Gasförbrukning?????

hej
jag funderar på¨att köpa ett gaskit till mitt gamla trangia men skulle vilja veta hur långt gasen räcker det har ingen affär kunnat uppge man säger att en l vatten tar 4,5 min vinddfritt tillstånd antar jag men jag vill veta ex 220g hur många min, brinner det det är ju bra att veta om jag ska ta en eller två gasflaskor med inge
 
Gasförbrukning

En stor tub (ca 450 g) brukar räcka för två personer i en vecka. Efterson jag är lite försiktig av mig och dessutom vanligen paddlar så brukar vi ha med oss en "gammal" tub att ta slut på och dessutom antingen en stor eller två små nya tuber.
Trycket sjunker mot slutat av tuben och, rätt eller fel, så tror jag att jag får högre tryck längre med två små tuber. Ska du vandra så har du ju dock vikten att tänka på.
En intressant tråd tog upp frågan om bl.a. gasförbrukningen för en tid sedan:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13185

Lennart
 
Kalla behållare

När trycket minskar i tuben blir den kall och effekten minskar således. Jag brukar hålla händerna runt för att värma tuben men finns det något smartare sätt kanske ?
Lite off topic men jag tyckte att det passade under din rubrik också.

//PW
 
Re: Kalla behållare

perwickström; sa:
När trycket minskar i tuben blir den kall och effekten minskar således. Jag brukar hålla händerna runt för att värma tuben men finns det något smartare sätt kanske ?

Det finns smartare sätt, men det är också farligare (en för varm flaska kan explodera). Man lindar en ganska grov kopparstråd (2,5-kvadrats?) ett par varv runt flaskan och låter änden på tråden sticka in i lågan (fungerar dock bara på såna kök där brännaren sitter direkt skruvad på flaskan).

Ska man göra nåt sånt så ska man absolut INTE "bara ta en tråd och linda dit". Man måste prova sig fram så att man inte får för mycket värme. Man bör ju prova vid olika temperaturer, olika mängd kvar i flaskan, olika vind etc för att få ett hum om hur mycket värme man vågar leda ner. Så länge man har köket under uppsikt och regelbundet känner på flaskan är man nog hyffsat säker, men man ska nog ha provat många gånger för att våga vända ryggen åt det brinnande köket med en sån tråd på.

Det kan eventuellt fungera med en sån här handvärmare också, men om man kör en sån med kolstavar i så bör man nog vara lite försiktig (det KAN ju hända att det läcker lite gas runt kopplingen och det kan bli lite obehagligt om man har riktig otur).
 
Re: Kalla behållare

perwickström; sa:
När trycket minskar i tuben blir den kall och effekten minskar således. Jag brukar hålla händerna runt för att värma tuben men finns det något smartare sätt kanske ?
Lite off topic men jag tyckte att det passade under din rubrik också.

//PW

Det finns särskilda "handvärmare" av modellen kemisk reaktion (där man "knäpper" en metallplatta i en vätska) från Primus eller Otimus, kommer ej ihåg ;), som är gjorda för att passa under gastuberna. De är av den varianten att man återanvänder dem genom uppkokning.

/ Nicke
 
30 liter vatten..

Enligt primus så räcker en stor tub till att koka upp ca 30 l vatten. Att hålla någonting kokande verkar enligt min erfarenhet ta lite gasol. ( det stämmer väl med teorin oxå..) Vi hade en stor tub på 4 dagar till 4 personer med ett kök. Kaffe till alla måltider (nes). Det räckte gott & väl. Bar med en liten reservtub - det kan ju läcka / glömma stänga..

Är väldigt nöjd med min uppgradering - se recension.
 
kanske inte jämförbart

Jag använder än så länge Rando 360, som dock
är lite slött, kanske 5 minuter för att värma
enliter (vilket gör att jag skippat soppor;
Knorrpåsar och potatismos, för att inte tala om
kinesnudlar, kräver ju mindre vattenmängder
till motsvarande mängd mat). Tuberna innehåller
54 gram och jag brukar få en tub att räcka
två dagar. Då snålar jag: pulverkaffe på morgonen,
Knorrpåsen (c:a 10 minuter) och potatismos
(ett par minuter) är det enda jag har gasen till;
jag föredrar t ex mesli för gröt. Det är också
bara Knorrpåsen som kräver kok på
medelvärme efter uppkoket.

Jag har en gång testa hemma att bara bränna en tub
för att se hur läng den räcker och det rör sig om 40 minuter.

Det är ju välkänt att man inte får så mycket effekt
när gasen börjar ta slut; de redogörelser jag
sett antyder att det problemet är större med
stora tuber än med små. Kanske, kanske inte.

il C.
 
Gasförbrukning

Gasförbrukning för mig:

Sommartid: 30-50 g/pers och dag
Vintertid: 70-90 g/pers och dag (inkl all snösmältn)

De högre siffrorna är väl tilltagna och ger en mkt lyxig tillvaro i tältet.

När effekten avtar mot slutet av tuben kan man ställa den ovanpå locket under tillagningen, så slipper man värma den i händerna - speciellt praktiskt vintertid när flaskan tenderar att bli svinkall. Bör nog inte lämnas där utan uppsikt pga risk för överhettning, dock!
 
Ang.stora "gastuben"

Hej !

Jag och min fästmö har ganska nyligen varit ute 7 dagar på semester varav tre av dessa var fjällvandring. Jag använde trangia köket även när vi turistade nere på låglandet och tillagade lunch/fika/middag. Har ännu ej gjort slut på tuben och då kan jag tillägga att vi kokade allt vatten för att dricka (pga. alla döda lemmlar) under fjällvandirngen och att vi sedan lagade mat med 10min pasta.
 
Brännare

Hej! Precis kommit hem från Padjelanta/Kungsleden vandring - 13 dagars vandring + 5 dagar vid Abisko.Premiär med gas. Har ett Primus Yellowstone TechnoTrail. Hade en liten gasbehållare 225 g som varade 2 dagar för 2 personer. Mycket överraskad att den inte varade längre! Men tror att en del gas "blåste" bort då brännaren saknar egentligt vindskydd, såvida man inte vill köra inne i absiden till tältet! Hade även med en stor tub på 450 g och 1 L rödsprit. Brännaren sätts på gastuben och är mycket ostadig. Vid ett tillfälle ramlade den släckta brännaren omkull, monterad på 450 g tub, och föll mot tältduken som brändes sönder. Brännaren passar inte till fjällbruk då vegetationen oftast är ojämn. Var ute 18 dagar och fick köpa ytterligare en liten tub 225 g. Min uppfattning är att rödspriten/Trangia är klart överlägsen gas. Tomma gasbehållare blir otympliga att släpa med sig. Det finns inte uppsamlingställen överallt.
Rogge
 
Re: Gasförbrukning

rasja; sa:
Gasförbrukning för mig:

Sommartid: 30-50 g/pers och dag
Vintertid: 70-90 g/pers och dag (inkl all snösmältn)

De högre siffrorna är väl tilltagna och ger en mkt lyxig tillvaro i tältet.

När effekten avtar mot slutet av tuben kan man ställa den ovanpå locket under tillagningen, så slipper man värma den i händerna - speciellt praktiskt vintertid när flaskan tenderar att bli svinkall. Bör nog inte lämnas där utan uppsikt pga risk för överhettning, dock!

Rando 360 använder tuber som skruvas fast i brännaren.
De alternativ som jag just nu undersöker
har brännaren ovanpå gasburken.

il C.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.