Gevär och kaliber

Jag funderar så smått på att ta jägarexamen och inser att det är mycket att lära. Har en del funderingar kring vilket gevär som i så fall kan vara aktuellt. Jag bor på västkusten och vet att det är svårt att komma med i något jaktlag här, så rimligtvis är det sjöfågeljakt som blir aktuellt till att börja med.
Finns det något bra ställe på nätet som ni kan rekommendera där man hittar information kring vilken typ av gevär och kaliber man använder till olika typer av jakt? T.ex. är det övervägande hagel man använder till fågel, eller används kula också? Vilken kaliber är mest allround i så fall?
Jag kommer att gå ner till biblioteket någon dag och se vad de har, och jag har googlat och ser att en del försäljningsställen har information, så där kommer jag att börja.
 
Grundstommen i jaktvapen på en nyexaminerad jägare brukar se ut som följer:

1st kulgevär i en klass1 kaliber som är relativt billig at öva med och har relativt mild rekyl, dvs kaliber 6.5x55, 308W eller 30-06.
Där 6.5x55 har billigast ammunition och är en trevlig rekylsvag kaliber men ligger på gränsen att inte klara klass 1 vid ett ev blyförbud.
308w är förstavalet för många och ligger i mellan 6.5x55 och 30-06 i både pris och rekyl.


1st Hagelbössa, kaliber 12 är i särklass vanligast och lättast och billigast att hitta både jakt och övningsskott till.
Köp ingen halvautomat om inte till största del ska sitta i ett gömsle och skjuta sjöfågel, välj en bock eller sida/sida.
Man får mycket begagnad sida/sida bössa för pengarna då det inte alls är samma sug efter dom som på bockar, till största del på grund av mode.

Varför jag tjatar om priser på ammo är för att det är en stor utgiftspost för en nybörjare som ska och bör öva mycket fösta åren till grunderna i skyttet sitter.

Ett tips är att redan nu köpa ett hyffsat luftgevär att öva stående skytte med, gärna med bara öppna riktmedel så du lär dig grunderna i skytte från början, sen när det fungerar kan du sätta på ett kikarsikte och öva vidare.

Finns i drivor billigt på Tradera.




Här kan du läsa vilka kaliberklasser respektive djur kräver:
 
Senast ändrad:
Hej & välkommen in i jägarkåren!:)
Vilka pengar är du beredd på att lägga på ett klass 1 och en hagelbössa cal. 12?
Ett vapen är personligt när det gäller att det ska passa när du lägger an det mot din axel, m. m. Det gäller både kulvapen och hagelvapen.
Om vi nu skulle få förbud till blyade kulor så skulle jag föredra en 308 win istället för en 6,5x55. Ska man använda kopparkulor till en 6,5:a så kommer det inte att kunna räknas till ett klass 1 vapen i fortsättningen, om jag har uppfattat allt rätt. Köper du en hagelbössa så ska ju den helst klara av att skjuta stålkulor el. något av de andra alternativen som har diskuterats. Lite att läsa i länken.

Du har ett pm.:)
 
Tack för bra svar och tips! Kul att kunna läsa på innan jag går kurs.
Jag har inte så mycket pengar att lägga på detta, så begagnat är det som gäller. Har ett par bekanta och kollegor som jagar så jag kommer nog att pumpa dom på info också. :)
 
Tack för bra svar och tips! Kul att kunna läsa på innan jag går kurs.
Jag har inte så mycket pengar att lägga på detta, så begagnat är det som gäller. Har ett par bekanta och kollegor som jagar så jag kommer nog att pumpa dom på info också. :)

Ett annat tips är att läsa en hel jägarexamen där man går igenom kapitel för kapitel för det är både intressant och lärande.
När jag tog jägarexamen -85 så ordande läraren med att vi fick ta ur, flå och stycka vilt, m. m. Det var både hare, rådjur och tjäder. Otroligt lärande och ingen snabbkurs där man måste läsa in allt själv i princip.

Var rädd om dom kollegorna och dom bekantar som jagar och pumpa dom på info. Va frågvis!:)
 
Låter fint! Jag lär nog höra av mig när det dyker upp fler frågor. :)
Och jag håller med om att snabbkurser har sina begränsningar. Jag har inte haft kontakt med jakt i uppväxten så jag behöver ta mig an det här i lugn och ro.
 
Låter fint! Jag lär nog höra av mig när det dyker upp fler frågor. :)
Och jag håller med om att snabbkurser har sina begränsningar. Jag har inte haft kontakt med jakt i uppväxten så jag behöver ta mig an det här i lugn och ro.

Ett tips: Köpa inga vapen el. kikarsikten via Blocket om du inte har någon bekant som är kunnig och som kan åka och kika på det. Det finns mycket Kinajunk ute på marknaden och dom som hoppas på snabba och lättförtjänta pengar.
 
Låter fint! Jag lär nog höra av mig när det dyker upp fler frågor. :)
Och jag håller med om att snabbkurser har sina begränsningar. Jag har inte haft kontakt med jakt i uppväxten så jag behöver ta mig an det här i lugn och ro.

Mitt tips är att du skiter i allt vad "snabbkurser" heter om du inte är uppvuxen med jakt omkring dig sedan barnsben, gå en studiecirkel och lär för livet i stället.

I mina ögon passa snabbkurser bäst för dom som redan har grundkunskaperna glasklara och bara behöver kursen som en formalitet för att kunna få sina licenser, dvs dom är ungefär för jakten som vad MC Donalds är för kostcirkeln.

Hjälp inte till att låta kulturarvet jakten bli den nya golfen, den är mycket mer värd än så.

Frågan man måste ställa sig:
-Har man inte tid med en studiecirkel, hur ska man då ha tid att jaga ?
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frettan kaliber 7x33 Jakt 4
MickeD Kaliber 22-250 Jakt 32
frarol Älgvapen och kaliber Jakt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.