Funkar SPOT (gen2) utan abonnemang?

Letade upp en gammal SPOT generation 2 som jag funderar på att ha med mig ut i sommar, men funkar den utan abonnemang? Eller snarare är det några funktioner, isf vilka (t.ex. den mest kritiska då som att skicka SOS) som funkar utan abonnemang? Jag fattar att "nice to have"-grejerna som att skicka meddelanden till anhöriga och allmän tracking inte funkar.
 
Oavsett vilken du har av nice to have"-grejerna så är det ditt ansvar att se till att ditt abonnemang räcker till din vandring/expedition + marginal för eventuell försening.
 
Oavsett vilken du har av nice to have"-grejerna så är det ditt ansvar att se till att ditt abonnemang räcker till din vandring/expedition + marginal för eventuell försening.

Jo det kan man ju tycka, men det är lite hårt att vägra hjälpa folk i nödsituation för att man inte betalt abonnemanget kan jag tycka. Jag menar teleoperatörerna kräver ju inte att man betalt abonnemangsaavgiften för att ringa 112. Lite tråkigt om man höll på att brinna inne och man inte fyllt på kontantkortet liksom.
 
Ja fast det är ju inte så att de bortser från nödanrop. Hela enheten är obrukbar om man inte aktiverar abonnemanget. Åtminstone på Inreach framgår detta på ett väldigt tydligt sätt.

Spot och Inreach är ju egentligen inte nödsändare, utan kommunikationsutrustning med nödsignalsfunktion.

En PLB är det som gäller om man söker en riktig nödsändare.
Dessa använder en helt egen konstellation med satelliter.

Vet inte om det funkar med Spot, men Inreach kan man förskottsbetala så att det inte blir något strul med betalkortet under pågående tur.
 
Spot och Garmin (inReach) är kommersiella aktörer som tillhandahåller en begränsad kommunikationstjänst kopplad till sina egna sändare, så intäkterna från abonnemangen är deras främsta intäktskällor för dessa tjänster. Att erbjuda tjänsten i någon form utan att behöva ha ett giltigt abonnemang skulle snabbt erodera deras affärsmodell.

En PLB är en helt annan sak, en ren nödsändare som direkt är registrerad och kopplad till en nationellräddnibgsmyndighet beroende på den inprogrammerade landskoden i PLBn (därför kan det vara osmart att importera en PLB som inte har svensk kod om du huvudsakligen skall använda den i Sverige. I Sverige registreras en PLB mot Sjö- och Flygräddningscentralen. En PLB kostar runt 3000kr och inga abonnemangskostnader tillkommer.
En PLB sänder med 5W effekt vid aktivering och använder Cospas/Sarsat satelliter som täcker hela jordens yta även på nordliga breddgrader, SPOT sänder med 0,5W effekt och använder geostationära satelliter vilka står mycket lågt över horisonten på nordliga breddgrader och är du skymd mot söder av ett berg är det inte säkert signalen överhuvudtaget kommer fram.

Sök gärna i forumet så finns det mycket mer information om de olika systemen. Själv har jag en ACR Resqlink+ PLB med mig på tur i bergen om en allvarlig olycka skulle inträffa. Hoppas jag aldrig kommer behöva använda den.
 
Min PLB heter "Ocean Signal rescueME PLB1". Något att tänka på när du köper PLB är om du bara ska ha den när du vandrar eller om du kanske ska ha den när du paddlar kajak eller vid någon annan vattenburen aktivitet. I det senare fallet kan det vara önskvärt med en PLB som flyter...
 
På jobbet har vi Mcmurdo fastfind PLB. Kostar kring 3000 kr och batteriet ska bytas vart sjunde år tror jag. Det kostar drygt 1500 kr.


Privat har jag en Garmin inreach mini. Kostar samma, men kräver abonnemang. Jag har ett flexibelt abonnemang och betalar ca 130 kr per månad, en månad i stöten. Tillkommer en årsavgift på 500 kr för det flexibla abonnemanget.
Med den kan jag ha tvåvägskommunikation.

Den stora skillnaden mellan PLB och Inreach/Spot är, förutom satellitkonstellationen och uteffekten, att den förstnämnda larmar direkt till "de riktiga" räddningstjänsterna, via en central i Kanada. Även flygtrafik och sjötrafik hör nödanropet och skickar det vidare.
Spot och Inreach larmar en privat organisation som slussar larmet vidare till rätt lands räddningstjänst.
Jag har svårt att tro att detta har någon större praktisk betydelse, men teoretiskt kan såklart en privat aktör fallera på ett annat sätt.

Jag har aldrig använt Spot, men Iridiumkonstellationen som Inreach använder har enormt bra täckning. Iridium nyttjar inte geostationära satelliter som Spot, utan satelliter i en lägre Polarbana. Har man helt fri sikt åt alla håll har man ständig täckning. Sitter jag inomhus vid ett fönster får jag vänta upp till 10 minuter innan en satellit passerar i med fri sikt mot fönstret.
Inreach med sina 0,5W uteffekt klarar inte av något hinder. Skulle tro att en riktigt tät skog kan utgöra ett problem, och man kan nog behöva hitta en glänta. PLB med sina 5W tar sig igenom betydligt mer.
På fjället ser jag inte hur detta skulle utgöra ett problem.


En stor fördel med inreach är tvåvägskommunikationen, vilken medger en vidare zon vid händelse av olycka.

Jag skulle personligen ha väldigt svårt att aktivera min PLB. Det blir ett väldigt stort pådrag, och ingen utom jag kan bedöma nödvändigheten. Ligger jag med två brutna ben och blödningar efter ett svårt fall är det såklart lätt att bedöma, men det finns många scenarion.

Lek med tanken att jag skadat min fot så pass illa att jag inte kan gå på den. Jag har legat i tältet i tre dagar och väntat på att det ska bli bättre. Maten räcker bara dagen ut. Hade jag en PLB skulle jag nog vänta någon dag och hoppas på en förbättring eller på att någon passerade, just på grund av att det blir ett sånt pådrag.
Med tvåvägskommunikation kan jag larma och berätta om situationen. I detta fall skulle det ju räcka om det kom en privat helikopter och hämtade mig. Det skulle inte ens vara bråttom.

Utöver dessa nödsituationer är det helt suveränt att kunna kommunicera med hemmet. Meddela vart man är, meddela att man blir en dag sen, o.s.v.

Spot var jag aldrig intresserad utav. För mycket pengar och för lite funktion.
När garmin släppte sin inreach mini slog jag till direkt. Bra funktionalitet och flexibelt abonnemang. Ångrar det inte.
 
För några år sedan samtalade jag i Saltoluokta med ej tjej från Baltikum som själv vandrade Kungsleden. Hon hade en Spot och hade lovat sina anhöriga att skicka ett OK varje kväll för att bekräfta att allt var bra.
I Akse gjorde hon det men meddelandet kom inte fram pga terrängen med följd att hennes angöring direkt började ringa polisen mfl som kontaktade stugvärdar mm på sträckan för att förhöra sig om henne.
Så slutsatsen är att inte förlita sig fullt ut på denna typ av prylar och att låta de anhöriga förstå att det är helt enligt plan att man inte kan höra av sig varje dag.

Skogsbaronen kom in på en annan viktig aspekt i sitt senaste inlägg, dvs att Spot och Garmin är kommersiella aktörer och läser man deras villkor skulle i varje fall jag inte lita på deras tjänst i ett riktigt nödläge, ex Spot friskriver sig att göra en egen bedömning om användaren är i nöd eller ej (hur skall de i en central i Houston veta hur mina förhållanden i Svenska fjällen är?) vid ett larm, ett beslut jag i varje fall inte överlämnar till en privat aktör. Min rekommendation är att lusläsa det finstilta i villkoren innan man köper en tjänst😉
Sedan kan jag hålla med om att tvåvägskommunikation kan ha en fördel för många. För mig är tryggheten i PLBn det jag söker, och mina anhöriga vet att jag inte är nåbar när jag är på tur men PLBn är min försäkring.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.