Jag använde en Garmin Oregon 550 med Friluftskartan Pro V2 Norra Norrland på fjällvandringen i augusti. Gick från Katterjåkk efter gränsen söderut och upptäckte snart att jag enligt GPSen vandrade mitt ute i sjöar och tjärnar eller 150 meter väster om jokken istället för som i verkligheten på stigen omedelbar öster om sjöar och vattendrag. En lägerplats var 100 meter ute i en fjälltjärn...
Senare, vid Vistassugan, så visade GPSen att jag stod ca. 200 meter från stugan med hjälptelefonen, när jag i själva verket stod på farstutrappan. Och hängbron över jokken vid stugan var enligt GPS-kartan ca. 200 meter norr om den verkliga platsen där jag gick på bron..
Efter att ha ställt om GPSen positionsformatet till SWEREF 99 TM så minskade felvisningen, men jag var fortfarande enligt GPS-kartan ute och vandrade mitt ute i de strida strömmarna i Abiskojokka (ca. 50 - 60 meter fel) och fjällstationen låg ca. 150 meter från sin verkliga plats.
I Uppsala, med den förinstallerade Europakartan, är felet bara några meter.
Tacksam för erfarenheter/idéer om det här, vad man kan göra, eller om man helt enkelt inte kan förvänta sig bättre.
I snöstorm och nollsikt vill man ju inte leta efter stuga/hjälptelefon inom en radie på 200 meter...