GoLite:s ryggsäckar

GoLite

Illuvatar; sa:
Någon som har praktisk erfarenhet av dessa?

Efter att ha använt en GoLite Speed ryggsäck på en tvådagarsvandring förra sommaren är mina intryck följande:

- Tyget i säcken är lite FÖR vekt, vilket gör att man måste vara noggrann när man packar. En kastrull som ligger och gnider mot tyget under vandringen kan snabbt nöta hål i tyget.

- Den kraftiga hållaren för hjälm etc. känns lite feltänkt när allt annat syftar till att minimera vikten...

- Säcken känns lite sladdrig, i alla fall när den inte är helt proppfull. Kanske beror det en del på det tunna tyget?

- Bärremmarna var inte sköna, i det närmaste utan vadering.

+ Säcken är mycket lätt!

Mitt betyg blir 2,5 på en 5-gradig skala...
 
Hej!

Jag har lite erfarenheter av en GoLite Race och jag kan INTE hålla med föregående talare. :)

Tyget är grymt tunt och sladdrigt, JA, MEN en av tankarna med flera av GoLites ryggsäckar är att liggunderlaget skall rullas ihop och stopps ner i ryggsäcken uppifrån. Sedan "rullar man ut" liggunderlaget så det bildas en cylinder i vilken man packar! Detta för att ge stadga till säcken.

Samma sak med RACE att det finns en hjälmhållare som kan tyckas onödig, men om man klättrar och har hjälm kan det ju vara praktiskt. Själv tycker jag den är onödig. Fast säcken väger ju under ett kilo ändå :)

Jag tycker ändå att både SPEED och RACE är lite i minsta laget. Det fungerar men man har inte mycket marginal.

Själv e jag på gång att beställa en GoLite GUST plus ett tält från GoLite. Ska bli intressant.

Hälsningar:
Andreas, Uppsala
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.