gourmetkäk på tur???? mat i fjällen...

hej hej...

nybörjare på fjället undrar över matsituationen. ska gå kungsleden i sommar mellan keb och abisko. hur göra m mat? och vatten?

vad finns att köpa i fjällstugorna på vägen? vad ska man absolut ta med sig (och vad behöver man inte ta med sig)?

ska tälta, är det bara att sätta upp sitt tält var man vill?

flyg t/r sthlm + topptur på keb + kungsleden t abisko möjlig på 9 dagar?

okej, skratta inte åt mina frågor, är nybörjare som sagt... : )

MVH kristin
 

avslutad210712

Gäst
Kan inte svara på alla frågorna säkert men

Tälta går nog bra överallt utom i abisko nationalpark där man bara får tälta på anvisad plats. Tältar du vid stugorna får du betala en serviceavgift.

Det mesta du behöver i matväg på turen finns nog att köpa i de större fjällstugorna liksom även gasol ifall du har gasolkök. Tänk dock på att försäljningen inte har öppet hela dagen men stugvärdarna är väldigt serviceinriktade och öppnar ofta affären ifall de har möjlighet. Vatten är inget problem men du måste ändå bära med dig lite så du kan dricka mellan bäckarna.

Om du kan gå på nio dagar är svårt att svara på. Beror naturligtvis på din egen förmåga men om du skall upp på keb kanske du får vänta en dag eller två på bra väder och då kan det bli knappt om tid. Kommer själv att gå upp på keb för första gången i sommar och kommer då att gå upp västra leden och ner durlings led. Tjänar (troligen) lite tid på det sättet men det kommer att bli tungt att gå upp med hela packningen. Normalt sett borde du dock klara det på nio dagar (då räknar jag inte in resorna) utan alltför mycket stress.
 
smula (kristin gunnarsson) skrev:

nybörjare på fjället undrar över matsituationen. ska gå kungsleden i sommar mellan keb och abisko. hur göra m mat? och vatten?

Vatten finns på vägen. Tälta så att du har ditt "badvatten" nedströms och ditt "dricksvattentag" uppströms.

Mattips finns det många här på Utsidan. Leta runt lite så hittar du. Det finns också böcker, till exempel Anita Forssells "Friluftsmat".
Fler tips om mat, turbeskrivning Abisko-Nikkaluokta och annat nyttigt finns på min webbplats http://www.nordesjo.com/uteplatsen

vad finns att köpa i fjällstugorna på vägen? vad ska man absolut ta med sig (och vad behöver man inte ta med sig)?

Mat finns i fjällstationerna med några dagars mellanrum, men det är dyrt. Jag brukar ibland använda dem för lyxprodukter som öl och godis.

ska tälta, är det bara att sätta upp sitt tält var man vill?

I Abisko nationalpark tältar du på tältplatserna, och i närheten av stugor får du betala, men annars är det oinskränt Allemansrätt som gäller.

flyg t/r sthlm + topptur på keb + kungsleden t abisko möjlig på 9 dagar?

Visst! Med ett par dagars marginal.

okej, skratta inte åt mina frågor, är nybörjare som sagt... : )

Som sagt: leta runt här i forumet och på övriga Utsidan så hittar du svar på alla dina frågor.
 
Hej, hej...

Mat bär du med dig och vatten tar du ur jokken.

I stugorna finns bara sådant som inte behöver stå kallt och inga färskvaror. Makaroner, havregryn knäckebröd och tubost är några exempel.

Svårt att säga vad du absolut måste ha med dig och inte, jag brukar ha med mig lite frystorkat och resten hemtorkat. Se bara till att få i er tillräckligt med energi under vandringen, jag brukar sikta på minst 2500 kJ per måltid.
Havregryn och knäckebröd är en bra frukost, frystorkat till lunch och hemfixat käk till midda.

Tältet får man väl sätta upp i stortsett var man vill, men visa hänsyn. Stör inte renar eller andra djur och andra vandrare. På kungsleden kan man ju sova vid stugorna varje natt och på så sätt ha tillgång till dass och andra bekvämligheter, kostar dock en slant.

Angående tiden vet jag inte så noga, är det 9 dagar på fjället eller 9 dagar allt som allt? Räkna med en dag mellan varje stuga och en dag för toppen. Länsbussarna har sina tidtabeller på nätet, så ni kan planera hur ni tar er till Nikalukta och från Abisko.
 
durlings led??

tack för svar!

denna durlings led, hur går den? är det liksom en genväg från toppen vidare mot kungsleden mot abisko utan att man måste gå tillbaka ner till keb fjällstation? då måste man alltså ta med sig rubb och stubb upp på toppen?! (vilkent verkar ganska jobbigt...)

kristin
 

avslutad210712

Gäst
Re: durlings led??

smula; sa:
tack för svar!

denna durlings led, hur går den? är det liksom en genväg från toppen vidare mot kungsleden mot abisko utan att man måste gå tillbaka ner till keb fjällstation? då måste man alltså ta med sig rubb och stubb upp på toppen?! (vilkent verkar ganska jobbigt...)

kristin

Mellan vierranvarri och keb finns en dal (kaffedalen) som fortsätter västerut en bit för att sedan vika av sydväst. Kommer så småningom ner mot singistugorna. Reserverar mig lite om jag har rätt men någon kommer säkert att påpeka det annars :).

Visst blir det betydligt tyngre att gå på det sättet jämfört med att gå upp från fjällstationen och tillbaka igen men jag räknar själv med att tjäna en halv dag jämfört med att gå tillbaka. Dessutom lämnar jag packningen i kaffedalen och går i det närmaste tomt upp därifrån.
 

avslutad210712

Gäst
Mat

Ett förtydligande bara till mitt första inlägg.

Självklart skall du köpa med dig så mycket som möjligt av maten du skall äta och sedan bara komplettera i fjällstugorna. Dels för att det blir billigare men framförallt för att då vet du att får tag på den mat du behöver.

Själv äter jag uteslutande egentorkad mat i form av kött, fisk, kyckling, rotfrukter, lök, svamp etc. Lite mer att göra före men ett kärt besvär och framförallt betydligt godare. Kompletterar med potatismos, ris, pasta, couscous men även köpessoppor (blåbärssoppa, nyponsoppa, grönsakssoppor) som mellanmål. Mycket hårdbröd som jag kompletterar i fjällstugorna för det tar så stor plats att bära med sig mycket av det. Sen har jag kaviar och ost på tub som smaksättning. Många äter gröt eller välling på mornarna för att få i sig ordentligt att gå på. Själv är jag inte förtjust i något av det så jag börjar mina dagar med en ordentlig måltid men det är individuellt. Provade ett tag att börja med soppa och smörgåsar men jag orkade helt enkelt inte hela dagen med en så lätt frukost. Och som godis under vandringen äter jag ofta torkad frukt eller druvsocker. Och framförallt - drick MYCKET.
 
God mat.

Hej !

Ta med dig så mycket som möjlig hemifrån.
Jag brukar komplettera med färsk parmensan, soltorkade tomater, vitlök och varför inte trattkantareller.
Och kryddor förstås.
Då blir de tråkigaste pulver varianterna väldigt mycket godare...
Pulvermos smaksatt med trattisar ,det är inte så dumt.
Rökt korv-typ ölkorv, rökt bogfläsk är inte så tokigt heller.
Jag brukar äta kallvispad kräm till havregröten på morgonen.

Lycka till.

Anna
 
Salami

Ta med en rejäl bit salami som inte behöver ligga i kyldisken i affären. Håller bra i värmen.

Om man vill lägga ner lite tid är det bra att torka en massa saker själv. Grönsaker, nötfärs, tonfisk, räkor ... En riktig höjdare är kokosmjölkpulver, currypasta, torkade wokgrönsaker och torkade räkor som får puttra ett tag :)

// Fredrik
 
Torkat renkött

Torkat renkött är outstanding som godis på fjällturen! Väger inte mycket och tar liten plats och är riktigt gott!!
 
Re: Salami

Norris; sa:
Ta med en rejäl bit salami som inte behöver ligga i kyldisken i affären. Håller bra i värmen.

En liten varning kan vara på plats. Många av de saker som inte ligger i kyldisk gör det eftersom de är vakuumförpackade. Så fort man öppnat förpackningen blir det en kylvara.

Det man skall titta på är om produkten är rökt på riktigt eller om den bara är smaksatt med röksmak.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.