Garmin Dakota

Första intrycket av Dakota 20 är positivt. Kompassen är mycket stabilare än i äldre modeller som inte har 3-axlig kompass. Man känner igen menyer och funktioner från Oregon, om än med en mindre display. Det är dock en ny generation av display som uppges mer lättläst i dagsljus. En fantastisk liten maskin "att alltid ha med sig".
 
Ni som prövat Oregon och Dakota, kan ni tala om varför man ska välja en Dakota istället för Oregon? Jag vet att Dakota har en 3-axlig kompass, men vad skiljer dom mer???
 
Ett kardinalfel med de flesta nyare Garmin är att man inte kan stänga av automatisk ruttomräkning vilket gör dem i stort sett oanvändbara för cykel & MC. Hur är det med Dakota?

- Kan man stänga av automatisk ruttomräkning?
- Kan man stänga av automatisk zooming?
 
Första intrycket av Dakota 20 är positivt. Kompassen är mycket stabilare än i äldre modeller som inte har 3-axlig kompass. Man känner igen menyer och funktioner från Oregon, om än med en mindre display. Det är dock en ny generation av display som uppges mer lättläst i dagsljus. En fantastisk liten maskin "att alltid ha med sig".

Hur upplever du den lägre upplösningen jämfört med Oregon t ex? Läsbarhet provad "pâ riktigt" i solen?
 
Äger en Dakota 20

Någon som hunnit prova Garmin Dakota än? Jag kikade runt efter en ny gps och tyckte den såg intressant ut.

http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3315

Jo men visst! Jag är jättenöjd med min Dakota 20. Den är liten och väldigt robust. Stor och fin pekskärm. Jag har använt den både i bilen och ute i naturen. Toppenbra. Det är min första GPS så jag har inga referenser till andra.

Fast jag hade lite otur. Jag hade använt den i ca 16 timmar sedan stendog den. Jag fick skicka in GPS:en till Garmin på lagning. Men det slutade med att de skickade en ny. Så det var ju ett stort plus.
 
Du kan ju köra med "Terrängprofil" så slipper du ruttberäkning, eller hur menar du?

Antag att du skapat rutter på din PC och tankat upp dom till GPS:en. Om du då trampar cykel i Vietnam eller kör offroadmc i Småland så kör du en hel del på vägar & stigar strax intill din förplanerade rutt. Då är det helt avgörande att inte GPS:en får för sig att "räkna om" rutten så som de flesta bil-GPS:er gör automatiskt. Dvs de förstör den planerade rutten obevekligt och okontrollerbart.

T ex förstör Oregon och Colorado alltid rutterna när man cyklar och är därför oanvändbara. eTrex och 60Cx lämnar rutten i fred och de funkar därmed utmärkt på cykel.

Hur gör Dakota? Kan jag aktivera en "följa väg" rutt och därefter ställa om till "Terrängprofil" så att den befintliga rutten "fryses" och förblir oförändrad oavsett vilken väg jag tar? Funkar den på det sättet så är Dakotan klart intressant för Cykel & MC. Om inte så är den oanvändbar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
mikaelbe Kommer inte ur geocaching-profilen Garmin Dakota Navigering 4
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
mange s MTB + Garmin Dakota 10? Navigering 1
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.