Gissa position Stockholms län

Hej Thure,

Du är på rätt väg ändå… Eloge till dig som idogt kollar….Kanske var detta en lite för svår uppgift.

Som gammal polis och van vid komplicerade gåtor, ger jag ändå lite ledtrådar: ’Skäret’, ön på bilden, har fått sitt namn av det vi ser just på bilden.. ok. Vad är det då vi ser på ön.?

Vidare.. Kolla upp märkliga geologiska bildningar…kring denna ö. Då ges det svaret på detta!

Fyren är ju lätt för dom som kan sin skärgård., Så mycket riktigt Grönskär.

Eller gör såhär, utgå ifrån fyren. Lägg då syftlinjer och testa vilka öar, ’skär’ bilden kan vara tagen ifrån, Förstora upp kartan och upptäck, på detta skär något ovanligt. Det är den märkliga bildningen.

Denna geologiska bildning är rester ifrån en i vattnet liggande rullstensås som skapar gruset och sanden här i trakterna. Som Sandhamns- ön exempelvis. Sanden har bildat denna skapelse.

Stora Stenskäret dvs ytterligare en bit mot NV. Och stenarna på kartan i vattenbrynet kan förstås vara rest av istidsmorän.

Thure

Screenshot_20260530_141957_Min karta.jpg

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Okej. Rätt på fråga två då. Stora Stenskäret. Då är det bara fråga tre kvar...

Den geologiska sällsynta bildningen på den lila ön?. Här inringad: Vad heter en sådan geologisk bildning?

Bilagor

• Skärmbild 2026-05-30 143521.png
    Skärmbild 2026-05-30 143521.png
    1.1 MB · Visningar: 23
Du har rätt! Tombolo,
Dom är ganska sällsynta i Sverige, Det finns några på Västkusten. annars är de flesta internationella. Den största T. som funnits är ju Adamsbron den mellan Sydindien och Ceylonön.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap

”Vandra med hund” – ny bok vägleder till lyckade turer med fyrfota sällskap
För Karin Strandberg och Karin Wallén är det självklart att hunden ska med på vandringen. Nu har de samlat sina kunskaper i en handbok!

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!
Fortsätter med skärgårdstema. Vad heter ön i folkmun rakt fram? Populär på sommaren och ett lokalt bryggeri har en ölsort namngiven efter samma namn.

1780315062687.png

Inzoomat till höger om ön
1780315207738.png

@Anders_sthlm en tombolo som jag besökte lite då och då när jag tidigare hade båt

Eftersom jag åker som en skottspole fram och tillbaks till Gotland så besöker jag med jämna mellanrum Nynäshamn en del, och där måste jag handla på Systemet (för att slippa köa i Visby och få parkeringsproblem) och en expedit där rekommenderade för ett tag sedan ’Bedarö Bitter’ som inköp. Ett helt okej öl.

Bedarön blir mitt svar.

Ön dit du styrde kosan med din båt och med sina exempel på Tombolo’s..är ju just den som är känd för sina fina små orörda stränder. Det är ju ’Stora Björn’ Antagligen den ö i skärgården som kommer närmast ett söderhavsparadis.

Det är nära Anders, men vi ska lite mer söderut. Namnet jag är ute efter står inte på lantmäteriets karta utan namnet är mer "allmänt förankrat". Bryggeriet är såklart rätt men ölet med namnet av ön är mer av tjeckisk karaktär och inte lika robust och fyllig som Bedarön utan mer lättsam och frisk.

Som ledtråd.. Deras ölsorter ovan har en länk till position på ett sjökort.. :)

Stora Björn är verkligen ett paradis, just vid tombolon är sanden något grov men stranden på västra sidan av ön är fantastisk.

En till bild på ön inzoomat.
1780379525602.png

Fick söka lite. Kan vara Picklahej du är ute efter. Ön heter i så fall Sandskär på sjökort och Min Karta och ligger intill nordligaste udden av Järflotta söder om Nynäshamn.

Thure

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.