G P S som funkar i tät skog ???

Vad ska jag köpa för att ha en GPS som funkar o ger spår som är "verklighetsbaserade" i tät skog med ofri sikt till satelliterna ???
 
Sirfstar 3

Det räcker med en GPS som har senaste chipet, Sirfstar 3 eller vad det heter.
En Garmin 60CSx har en sån och den funkar bra i skogen och i viss mån inomhus också.
 
Det räcker med en GPS som har senaste chipet, Sirfstar 3 eller vad det heter.
En Garmin 60CSx har en sån och den funkar bra i skogen och i viss mån inomhus också.

Tack skogskalle, ska kolla på en sån, nu gäller det att övertyga omvärlden att jag inte klarar mig utan den, eller : jag har alltid velat ha en sån, fyller 50 sista april....:)
 
Jag skaffade en Garmin 60 CSx vilken fungerar utmärkt i tät skog och även inomhus(!!!) till viss del.

Självklart klarar man sig inte utan en sådan. Jag skyllde själv på annalkande senilitet så att jag skulle få hjälp att hitta hem ;)

/Peter
 
SirfIII är en mottagare, det finns fler högkänsliga som funkar lika bra. Sedan kan antenntyp påverka lite. Jag har en vista hcx med känslig mottagare som drar lite mindre ström. Så häng inte upp dej på att få en gps med just sirfIII.
 
Tja peter.

Klar du ska ha en. Har själv en 60 CSx och använder den i bilen, i kajaken, på fjällvandringen ja överallt. Och det är barnsligt kul med att man kan ta ut spåret på trippen man gjort.
En helt meningslös leksak som aldrig ångrat att jag skaffat.

Var även på väg att köpa en ny, men då måste man även köpa nya kartor vilket faktiskt suger.
 
Rekomenderar också en garmin 60csx, den funkar alltid i skogen, du kommer garanterat fram till dina inlagda punkter och även andras. Vet inte riktigt hur noga det egenligen är men det är fullt tillräckligt för hobbybruk och jag är helnöjd sen tre år tillbaka, även med garanti o.dyl.

Jag sålde min gamla 60c, som inte var något vidare bra (tappade i tät skog), och behövde då inte motivera mitt köp i familjerådet.
 
Som framgår

ovan fungerar de högkänsliga mottagarna bra. Placerar du dem högt t ex i topplocket på en ryggsäck blir det bättre än om du har den i en ficka i jackan eller byxorna. Men funktionen i kyla kan motivera att ha GPSen kroppsnära innanför kläderna.

Ett problem jag haft på min Garmin Vista HCx på sistone är att den stängt av sig när jag haft den i en jackficka nära höftbältet på ryggsäcken respektive i byxficka.
Antar att stötarna då kan få batterikontakten att försvinna varpå GPSen stänger av sig.

Thure
 
ovan fungerar de högkänsliga mottagarna bra. Placerar du dem högt t ex i topplocket på en ryggsäck blir det bättre än om du har den i en ficka i jackan eller byxorna. Men funktionen i kyla kan motivera att ha GPSen kroppsnära innanför kläderna.

Ett problem jag haft på min Garmin Vista HCx på sistone är att den stängt av sig när jag haft den i en jackficka nära höftbältet på ryggsäcken respektive i byxficka.
Antar att stötarna då kan få batterikontakten att försvinna varpå GPSen stänger av sig.

Thure

Spänn batteriblecken. Det kan vara problem på fler modeller. Batterier av olika typ kan vara lite olika långa och töjt blecken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
rab Funkar Forerunner för heldag (pga batteri) tex skridskotur Navigering 5
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
kanotisten http://www.unbelievableshop.com/ funkar ej! Navigering 0
erik.p Köpråd : GPS som funkar i Sverige & USA Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 0
psg90 gps= funkar ej Navigering 2
3313 nRoute funkar ej med GPS Navigering 18
norddal GPS:en funkar inte i Fugawi Navigering 5
Tony-Avesta Senaste MapSource, hur funkar detta? Navigering 7
DTM Funkar inte Destinator 3 på Axim X30? Navigering 3
hgz Funkar GPS ihop med vanlig karta…? Navigering 30
d.a.n.i.e.l Funkar en GPS till detta? (Höjd- och längdmätning) Navigering 16
goranwi "Visa på kartan" Hur funkar det på Vistan? Navigering 6
Erica_ Vilka handdatorer funkar? Navigering 4
pery Hur det funkar! Navigering 1
hur funkar de? Navigering 1
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Damberg GPS för skog och vandring? Navigering 15
Marcvs Bra GPS för skog? Navigering 6
bjornm Mottagning i skog? Navigering 9
RME Val av GPS till bil och skog Navigering 13
sna_ke Hur fungerar gps i skog? Navigering 8
rascar Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!? Navigering 8
Liten areal och skog, vilken navigator? Navigering 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.