GPS i fjällen?

  • Trådstartare Anonym från gamla forumet
  • Start datum

Anonym från gamla forumet

Gäst
Hej,
Är det någon som använt GPS i fjällen och kan dela med sig av sina erfarenheter? Är det till någon hjälp? På sommaren? Vintern? Hur fungerar batterilivslängden i kylan vintertid?
O.
 

gosta@ics.uci.edu (Gosta Forsum)

Gäst
test av GPS pa vinterfjall

Far nagra ar sedan testade jag 3 stycken GPSer pa en 7 natter lang (talt) vinterfjalltur. Testet utfrades at tidningen SCOUTING som utges av KFUM/Ks scoutforbund. Turen skedde under paskveckan i narheten av riksgransen.

De tre GPSerna var fran Silva, Garmnin och Magellan.

Testresultat:
* Endast Silva GPSen gick att hantera med handskar pa.
* Batterierna tog slut mycket snabbt i kylan.
* Aven om vadret var klart hittade inte GPSerna
tillrackligt manga sateliter for att fa nagon vidare
precision
* Pa den tid det tog for GPSerna att fa en position hade en
normalbegavad person med karta och kompass redan listat
ut exakt var han var och vart han ville. (Dessutom hade
han hunnit borja frysa)

Slutsats:
Vanta er inga underverk av en GPS pa vinterfjallet.
 

Ulf C M

Gäst
Har du hört att utvecking brukar gå framåt?

Det går inte att komma med jämförande tester som är "några år" gammla, tekniken blir bättre! Alla batterier tappar verkningsgrad vid kyla och vilken normalbegåvad människa som helst vet att förvara dessa på köldskyddat sätt!
ULF
 

d94-gof@nada.kth.se (Gosta Forsum)

Gäst
Tekniken ar inte det viktiga

Teknik ar fullstandigt ointressant om den inte pa nagot
satt forbattrar/forenklar for den som anvander sig av den


Vad det galler GPS pa vinterfjall sa ar det helt enkelt sa
att nackdelarna overvager fordelarna.


Sen finns det en massa tekno-freaks som alskar att slapa med
sig prylar, lat dem slapa....


/ Gosta
 

david.nordberg@mailbox.swipnet.se (David Nordberg)

Gäst
Vinter test av GPS!

Jag har under de tre senaste åren använt gps på vinter fjället.I skiftande temperaturer från -33.Problem med batteri har jag inte haft efter som att jag gärna åker skoter .Men visst nog får man ha lite batterier med sig om man ska vara ute i kylan. Att displayer slutar funka helt i kylan har jag inte varit med om ännu trots sträng kyla.Ett knep som drar batteri är att ha belysningen på.Om den får vara på så funkar i alla fall magellans apparater i 25 minus utan problem.Värsta testen utsatte jag en gammal Magellan GPS 400 för.Den fick sitta kvar ute på skotern hela natten.På morgonen så var det -29 och jag gick ut och startade den.Lite förvånad blev jag allt när den efter cirka 45 sekunder hade låst och angav positionen.Observera att displayen var seg men funkade pbra trots den stränga kylan.Att det skulle ta längre tid att ut positionen för att det är kallt tror jag inte på.Har man en gps så ska den vara på hela tiden man förflyttar sig. Annars har man ingen större nytta av den.
 
Potentiella felkällor

Vad man kan råka ut för om man befinner sig långt norrut är ett så kallat refraktionsfel. Det får till följd att positionen inte blir lika exakt som på sydligare breddgrader. Refraktionsfelet uppstår när satelliternas elevation blir för låg. När signalen passerar luftlagren ändrar de sin vinkel och avståndet kommer att uppfattas av GPSen som längre eftersom signalen har färdats längre. Detta fel kan givetvis drabba mottagare mer söderut, men då finns det ofta fler satelliter att tillgå med större elevation. GPS satelliterna har en inklination på 55 grader nord respektive syd på grund av praktiska skäl med rymdfärjor osv, vilket gör att satelliterna får lägre elevation ju längre norrut man kommer.
Det finns även en ökad risk för geometrifel långt norrut och även detta grundar sig i samma orsak. Ett geometrifel innebär att den inbördes vinkeln mellan satelliterna är för liten eller för stor. Optimalt är 90 grader. Detta drabbar även mottagare söderut, men även i det fallet finns det fler alternativa satelliter att tillgå.
En GPS kan betrakta dessa satelliter som icke tillförlitliga källor och välja bort dem, alternativt (om det inte finns något annat val) använda dem och redovisa felet med olika värden (DOP) eller som ett sammanslaget radiellt fel.
Risken för skymda satelliter ökar då urvalet blir mindre. Fri sikt åt söder ger bästa förutsättningarna.
 
vad ska man ha den till?

Jag har en men førstår inte riktigt vad jag ska ha den till. Min "Gecko" har en usel batterikapacitet så det enda den duger till under en längre vandring är att få fram kordinatorer i nødtillfällen. Dessutom kan man medela sina kordinater till någon (t.ex. ringa räddningstjänsten) i de mer avlägsna delarna av fjällen (ingen mobiltäckning). Kan man läsa karta och kompass är GPS ganska onødigt. Att med hjälp av kordinaten se på kartan var man är är allt før omständigt før annat en nødtillfällen. Jo føresten den är bra på cykelturer på sommaren.
 
Re: vad ska man ha den till?

nils73; sa:
Jag har en men førstår inte riktigt vad jag ska ha den till. Min "Gecko" har en usel batterikapacitet så det enda den duger till under en längre vandring är att få fram kordinatorer i nødtillfällen.
Extrabatterier är inte så tunga. Jag gjorde av med tre satser NiMH-batterier på en 6-dagars vandring i Arjeplogsfjällen.
Kan man läsa karta och kompass är GPS ganska onødigt.
Om det inte är tvärdimma och man är utanför kryssmarkeringarna. Och om man inte märker att man har tappat något och behöver gå tillbaka precis samma väg för att leta. Dessutom är det skitkul att ladda över spårloggen till datorn när man kommer hem och se precis var man har gått. =)
 
Om sommeren har jeg GPSen i topplokket på rygg-sekken og om vinteren har jeg den på innerlomme(for å drøye livslengden på batteriene)med en ekstern antenne opp på topplokket av rygg-sekken.

GPS fungerer helt fint på fjellet.

Enkelte modeller har muligheten til å "låse" kompasskursen. Og det er kjekt når tåka ligger tjukk.
Du får hele tiden beskjed om du er på kurs eller hvor mye du er ute av kurs :).
Jeg bruker GPSen til å planlegge turen min også, legger inn punkter jeg skal til.
Ellers så er GPS foreløpig kunn ett supplement til kart og kompass.

PS: Som innsenderen før meg skriver, så er det "skitkuul" å laste ned loggen med all statistikk når du kommer hjem. Høydeprofilen er min favoritt.
[Ändrat av Braute 2005-01-18 kl 07:26]
 
Jag orienterar normalt med karta och kompass. GPS:en finns med för att ta ut positionen om jag skulle bli osäker, t.ex. dimma eller skog. Ibland har jag lagt in rutter i förväg för passager som jag vet (eller gissar) skulle bli svåra om det blev dålig sikt. Eftersom GPS:en inte behövs 95% av tiden så räcker batterierna alldeles utmärkt. Jag har sällan upplevt något problem med att få in tillräckligt många satelliter utom i tät skog, men en glänta hittar man alltid någonstans.

Per

(Medan jag skrev kom det visst flera liknande svar.)
 
Vad ska man ha den till

Jag försöker förtvivlat komma på vad jag behöver min gps till egentligen!!!
1: Främsta anledningen för mig är att det är roligt att ladda ned spår på datorn när jag kommer hem, men då har min garmin etrex alldeles för dålig batteritid för långturen.
2: I situationer då det är riktigt dålig sikt kan det vara skönt att veta exakt var man är.
3: På havet vid lååånga överfarter då det är svårt att åka på enbart kompasskurs är det skönt att ha en waypoint att styra mot...
Jaa, i övrigt ser jag min GPS mer som ett komplement till kartan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
bjorn_zatterstrom.com GPS mobil i svenska fjällen Navigering 6
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Ljunggren GPS koordinater i Fjällen Navigering 9
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.