Fundering om Garminkartor

Hejsan!


Ett problem som jag märker är att om jag t.ex. har Friluftskartan Pro över Svealand på minneskortet och sedan vill jag tillföra ännu en ny del, t.ex. Götaland. Då måste man installera om Svealand också, för installerar jag bara Götaland på det kortet som redan har Svealand så försvinner det.

Har ni någon bra idé på hur man kan råda bot på detta?
Eller är det bara så :(



Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Varje gång du tankar upp kartor raderas de gamla. Du måste alltså installera alla olika kartor som du vill ha samtidigt i samma uppladdning.

Dvs aktivera Götaland i Mapsource, välj segment, aktivera Svealand, välj segment, aktivera City Navigator, välj segment, tanka upp till GPS:en.

Nu har du alla tre kartorna i GPS:en.
 
Det går att slå ihop t.ex. två gmapsupp.img till en fil med hjälp av ett verktyg som heter gmaptool som man kan hitta på nätet. Det är dock ett kommandoradsbaserat program och inte helt enkelt att hantera.
Man får då flytta undan den "gamla" filen till datorn och sedan slå ihop den med den nya.
Normalt sett är det enklare att göra en ny överföring av båda (alla) kartorna från Mapsource på nytt.
 
Det går att slå ihop t.ex. två gmapsupp.img till en fil med hjälp av ett verktyg som heter gmaptool som man kan hitta på nätet. Det är dock ett kommandoradsbaserat program och inte helt enkelt att hantera.
Man får då flytta undan den "gamla" filen till datorn och sedan slå ihop den med den nya.
Normalt sett är det enklare att göra en ny överföring av båda (alla) kartorna från Mapsource på nytt.
Är det inte ännu lättare att med hjälp av Mapsource först föra över de befintliga kartorna till datorn. Därefter välja de befintliga kartorna samt de nya kartorna i Mapsource och välja "Sänd till GRS".
 
Det där lät mystiskt... Det är väl bara att välja alla kartor man vill ha i MapSource och sen föra över. Att först "föra över" från GPS till dator och sen tillbaka igen, plus fler kartor, låter knepigt.

Är det inte ännu lättare att med hjälp av Mapsource först föra över de befintliga kartorna till datorn. Därefter välja de befintliga kartorna samt de nya kartorna i Mapsource och välja "Sänd till GRS".
 
Garmin-kartor

Hejsan!


Om man vill ha tydliga terrängkartor motsvarande "Friluftkartan Pro" som finns i Sverige över fler länder än Sverige som t.ex. Norge eller Finland (inkl. Åland). Var får man tag i dessa?

Kartor uppdateras ju med nya vägar och allt vad det nu kan tänkas vara, ingår kartuppdateringar eller måste man om man vill ha så färskt som möjligt om ny utgåva utkommer köpa den till fullt pris?


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Mapsource krånglar :(

Varje gång du tankar upp kartor raderas de gamla. Du måste alltså installera alla olika kartor som du vill ha samtidigt i samma uppladdning.

Dvs aktivera Götaland i Mapsource, välj segment, aktivera Svealand, välj segment, aktivera City Navigator, välj segment, tanka upp till GPS:en.

Nu har du alla tre kartorna i GPS:en.


Hejsan!

Varför det skulle va bra att fylla på ytterliggare utöver det som redan finns istället för att allt ska raderas och man måste ladda in precis allt från början beror på att vid ett tillfälle gick det t.ex. inte att ladda in Götaland och vid ett annat tillfälle var det Södra Norrland som inte gick att ladda in istället.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Hejsan!

Varför det skulle va bra att fylla på ytterliggare utöver det som redan finns istället för att allt ska raderas och man måste ladda in precis allt från början beror på att vid ett tillfälle gick det t.ex. inte att ladda in Götaland och vid ett annat tillfälle var det Södra Norrland som inte gick att ladda in istället.


Med vänliga hälsningar at1981 !!

Jag skulle vara jätteglad om min soppåse för hushållsavfall funkar på samma sätt som MapSource + GPS.
Det vore kanon om komponeringspåsen töms automatiskt varje gång jag slänger ett bananskal.

Jag tycker det är smart med en automatisk raderingsfunktion.

Per
 
Norge och Finland

Topografiska Garminkartor för andra länder kan oftast enklast köpas via webbutiker. För vissa områden finns det fria kartor att ladda hem.

Thure
 
Topografiska Garminkartor för andra länder kan oftast enklast köpas via webbutiker. För vissa områden finns det fria kartor att ladda hem.

Thure


Hej!


Har du tips om webb-butikerna och om var man kan hitta de där fria kartorna?

Tack på förhand för svar :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Mycket kan du

hitta genom att söka här på Utsidan.

Annars är google din vän. Sök t ex på garmin landsnamnet på svenska och engelska samt karta kart map etc. Vad heter topografisk karta på finska?

Thure
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.