Gouter Hut blir flervåningshus

Fick denna nyhet från en expeditionskamrat idag och sökte här på Utsidan men hittade inget om det.

Det verkar som Gouter Hut på Mont Blanc skall byggas ut rejält och bli ett flervåningshus med metallfasad som ser riktigt imponerande ut.

Projet_bis_credit_GroupeH.jpg


Skall dit igen till sommaren och även om jag funderar på skandinavisk stil uppför berget känns det ju nu som en nödvändighet att boka sovplats i detta skrytbygge.

Mer information för den som kan franska på http://www.refugedugouter.fr/
 
Nej som jag fattar det var det inte färdigt denna säsongen, finns kort på deras hemsida som är daterade september och då var det fortfarande paneler och byggställningar runt omkring.

Jag förstår inte riktigt på deras hemsida om gamla Gouter Hut (som ligger bredvid förstår jag nu) fortfarande skall vara kvar och i drift men någon som kan franska kanske kan hitta denna informationen?
 
Det står att den gamla byggnaden skall "lämna plats" åt den nya, men lite längre in i texten verkar det som att detta gäller "den föga miljövänliga" nuvarande huvudbyggnaden från 1960. Det nuvarande "annexet" (vilken del de nu menar) skall vara kvar som vinter- och nödlogi.
Det skryts väldeliga med miljötänket, men personligen tycker jag ju inte att nya kåken verkar vara någon arkitektonisk höjdare, för att inte tala om samspelet med omgivningen.
 
Känns mer som "Månbas Alpha" än en alpin hytta!

-------------
Jag säger inte att det var bättre förr, bara att det är sämre nu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.