Gore köper Lowe Alpine

Jag har hört, att Gore köper Lowe Alpine, och att Lowe däfrör byter eVent mot Gore.

Adjo, förmånliga skalplagg i eVent, adjö, förmånilga kvalitets skalplag.
 
=( BUH FÖR GORE!!!

Säker på att detta stämmer för isåfall kan man ju mer eller mindre säga adjös med de plaggen som "funkade". Det är ju för ***** om dom håller på så här. Det är just sånt här som verkligen förstör utvecklingen...

BUH FÖR GORE!!!!
 
Ingen välgörenhet

Vadå buh

Det är ingen välgörenhet dom bedriver på Gore, dom är ett företag precis som Ericsson eller ABB. Överlevnad och avkastning är det som gäller, även i en bransch som "vår".
Enligt samma resonemang måste Salomon få ett buh eftersom dom köpte upp (och kommer att förstöra ?) Arcteryx.
Lite trist är det att företag inte överlever av egen kraft men det är marknaden som styr, faktiskt.

//PW
 
mek; sa:
Jag har hört, att Gore köper Lowe Alpine, och att Lowe däfrör byter eVent mot Gore.

Adjo, förmånliga skalplagg i eVent, adjö, förmånilga kvalitets skalplag.

Var har du hört detta? Lowe har ju iofs. bytt ägare ett antal gànger de sista àren, eftersom de trots sitt goda renomé etc. aldrig tillhört de mer lönsamma företagen i sitt segment. Senaste köparen, och detta ganska nyligen, var ju samma grupp som äger italienska sko/käng-tillverkaren Asolo (som i sin tur under en tid tidigare ägdes av italienska mode-gruppen Benetton, med katastrofala följder!).

Salomon/Adidas köp av Arcteryx skedde ju för drygt ett âr sedan, sà om det förstörts nâgot borde det ju redan börja märkas? Tror nog att de är smarta nog att behâlla Arcteryx särprágel, men kommer sákert att utnyttja skalfördelar inom inköp, produktion, logistik, marknadsföring och försäljning. Dock, pà Arcteryx hemsida náms ingeting om vem spam är den nya ágaren, sâ man vet nog att detta inte är nâgot man trummar ut alltför högt.

Samma sak gáller ju t.ex för Mountain Hardware, som detta âr köptes av Columbia, samt i mindre skala Tierra, som köpts av Fjällräven.

En intressant och lite lustig ägar-historia ár tyska LOWA: en játte-tillverkare av kángor av alla slag (mer modern och dynamisk än Meindl, t.ex) samt en tysk stolthet. Fà tyskar kánner dock till att de egentligen ägs och drivs av den till synes betydligt mindre italienska kángtillverkaren Tecnica.

Fór att àtergà till tràden: Har i grund och botten mycket svârt att tro att Gore gâr in och köper upp sina kunder, eftersom det helt gàr emot deras hittilsvarande politik. Men det vore som sagt intresant at se om jag har fel, och var denna information kommer ifrân.

Mvh / Mats
 
lowe alpine

Stämmer det att Gore köpt Lowe så tänker jag byta inlogg-namn! Jag har använt Lowe Alpines suveräna säckar i 20 år, jag blev ännu gladare när jag märkte att deras eget material Triplepoint fungerade bättre än Gore-Tex i flertalet situationer, och då är det givetvis fantastiskt när deras priser legat mycket under Gore´s produkter. Lowe Alpine har stått för många innovationer inom outdoor-segmentet, fungerande sidostramare på ryggsäckar är en, "snurrande" följsamma huvor en annan. Om Lowe blir inkorporerat av Gore så är en livskris nära förestående...
 
Salomon/Adidas köp av Arcteryx skedde ju för drygt ett âr sedan, sà om det förstörts nâgot borde det ju redan börja märkas? Tror nog att de är smarta nog att behâlla Arcteryx särprágel, men kommer sákert att utnyttja skalfördelar inom inköp, produktion, logistik, marknadsföring och försäljning. Dock, pà Arcteryx hemsida náms ingeting om vem spam är den nya ágaren, sâ man vet nog att detta inte är nâgot man trummar ut alltför högt.

Samma sak gáller ju t.ex för Mountain Hardware, som detta âr köptes av Columbia, samt i mindre skala Tierra, som köpts av Fjällräven.


Mvh / Mats [/QUOTE]

Jag menade att vara lite ironisk faktiskt. Ett märke tenderar att "bli sämre" då det köps upp av ett större företag. Kanske riskerar man att någon på stan har samma exklusiva jacka som man själv har.

//PW
 

Jag menade att vara lite ironisk faktiskt. Ett märke tenderar att "bli sämre" då det köps upp av ett större företag. Kanske riskerar man att någon på stan har samma exklusiva jacka som man själv har.

//PW [/QUOTE]

Visst är det sâ.. titta bara pà den här trâden, t.ex! Eller den nyligen uppgrävda megtràden "Gubbvarning TNF"

Mvh / Mats
 
haskell; sa:
Det är fel. Det är Asolo som köpt (november 2002) Lowe Alpine.
Hej Fredrik, du har det rätt och jag hadde lyckligtvis fel, det är verkligen Asolo, som köpte Lowe. Man borde alltid kolla informationen man hittar på nättet. Där finns ändå några spekulationer om eventuelt byte av eVent mot Gore:
http://www.outdoorsmagic.com/news/article.asp?sp=&v=3&uan=1942
Det finns fler än Lowe Alpine, t.ex:

- Klttermusen
- Rab
- Pearl Izumi
- Integral Designs

Kolla även den nedlusade http://www.eventfabrics.com/

Man kan väl inte säga Klättermusen som förmånlig, dessutom är Lowe nästan billig i förhållande till andra kvalitetskläder.
 
lowe alpine

Hänvisningen till den amerikanska originalartikeln (?)gör iallafall inte mig lyckligare: För även om det är Asolo som gör köpet, så verkar de ha en upparbetad relation till Gore, och jag kan inte tänka mig att Gore tänker gå miste om att lägga ett av Nordamerikas mer välrenommerade friluftsproducenter under sitt paraply. För oss som använt Triplepoint Ceramic och lärt känna materialet under olika förhållander, vet att det mycket väl står upp mot gore-tex. Jag hoppas Lowe får fortsätta på den inslagna vägen, med egen produktutveckling, både vad gäller modeller och material!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DTM Var i Sverige köper jag Merrell CHAMELEON II GORE-TEX Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 18
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...