag så nu är det läggdags.
[Ändrat av PR 2002-02-26 kl 00:04]

Pelle, du är ursäktad. Tankefel gör vi alla.

Om proximylarm mest är tänkt för att undvika grund och dyligt och inte för att varna när man närmar sig en waypoint på sin rutt, borde det vara en smal sak att ha (minst) tre olika alarmsignaler, så man vet om det är en rutt waypoint, en vanlig waypoint eller en vrningswaypoint (för grund och dyligt).

Vidare borde man för varje waypoint kunna ställa in valfritt alarm och om alarmet ska vara aktiverad eller ej. Varför inte ha både "individual waypoint setting", "general waypoint settings" och "aktiv route settings".

När vissa klocktillverkare lätt trycker in massa valfria alarmsignaler och flera olika alarm i en "vanlig" vättentäta (200 m+) armbandsur, samtidigt som de samtidigt har pulsmätning, miniräknare, registerfunktion, höjdmätare, en digital kompass..., så vore det skrutt om våra kära GPS tillverkare inte kunde stoppa in några olika alarmsignaler och en liten "högstalare" i sina apparater!

/Niklas
 
Kartval

Tja, det beor ju mest på vad det är för kartor som man kan stoppa in i GPS V. Jag har väl kanske inte direkt nytta av några stadskartor direkt...

Men Gröna katan, ekonomiska kartan, (skogbruksplanskartan eller EU-blockkartan) eller inscannade orienteringskartor vore ju nam nam.

/Niklas
 
Re: Kartval

niking; sa:
Tja, det beor ju mest på vad det är för kartor som man kan stoppa in i GPS V. Jag har väl kanske inte direkt nytta av några stadskartor direkt...

Men Gröna katan, ekonomiska kartan, (skogbruksplanskartan eller EU-blockkartan) eller inscannade orienteringskartor vore ju nam nam.

/Niklas

Fast det klart, stadskartor i GPS när man kör bil eller är på långfärdscykling i främmande städer och vägar kan ju vara användbart...

På hemvägen ska jag kolla upp GPS V lite noggrannare hos min lokala Garmin GPS säljare.

/Niklas (tidsgränsen för editering hade gått ut)
 
Re: GPS med pip och Kartval

niking; sa:
Vidare borde man för varje waypoint kunna ställa in valfritt alarm och om alarmet ska vara aktiverad eller ej.
I både Magellan 315/320 och GPS V sätter man proximitylarmet bara för de landmärken man vill. Däremot är funktionen lite olika så tillvida att som jag sade så varnar 315/320 inte om den ingår i en rutt och den piper dessutom så länge man befinner sig inom inställd radie från det "farliga" landmärket. Man kan förståss tänka sig att lura den genom att lägga två landmärken på samma ställe: ett som ingår i rutten och ett annat för larmet. Lägger man det "farliga" landmärket listigt så är det ju en bra varning att den fortsätter varna om man kör fel. GPS V piper däremot till när man passerar oavsett om landmärket ingår i rutten eller inte och bör troligen gå att använda för ditt ändamål.

Både från Magellan och Garmin finns topografikartor över USA men så vitt jag vet finns bara vägkartor för Europa och det är också på vägnätet man har nytta av autorutt (men där är det å andra sidan väldigt bra) så om detta är ditt enda användningsområde är GPS V och andra GPS:er med nedladdade kartor kanske att skjuta över målet?

Det pågår visst arbete bland intresserade användare för att kunna ladda ner vilka kartor som helst, åtminstone i Garmin-enheter, men det är fortfarande rent experimentell verksamhet och troligen heller inte speciellt populärt hos GPS-tillverkarna.
[Ändrat av PR 2002-02-26 kl 13:03]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2
Jones Vilken GPS? Navigering 18
swimwhizz GPS för båtfiske Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.