Gas+övrigt på Elbrus

Vi är några stycken som planerar en tur till Elbrus nu i sommar. Eftersom vi inte tänkt anlita någon expedition, så måste vi ordna med logistiken själva. En fundering som vi har är om det finns gas att köpa i butiken i Azau? Är det vits att ta med bensintillsatsen till köket utifall att? Är det någon som vet om de säljer "white gas" i butiken?

Vi tar tacksamt emot råd, tips och förslag från alla med erfarenheter från Elbrus.

Mvh /Joel
 
Vi är några stycken som planerar en tur till Elbrus nu i sommar. Eftersom vi inte tänkt anlita någon expedition, så måste vi ordna med logistiken själva. En fundering som vi har är om det finns gas att köpa i butiken i Azau? Är det vits att ta med bensintillsatsen till köket utifall att? Är det någon som vet om de säljer "white gas" i butiken?

Vi tar tacksamt emot råd, tips och förslag från alla med erfarenheter från Elbrus.

Mvh /Joel

Japp! Det finns gas både i lilla friluftsbutiken i Azau samt den större shopen innan Cheget. Gasen luktar skit (bokstavligen talat) och är av varianten med "skruv kontakt". Är ni däremot säkra på att ni ska använda gas? Man måste ju för-värma tuberna samt att effekten är ganska dålig på hög höjd? Å andra sidan finns det bara typ 82 oktanig bensin i hela området så b-kök är kanske inte heller nån höjdare...
 
Japp! Det finns gas både i lilla friluftsbutiken i Azau samt den större shopen innan Cheget. Gasen luktar skit (bokstavligen talat) och är av varianten med "skruv kontakt". Är ni däremot säkra på att ni ska använda gas? Man måste ju för-värma tuberna samt att effekten är ganska dålig på hög höjd? Å andra sidan finns det bara typ 82 oktanig bensin i hela området så b-kök är kanske inte heller nån höjdare...

Tack för svaret! Gas är ju mitt förstahandsval då det är enkelt och smidigt. Det har funkat bra för mig på andra berg, men är gasen av speciellt dåligt kvalité? Jag antar att skruvkontakten är av samma gänga som på våra gasbehållare. Ja, om det inte finns bättre bensin så är väl det inget bättre alternativ.

Mvh /Joel
 
bensin...

Tack för svaret! Gas är ju mitt förstahandsval då det är enkelt och smidigt. Det har funkat bra för mig på andra berg, men är gasen av speciellt dåligt kvalité? Jag antar att skruvkontakten är av samma gänga som på våra gasbehållare. Ja, om det inte finns bättre bensin så är väl det inget bättre alternativ.

Mvh /Joel

När jag var där 2003 så använde vi bensinkök och deras smutsiga bilbensin. Gick bra att eldad köket med även om det sotade mer än hemma och rensnålen fick jobba oftare. Men ska ni högt och kallt så rekommenderar jag bensin (eller fotogen).

Men bensin har en stor fördel och det är tillgängligheten - finns det bilar så finns det oftast bensin.

/Patrik
 
Ryssgas

Finns ryssgas att köpa i Tereskol men som sagt den luktar skunk :)
Men det är inga problem att ha gas i höjden där.... är varmt i höjden oxå faktiskt...

Låg på 4300möh i bar över kropp och solade :)

/Krister
 
Jag var vid Elbrus 2007. Min kamrat körde då med ett Primus Omnifuel på gas och det fungerade klockrent. Jag hade istället ett Optimus Nova som jag försökte köra på Rysk ful-bensin (76 oktan?) och det fungerade inte alls. Jag lyckades aldrig få till en ren låga på köket.

Kör på gas är mitt råd.
 
i tereskol eller vad byn hette nedanför elbrus finns en outdoor-butik som har "vanlig" gas för toppgasbrännare. var nog nåt europa-märke om jag inte minns helt fel, typ msr eller nåt sånt.
Hög höjd = lägre tryck är väl ingen nackdel för gas i trycksatt burk? borde vara en fördel snarare som kompenserar för ev. låg temperatur. om jag inte tänker helt fel. toppgasbrännare funkade i alla fall bra mycket bättre än igensotade bensinkök
 
Tack alla för svar! Det verkar som om det finns gas att tillgå, så jag har fått svar på min fråga. Dock verkar det som det inte verkar vara större vits att ta med bensintillsatsen till mitt primus omnifuel.

Mvh /Joel
 
var nog nåt europa-märke om jag inte minns helt fel, typ msr eller nåt sånt.

Burkarna var kanske av nåt europa-märke men knappast innehållet. Rysk fulgas när den är som bäst, luktar skit och har sämre effekt än det jag testat i Sverige och på kontinenten.

Men visst funkar det även om det är lite meckigt med att få piezon att tända samt att man får vända upp å ner på behållarna och förvärma när det är snorkallt ute....
 
Gas/Bensin Azau

Allt ändras givetvis med tiden, men 2004/2005 fanns följande i Azau:

* Ren högoktanig bensin på flaska (1L). Köptes i "sportbutiken" inte långt ifrån infarten till liftstationen vid Cheget. Inga problem alls med den bensinen.
* Gas av kända märken. Visst finns risk med "piratgas" men vi hade inga problem pga kvaliteten på gasen.
* Lägre lufttryck påverkar hur fort gasen strömmar ur behållaren/köket dvs vi upplevde det som att köket ibland släckte ut sig själv om inte lågan justerades (vilket man kan men en Omnifuel men inte med en multifuel med några år på nacken).

Happy climbing
/MT
 
Gas fungerar bra på hög höjd men inte i kyla.
Bensin fungerar bra på hög höjd och även i kyla.
Däremot fungerar i tråden nämnda Optimus Nova enligt min och andras erfarenhet dåligt på höjder över 4000 meter.
Att det en gång var varmt och skönt högt uppe på Elbrus betyder inte att det alltid är det.
Själv skulle jag inte ta något annat än ett bensin- eller fotogenkök upp på Elbrus. Oavsett om det bara fanns rysk skitbensin att tillgå.

Edit: Hoppsan, gammal tråd :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yulia korsa Sarek på skidor i april Ritsem-Suorva Expeditioner 5
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
Struensee SÖKES: Vackra platser i Sverige att campa på! Expeditioner 5
ander99 Levada do Castelejo på Madeira Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
rawpxl Någon med planer på Denali/Aconcagua? Expeditioner 2
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
jffoto Uppskattning, tid på denna resa? Expeditioner 6
tomhylsan 150 meter lång grotta hittad på Gotland Expeditioner 0
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
lynne99 Någon som vill hänga med på explorer belt? Expeditioner 13
supar_nollie Gas eller Rödsprit på Island? Expeditioner 15
7S Tangentbordsvandrare, ut på expedition! Expeditioner 1
julkel Skidtur på Svalbard april 2015 Expeditioner 2
lautakoski Första svenskarna på Madagaskars högsta berg, Maromokotro? Expeditioner 4
mo9jan Med kite på Grönland? Expeditioner 5
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
Bjorn Riis Toppturer på Syd Georgia Expeditioner 0
David och Niclas Vita bandet på 30 dagar Expeditioner 2
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
zardoz Fråga ang. SSK på expedition Expeditioner 10
LFucheng Vackraste platsen man varit på? Expeditioner 28
Snelhest Expedition på Grönland - Tillstånd? Expeditioner 8
norgepalangsdeluxe 250 mil på skidor genom skandinaviska fjällkedjan Expeditioner 23
incitatus Sven Yrvind på radion nu Expeditioner 3
KLAGER Björn Suneson går i mål på sitt tredje coast to coast Expeditioner 1
Bulten13 En natt på Cheops Expeditioner 0
rimn Medar eller inte på pulka? Expeditioner 3
super mario återhämtning efter vistelse på hög höjd Expeditioner 3
bjorn_zatterstrom.com Vntervandring Unna Alakas-Sitasjaue på norska sidan Expeditioner 3
AndersSupertramp Hon gjorde det ... Norge-på-langs Expeditioner 17
Moxer Sverige på längden? Expeditioner 18
gegga moya Enklaste/billigaste stället att sätta foten på en 4000topp Expeditioner 6
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
desireman Ni som varit upp på Kebnekaise!? Expeditioner 30
miksjo Elbrus i slutet på augusti -11 Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
mhenning Snorkel på bil Expeditioner 15
Arctic Fox Var går gränsen för tid på fjället? Expeditioner 15
ickaster kock på expedition Expeditioner 7
photohiker-R Kebnekaise 2010 - bilder och berättelse på finska Expeditioner 1
bastuper Kartor på nätet som visar befolkningsmängd Expeditioner 5
Den galne enhjularen Höör - Stockholm på ett hjul 29/5-4/6 + Sthlmmaran 5/6 Expeditioner 11
phibe guider på Svalbard? Expeditioner 8
Noatun. På skidor över Grönland 2011 Expeditioner 6
perjessen.dk Skandinavien på langs Expeditioner 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.