GBP och vandringar

Det är så fantastiskt många här inne som har så bra idéer så jag tänkte lägga ut min lilla fundering här.

Det är så att jag nyligen genomgått en Gastric ByPass - alltså mer eller mindre tagit bort magsäcken och kräver lite speciell kost och det var inte förrän nu det har slagit mig att detta kan ställa till lite problem med kosten - hemma klarar jag allt galant men hur gör jag i så fall när vi ska ut?

Saken är den att jag har två barn och vi brukar campa/ha ett basecamp och sedan göra dagsutflykter vilket kanske underlättar en del. Jag har både campingkök (gasol) samt 2 Trangiakök att använda.

Men min dagliga dagsföring gällande kost gör att jag äter varje heltimme och 2 dl per gång, 2½ dl vid lunch och middag. Jag måste först och främst se till att få i mig tillräckligt med protein och där är mjölken en bra hjälp. Ca 40 gram rent protein måste jag få i mig varje dag.

Generellt är det så att ute på tur så prioriteras energin - jag måste prioritera proteinet. För mycket socker och fett gör att jag mår dåligt så nu slänger jag ut detta som en öppen fråga och hoppas på att det finns någon där ute som gillar att lösa problem och har lite olika tips som kan underlätta livet för mig ute i naturen. :)
 
Jag skulle satsa på att skriva ut några innehållsförteckningar från div. kosttillskott för muskelbyggare, typ gainers (säljs i hälsokostaffärer), och ta med till en läkare som har koll på just ämnesomsättning för GBP-opererade. Gainers brukar om jag minns rätt innehålla både protein och kolhydrater, säljs i pulverform vilket är smidigt ur packningssynpunkt och kan i de flesta fall blandas med kallt fjällvatten i avsedd flaska innan förtäring.
Det borde funka som "måltider mellan måltider", och så äter du reguljär fjällmat när övriga familje/vandrings-deltagare äter.

Det är nog min tanke, enkelt att packa och lätt att tillaga på gående fot.
 
av nyfikenhet men även efterosm det kan vara till nytta av för andra i liknande situation så skriver jag och undrar hur det gick? Fungerar de protein/kolhydratpulver som komplement till vanlig föda under vandring för personer som genomgått en GBP?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.