Gammal modell av Fjellpulken levererad vid köp

Hej alla!
Beställde en (ny via webbutik) Fjellpulken X-Country 144 och har nu precis fått hem den. Det visade sig att jag fått en gammal modell med ett enklare/avskalat kapell och till en början blev jag väldigt sur över att få en vara levererad som inte överensstämmer med det jag beställt. Jag har lusläst diverse trådar på Utsidan och förstått att det nya kapellet med en helt annan typ av snör- och kompressionssystem inte är till någon fördel eftersom det fastnar mycket skräp och snö i det systemet.

Min undran är om den nya kapellmodellen ändå har några fördelar gentemot det gamla systemet som man skall överväga innan jag bestämmer mig för att inte bråka med butiken och istället vara glad över att nu troligen fått en bättre fungerande pulka.
 
Som ägare av den nya pulkan och hyrt den gamla för fjälltur ser jag vissa skillnader. Nya har en liten ficka som stängs med dragkedja längst fram, svart flärp med två snäppfästen för remmar som sitter utanför kapellet. Bra till karta och småsaker man kan behöva. Längst bak har de en dragkedja för att komma åt saker som ligger där under kapellet, hade min kamera där på turen. Vid transport viker man ihop och bak skaklarna där de parkeras innanför kompressionsremmar som fäst i svarta designade tygstycken. Jag uppskattade alla tre förändringar mellan gamla och nya modellen. Det enda jag hade utanpå pulkan var spaden. På min fjälltur hade jag bra väder, bästa vädret någonsin faktiskt och då har jag varit uppe 10-12 turer så någon snö som yrde runt och fastnade var det inte tal om därför ingen erfarenhet om det samlar mer snö på den nya modellen.
 
Nackdelar:
1: För styvt. Svårt att få intill det som ligger i pulkan och alldeles för formberoende av det som ligger i pulkan. Vid färd i djup lössnö samlar sig denna mellan kapellväven och kompressionssystemet. En och annan fjällbjörk också. Fick aldrig till en snygg, slimmad packning hur jag än försökte.

2: För tungt. Jag var orolig för att mitt egentillverkade kapell skulle vara tyngre då det innehöll mer tyg och remmar. Men det visade sig att det vägde 300g mindre än det fabrikstillverkade. Det är nog anledningen till att man bara ser lätta och funktionella kapell på expeditioner.

3: Kapellet är något för kort om man ska förvara okomprimerad utrustning i pulkan. Man kan knappt komma åt att rulla stängningen ett varv innan man får tokspänna med remmarna.

4: Produkten ger ganska snabbt intryck av att vara skapad av mänsklig fåfänga och inte i funktionalitetens tjänst.

Fördelar:
1: Sidorna skyddar pulkans väv bra så att man vågar bryta pulkan mot sten och annat.

2: Det svarta kompressionsystemet rymmer felvända skaklar. Det kan vara bra om man planerar att hissa pulkan upp och ner eller om man ska transportera pulkan.

3: Förvaringsfacken men helt ärligt var de så små att mina termosar inte gick att få ut på ett bra sätt. Dessutom är fickan fram löjligt liten. Satte en höftväska omedelbart bakom höftbältet istället. Mer plats och inom räckvidd. Vem vill koppla loss pulkan för att kolla kartan?

4: Snäppremmarna kan användas till att snabbt spänna fast snöskor, skidor, stavar, m.m.

5: Kompressionsystemet har misshandlats och använts som bärhandtag och fästen för firning utan att brista.

Personligen blev jag så besviken att jag investerade ytterligare ca 2000SEK i tyg och materiel för att sy ett eget. Nu med helsydda sidor utan något som kan haka tag, samla snö eller försvåra packningen. Att fastna i en stubbe tar bomstopp!
 
Senast ändrad:
Tack för svar!

Efter en hel del funderingar (och hög halt magsyra) faller valet på att byta till den nya modellen trots tungt vägande åsikter om att det nya kapellsystemet riskerar att samla skräp/snö och fastna i tjockare grenar. Framtiden får utvisa om jag valde fel/rätt. Följande avgjorde valet:

1. Den "gamla" pulkan levererades med ett helvitt kapell och jag tänker mig att det skulle vara svårare att hitta en helvit pulka (med endast svarta remmar/cord) i whiteout/drevsnö om man tänker sig att gå ifrån den en stund, att hitta den på tillbakakavägen efter en topptur eller vad det nu kan tänkas vara. Den nya modellen i röd/orange ”försvinner” inte lika lätt.

2. Öppningen baktill med dragkedja vill jag ha. Jag kommer självklart ha den på längre turer, uppe på fjället och ser kanske ingen större nytta med den då, bättre med en liten daypack/höftbälte/skackelväska med förnödenheter du snabbt vill komma åt. Däremot kommer jag även använda pulkan på kortare turer med barn på bl.a. havsis (Pite skärgård) men ett flertal avbrott för fika/grillning/osv och ser fördelar med denna snabba access in i pulkan.

3. Spännremmar/kompressionsystemet: Jag kommer ha nytta av att lossa/lasta skidor/stavar snabbt och att denna sitter väl förankrad då min dotter kommer att vilja skida/åka/gå om vartannat . Att skackeln bättre kan spännas fast på pulkan vid transport ser jag som en stor fördel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
janoon NOS gammal fjällrävenryggsäck Transportera 9
Sirjaline En härlig gammal Fjällrävensäck. Transportera 20
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
Jonnylistar01 Tvätta bort kletigt smuts i en gammal skarja exklusiv Transportera 10
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Mellie Hjulbyte gammal cyckelkärra Transportera 8
Onesport Gammal Fjällrävenryggsäck Transportera 7
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
seasteel Gammal ryggsäck Wilderness? Transportera 7
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
Christinar Nytt bärsystem till gammal Skarja Transportera 4
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
KlasNil Vilken modell på Fjällrävenryggsäck? Transportera 39
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
fremag Haglöfs Matrix 2009 års modell Transportera 13
Ahrimanes Bergans Viking II ny modell 2006? Transportera 0
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.