Galdhöpiggen lätt???

Tjenare!

Kommer precis från en kortare tur i Jotunheimen. Har bl a varit uppe på Galdhöpiggen, gick från Spiterstulen. Läste innan här på utsidan om hur lätt det var att gå upp på piggen, man kunde tom åka rullskridskor upp och nödvändig utrustning var 20 kr till glassen på toppen. Bara följa strömmen med folk längs stigen upp.

Dessa beskrivningar kan man nog säga är NÅGOT förskönande. För det första så kan man inte säga att det finns någon stig upp. Kanske i början, men så fort man kommit förbi första krönet så kan man över huvudtaget inte se något upptrampat. Anledningen till detta är att de sista 1000 höjdmetrarna upp till toppen (plus de två topparna på vägen), är ett enda stort stenröse, från småsten till stora bumlingar, man vet aldrig vilken sten som plötsligt vickar till när man trampar på den. Har man tur så ser man de rödmålade T:na som visar åt vilket håll man skall gå. Hela tiden brant uppför. Börjar man tidigt på morgonen så är det i det närmaste folktomt. (De guidade turerna börjar kl 9-10).
Sedan kan man fråga sig; Är det lättare att gå nerför i ett brant stenröse? Visst, det ger inte lika hög puls som att gå upp, men det är betydligt vanskligare, och påfrestningen på knä och fotleder är betydligt värre nerför. Särskilt med ben som är trötta efter ha trampat uppåt i 5 timmar. Vi hade ändå ett fantastisk fint väder. Att åka på stjärtlappar eller dylikt nerför de snöfläckar som finns är förenat med livsfara, stenar som sticker upp genom snön samt att det alltid slutar med ännu mer sten. Sålunda anser jag att bestigningen av GP inte är någon enkel söndagspromenad.

Mycket gnäll men allt för att ge en mer nyanserad bild av bestigningen av Galdhöpiggen från Spiterstulen.
Vore tacksam om beskrivningar av rutter och bestigningar var något mer realistiska. Alla kanske inte är 20 år och har en vilopuls på 40 (Gunde Svan hade 35).
(För att slippa inlägg om min fysik kan jag meddela att den är mycket god för att närma mig 40.)

:)Stefan
 
Nja

Jag tycker att du överdriver vanskligheten rätt ordentligt, turen Spiterstulen - Galdhöpiggens topp vandras ofta av familjer.

Att gå utför är en konst ofta brukar det släppa efter ett tag. Det kan vara bra att gå efter någon van person och låta sig inspireras.

Sammanfattningsvis låt er inte avskräckas Europas högsta topp norr om Karpaterna är tillgänglig för de flesta.
 
Tjenare K-J!

Självkart skall ingen avskräckas för en tur upp på GP, men man bör veta att det inte bara är en lätt promenad upp på berget. Det är en låååång brant promenad i ett stenröse upp och ned!

Visst finns det familjer som går upp, jag såg tom en ensam mamma (norsk givetvis), som släppade upp en ca 4 år gammal kille. Först hörde jag bara barnagråt och gnäll, och sedan såg jag dem, och det var innan första toppen på vägen upp. Undrar hur kul de hade det resten av vägen upp och ner?

Go tur!
Stefan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rosmark Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 4
8Bald Galdhöpiggen början juni Fjällvandring 0
Kakiz Höjdrädd Galdhöpiggen och Predikstolen Fjällvandring 3
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Jontti80 Galdhöpiggen, Glittertind m.m Fjällvandring 6
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
SirSnejk Gjendesheimen runt via Glittertind och/eller Galdhöpiggen Fjällvandring 15
desireman Kebnekaise vs Galdhöpiggen Fjällvandring 10
jonsa1977 Galdhöpiggen?! Fjällvandring 1
Leo_73 Säkraste leden upp på Galdhöpiggen med hund? Fjällvandring 14
erikin62 Galdhöpiggen Fjällvandring 1
Thavox Jotunheimen med bestigning av Galdhöpiggen och Glittertind Fjällvandring 5
ludde__mannen Förslag på tur galdhöpiggen 5dagar? Fjällvandring 13
Boreal Galdhöpiggen i december? Fjällvandring 4
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Tom Bombadill Galdhöpiggen? Fjällvandring 9
Juventus88 Galdhöpiggen Fjällvandring 2
Silverfox Galdhöpiggen Fjällvandring 1
adjo Galdhöpiggen i September? Fjällvandring 2
mellgren Glittertind og Galdhöpiggen? Fjällvandring 3
Nyman Jotunheimen & galdhöpiggen på kristi himmelfärd Fjällvandring 2
Nyman Galdhöpiggen i påsk? Fjällvandring 1
Nyman Galdhöpiggen- hur sent kan man gå upp? Fjällvandring 0
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Kråkesson Tips på sandaler för vad och lätt vandring Fjällvandring 8
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Polarmannen Hjälp, lätt fjällvandring för tre 15-åriga tjejer Fjällvandring 18
AnetteA Lätt vandring ej för långt norrut Fjällvandring 6
Ljung_dalen Att vandra lätt Fjällvandring 10
eyck Ytterst lätt sko för vadning Fjällvandring 9
tsd Lätt tält Fjällvandring 6
Tinttu66 Lätt att få skavsår Fjällvandring 19
joa_bj Packa lätt. Tipsa en nybörjare. Fjällvandring 72
grodanbolle Tips på lätt vandring för skadad? Fjällvandring 19
När man vandrar i fjäll ska man vara lätt packad... Fjällvandring 69
lätt packning Fjällvandring 7
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.