Gängad nit?

Jag säker tips på en liten reservdel till mitt bilnyckelfordral.

Det är alltså en "gängad nit" som man skruvar ihopa så den ser ut som en minimal liten hantel. Ena halvan har skalle och gängad bult/hane och den andra delen har skalle med ett invändigt gängat rör/hona/mutter.
Principen är lite samma som de bultar man kapar och fäster lås på ytterdörrar med.
Jag har lyckats skjuva av hanens gängade bultdel så själva bulthanen sitter kvar inuti röret.

Då jag normalt har bilnyckel i byxfickan så måste det vara en skallar utan vassa kanter som river sönder byxfickan. Vanlig bultskalle och mutter sticker ut för mycket.
Popnit blir också för vasst.

Visst kan jag köpa ett helt nytt fordral men det känns lite onödigt då det är just bara denna lilla men vitala del som är trasig.

Järnaffärerna och hästbutiken hemmavid har inte så så dimensioner.

Webshop eller var ska man fråga?
Hobbybutik/urmakare/skomakare?

/Patrik
 

Bilagor

  • ganagadNit.jpg
    ganagadNit.jpg
    29.4 KB · Visningar: 888
Titta efter förbindelsebeslag.

https://www.clasohlson.com/se/Förbindelsebeslag/p/Pr409035000

Fast vet inte om måtten passar. Kapa går ju alltid om den är för lång, men övriga mått är svårt att göra nåt åt.

Rätt tänkt men för stor - denna var ju M4 - men min ska ju vara neråt m2 eller kanske tom så liten som M1. Gängorna i sig är ju inte viktiga - men axeln ska vara betydligt smalare än 4mm. 1 eller max 2mm i diamter.

Dessa M4or liknar de jag tänkte på för att fästa dörrlås.

Piercare skulle kunna vara något, får kolla vad de kan erbjuda.

/Patrik
 
Skara slöjddetaljer har liknande nitar. Men den du har på bild verkar längre än de som de har. Kolla om du hittar nåt som passar. Sök på ”skruvnit”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tror du en liten M2 skruv i lagom längd+ två brickor och en nylockmutter skulle kunna fungera som alternativ lösning?
 
Har sett men det var hos Tandy Leather over there, kanske lite långt.
Panduru Hobby har haft i 4 mm honor till gängad stång som hanar i bokhyllor.
Omöjliglösaren när det gäller fästelement Fa Regale i Partille kanske har utanför sin katalog.
Men jag skulle gå till en nyckelmakare och köpa ett nytt fodral.

Att trimma ner ett skruvhuvud är ingen match i en svarv eller filklove, men dimensionen 2x ? är speciell. Skulle jag göra en skulle jag börja med 8 mm silverstål.
Känner du ingen verktygsmakare?

go tur

go tur
 
Borra ut skruvskallen, fila till "röret" plus innevarande skruv och nita ihop det. Det blir såklart kortare men kommer inte gå sönder. Se till att ha ngn distans när du nitar.
 
Liknande skruvkonstruktion finns på en livrem som Lidl säljer från igår för en knapp hundring.

Om du köper en livrem kan du ta den skruven och ersätta med. Efter att ha kortat livremmen kan du sen foga ihop med en standardnit.

Thure
 
Jag har ännu inte hittat någon chicagoskruv med längd drygt 20mm och max M3 diameter så det fick bli en M3 skruv med låsmutter. Skruven sågade jag av så den når precis genom muttern och filade av det sista. Blev inte perfekt men får duga under fortsatt jakt på chicagoskruv som passar eller någon annan bättre ide. Funderade lite på en hattmutter men den sticker ut mer, och låsmuttern är inte så vass ändå.

Men har någon fler tips på chicagoskruva eller bättre lösning så tar jag tacksamt emot.

/Patrik
 

Bilagor

  • bilnyckel.jpg
    bilnyckel.jpg
    16.7 KB · Visningar: 424

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.