Gammalt Hillebergstält

Jag har fått tag i ett Hillebergstält Keron 3, från 1987. Det har förutom två expeditioner (Mount Everest och Antarktis) inte använts varken särskilt mycket eller hårt.

Beläggningen på golvet flagnar - funderar på att byta ut golvet men vet inte om det är värt det?

Tänkte använda tältet i fjällen i sommar. Kan någon ge något tips om vad jag bör kolla upp för att slippa obehagliga överraskningar? Går det att använda ett så pass gammalt tält?

Nya tältpinnar har ju kommit till sedan 1980-talet - är det något jag bör överväga att byta ut?
 
Jag har ett Keron III som nog är ytterligare några år ädre (glasfiberpinnar, helröda linor, kanaler för bågarna).

Även det har haft ett tråkigt innergolv som dels sett för d-t ut, inneburit att man får PU-skräp lite här och var, samt att golvet inte varit vattentätt.

Till det tältet har jag skaffat nya pinnar för ett par år sen, de är lättare att trä in i kanalerna, och de är inte så dyra. Finns att köpa på flera sätt och ofta i H-b:s outlet.

Nu i höstas så skickade jag in det och fick nytt golv. Det gick inte på garantin, men det kostade ganska precis 1 000:-, något lite över inkl frakt.

Jag tyckte det var väl värt kostnaden. Tältet i övrig är helt felfritt, och även om väven i det är en annan än i dag så kan jag inte på rak arm säga att det är sämre.

Ofta är det ju dessutom bra att kunna ha ett vintertält eller ett tält för som innebär mycket utrymme, när man kan accptera vikten, och sedan ha ett lite mindre och lättare tält när det är motiverat.
Enda skälet till att inte "renovera" tältet är väl om du tycker att det funkar helt OK för dina behov även i nuvarande skick.
957028e3b314e744babeaccbee106cc6.jpg
 
Till det tältet har jag skaffat nya pinnar för ett par år sen, de är lättare att trä in i kanalerna, och de är inte så dyra. Finns att köpa på flera sätt och ofta i H-b:s outlet.

Har också ett Keron III a la 80-tal. Skickade efter en ny tältbåge i aluminium för ett par år sedan, gick på 500 spänn!

1500 kronor för tre bågar är väl inte så billigt.

Johnny
 
Mina egna nya bågar köpte jag beg på utsidans prylmarknad, men såg att jag på HB Outlet kunde köpt till ett pris som inte var mycket högre, kanske en 5-hundring för tre.
 
Tack!

Tack för era svar!

Ska ut i snön och testa tältet i påsk, sen får jag se vad det blir för tält i fjällen i sommar.

Glad påsk på er alla!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.