Gode älver for lang kanottur

Hei!
Har noen tips på gode älver med mye forser som passer for padling med kano (kanadenser) i mer enn fire dager? Gjerne i Värmland, Dalaerne, Härjedalen. Og i samme kategori av svårighet som Gjöraälven/Trysilälva, som er kjempemorsomme å padle!
Har noen erfaring fra for eksempel Rånden, Hårkan, Klaraälvens övre del? Eller andre älver?
Vi er noen nordmenn som tenker å teste ut de svenske älver i midten av mai!
Karine
 
Vart ligger Rånden? Är det samma vattendrag som jag tänker på? I Härjedalen?

/BAX
 
Görälven till Lima

Fint att fortsätta Ljørelven till Västerdalälven ner till Malung eller Vansbro. Riksgränsen till Malung finns en kraftstation norr om Malungsfors. Efter den fin strömsträcka i 15 km. Några forsar söder om Malung som inte lämpar sig för Kanot.

Husk / tänk på att "fors" på svensk kan vara allt från rinnande vatten med krusningar på ytan till "vitt vatten". Dock inte vattenfall som på norsk. Det som kan kallas (en liten) "elv" på norsk ofta är bäck på svensk.

God tur!
 
Hei!
Takk for alle gode tilbakemeldinger!
Til David H: Jeg tenker på Rånden midt i Harjedalen. Har du padlet der?
Til Kurt: Takk for tips om kanotguiden. Jeg har varit inne på disse sidene, men det er jo så enormt mange elver å velge i. Kan forövrig si at tipset om faren ved Klaraälvens övre del er bra- jeg har et par venner som hadde en när döden oppleving der i flomstor elv.
Til David L: Du skriver at Riksgränsen till Malung finns en kraftstation norr om Malungsfors. Efter den fin strömsträcka i 15 km. Med fin strömsträcka mener du da litt vitt vatten vann med steiner å padle slalom med kano mellom, eller rolig rennende elv? Det hörtes i allefall ut til å vara et godt alternativ! Spesielt om man tar med Ljöraälvens övre del til der renner sammen med Vesterdalälven. Den anbefales!
Ellers må det nok sies at det er hardt å höre at norske älver bare er bäcker på svensk. Selv om realiten er slik. Sukk.. Men så har vi nå to ulike opplevelser av rolig også ;-)
Karine



[Ändrat av kbogsti 2004-05-04 kl 18:12]
 
Glomma är en elv på norsk likaså Akerelva. Akerelva är nog en bäck på svenska. Menade bara att "elv" på norsk är ett bredare begrepp på svenska. Bli som sagt inte skrämda av en svensk "fors" (inte utan att ha sett den åtminstone).

Efter kraftstationen søder om Lima fram till Malungsfors är det så passe mycket strøm før kanot, om ni har ett minimum av erfarenhet, dock inte så lämplig under vårflod... Lite skumm och virvlar men inget oøverkomligt. Søder om Malung vid Lugnet finns några forsar som troligen bør undvikas i kanot. Ânnu längre søderut mot Vansbro ligger Fänforsen men dit ska du nog bara i en forskajak.
Ta med fiske spøn/stenger. Mkt Harr.

Info här:
http://www.salen.se/cache_original/static2003/sommar_aktiv_kanot.jsp
 
Hej!

Jag åkte förbi Råndan i går, den går bara att paddla i när det är vårflod. Nu har den hunnit sjunka för mycket, så det är för stenigt att paddla.
Hur funkar Dalälven från Idre och neråt då?

Men jag vill ju att ni ska komma till Härjedalen. Ljusnan? Nä, allt är ju utbyggt. Vete fasen vart ni ska åka.

Många av de norska älvarna skulle väl översättas till Å på svenska (?)

Jag kommer ihåg hur jag fick kvarsittning i skolan för att jag inte kunde Ätran (i Halland), en av de viktiga älvarna i söder.
Så en dag passerar jag Ätran....disappointeeed.
Jag var ju van med Ångermanälven, där jag vuxit upp.
Komiskt att tänka på idag, inte så roligt då.

/BAX
 
En "å" ligger i Skåne eller Danmark knappast i skogslandskap. OBS detta tar tid från mina studier...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.