Fundering kring längd på vandring (halvextrem)

Hej,
Jag och polaren tänkte ta en tur i vålådalen (Vallbo-anaris-lunndörren-vålåvalen-våladelen-Vallbo) Sträckan är ungefär 8 mil och vi tänkte försöka oss på det utan sömn.
Funderingarna är lite vad man ska tänka på?
Några saker som lätt packning & långa pauser redan i början är ju självklart.
Har ni några andra tips?
Jag tänker att cirkus 3h/mil borde vara rimligt? Är det optimistiskt?


Vi har väl kört en del fjällvandring tidigare (7 mil på 2 dagar förra året ex.vis), men är knappast jätteerfarna. Den ena av oss (inte jag) är elitmotionär och jag är motionär.

Anledningen till detta är att vi gillar själva vandringen bäst (inte pauserna) och att det alltid är kul att pressa sig själv och se vad man klarar.
 
Att gå den sträckan utan sömn är nog fullt möjligt men det lär bli lite tjurigt mot slutet. Men det är väl också lite tanken med det hela, att pressa sig en aning mer än vanligt.

Viktigt i mina ögon är att ni inte frestas att packa alltför lätt. Det kan dyka upp situationer där ni verkligen måste komma i skydd eller inte har något annat val än att stanna på samma ställe en längre stund. Viss utrustning kan komma att behövas helt enkelt.

Då ni båda är motionärer så ska det nog inte konditionsmässigt vara några problem men se till att härda det som härdas behöver. Gå mycket innan så fötterna är vana vid att vara igång så pass mycket. gå en längre tur för att bygga lite pannben och få en aning om vad det innebär att vara igång så länge. Se också till att vara rejält uppvätskade och ät en god sista måltid innan fjället tar vid:)

Tre timmar per mil låter väl inte ogörligt.
 
Viktigt i mina ögon är att ni inte frestas att packa alltför lätt. Det kan dyka upp situationer där ni verkligen måste komma i skydd eller inte har något annat val än att stanna på samma ställe en längre stund. Viss utrustning kan komma att behövas helt enkelt.

Det är ett bra tips! Även i juli kan man få riktigt grisväder och det måste vi helt enkelt klara. Eller om någon skulle skada sig/gå in i väggen.
Stormkök tar vi med. Varm mat och dryck kommer sitta fint på natten. Första hjälpen och enklare verktyg likaså.
Vad skulle ni packa ner för mat? Pasta/ris, choklad, nötter. Vad mer?

tack
/Andreas
 
Är planen att gå de åtta milen och sedan avsluta (vilket jag antar) så skulle jag satsa på att hålla blodsockret uppe. Kolhydrater helt enkelt. Fett finns på kroppen för en sådan tur och ni kommer att må bäst att att hålla blodsockret uppe via maten. Godis i någon form är nog inte alls dumt. Choklad. Ett eller två riktiga lagade mål mat är nog mycket nyttigt för sinnet oh tjockleken på det berömda pannbenet.

Håll vätskeintaget högt under turen och kläm i er socker i någon form så kommer ni att må som bäst. Testa gärna under längre tur på hemmaplan vad ni tycker fungerar bäst.
 
En fungerande struktur är att vila 5 min varje timme och längre var tredje. 20 minuter efter tre timmar, 40 efter 6, 20 efter ytterligare tre osv. Passa på att äta lite mer under de längsta pauserna, varm lagad mat är trevligt. Drick hela tiden, ta hand om fötterna varje timme och vid behov. Undertecknad gjorde 9 mil på 24 timmar på detta sätt, bar vanlig packning minus tält (hade bivacksäck) ca 15 kg inklusive vätska.

...alternativet är att springa lätt packad ;)...

//J
 
Jag är lite reserverad mot det här med att bara för att man vandrar så ska man börja stoppa i sig godis, dextrosol, choklad, saftsoppa osv. till vansinne. Blodsockret åker ju i taket och hamnar sen i fotknölarna = måste toppa igen osv.. Varför inte försöka äta ganska normalt eller köra på frystorkat och toppa med lite lagom choklad och nötter kanske. Iofs så var det här ju en lite hårdare tur.
 
Jag är lite reserverad mot det här med att bara för att man vandrar så ska man börja stoppa i sig godis, dextrosol, choklad, saftsoppa osv. till vansinne. Blodsockret åker ju i taket och hamnar sen i fotknölarna = måste toppa igen osv.. Varför inte försöka äta ganska normalt eller köra på frystorkat och toppa med lite lagom choklad och nötter kanske. Iofs så var det här ju en lite hårdare tur.

Nej, vid vandring kommer GLUT-4 vara mer aktivt (förflyttas mot cellmembranet) så kolhydratsinlagringen i musklerna är inte insulinberoende. Med andra ord ingen berg-o-dalbana på blodsockret.

Men visst, vid vanlig vandring så behöver du ju inte äta mer än vad som är gott.
 
Jag har testat själv och mår inte bra av att stoppa i mig mycket socker. Då har jag gått heldagar men inte á la multisport där man går till man stupar. Bara för att man är ute i skogen eller fjällen så reagerar kroppen inte helt annorlunda på matintaget enligt min erfarenhet.

PS. Du kanske skriver utifrån ett annat pespektiv. Jag har provat att knata allt från några timmar per dag upp till 12-14 men som skrivet inte dödsmarscher (även om det har känts så vid enstaka tillfällen). Du får gärna länka till källa på det du skriver.

Nej, vid vandring kommer GLUT-4 vara mer aktivt (förflyttas mot cellmembranet) så kolhydratsinlagringen i musklerna är inte insulinberoende. Med andra ord ingen berg-o-dalbana på blodsockret.

Men visst, vid vanlig vandring så behöver du ju inte äta mer än vad som är gott.
 
Jag har testat själv och mår inte bra av att stoppa i mig mycket socker. Då har jag gått heldagar men inte á la multisport där man går till man stupar. Bara för att man är ute i skogen eller fjällen så reagerar kroppen inte helt annorlunda på matintaget enligt min erfarenhet.

PS. Du kanske skriver utifrån ett annat pespektiv. Jag har provat att knata allt från några timmar per dag upp till 12-14 men som skrivet inte dödsmarscher (även om det har känts så vid enstaka tillfällen). Du får gärna länka till källa på det du skriver.

Precis därför kan det vara en tanke att prova på någon längre tur på hemmaplan så man hittar vad man mår bäst av. Givetvis ska man inte proppa sig full av socker men att underhålla blodsocker och en upptrissad glykogeninlagring (via GLUT-4, ej insulinberoende pga tillströmmning av kalciumjoner från muskelkontraktion) är ingen dum idé. Och ja, givetvis går detta att åstadkomma med vanlig mat. Dock fick jag för mig att grabbarna vill vandra utan längre raster och då kan det vara smidigt att ha något i fickan att peta i sig under gång.

http://ajpendo.physiology.org/content/273/6/E1039.full
 
Du kan ju även anpassa kroppen till att bättre tillgodogöra sig kolhydrater under prestation.

Carbohydrate feeding has been shown to enhance endurance performance. During exercise of 2 h or more, the delivery of carbohydrates to the muscle is the crucial step and appears to be limited by intestinal absorption. It is therefore important to identify ways to overcome this limitation and study the positive and negative effects of chronic carbohydrate supplementation. There is evidence that intestinal absorption can, at least partly, be overcome by making use of multiple transportable carbohydrates. Ingestion of these carbohydrates may result in higher intestinal absorption rates and has been shown to lead to higher rates of exogenous carbohydrate oxidation which can result in better endurance performance. It also seems possible to increase the absorptive capacity of the intestine by adapting to a high-carbohydrate diet. Carbohydrate supplementation during exercise has been suggested to reduce training adaptations, but at present there is little or no evidence to support this. Despite the fact that it has long been known that carbohydrate supplementation can enhance endurance performance, there are still many unanswered questions. However, there is potential to develop strategies that enhance the delivery of carbohydrates and thereby improve endurance performance.

http://content.karger.com/ProdukteD...usgabe=0&ProduktNr=255326&filename=329268.pdf
 
Gick 4,2 mil på 7h med 0 kolhydrater

Med risk för att diskussionen blir ännu mer matfokuserad så kan jag berätta att det gick utmärkt för mig att gå 4,2 mil på 7h utan en gnutta kolhydrater utan enbart på pemmican (fett och torkat kött som indianerna och cowboyarna åt). Dock ska man absolut inte göra det utan att vara van vid fettdrift så som Armén gjorde som testade konceptet. Armén la om kosten i fält vid hårt arbete och då blir det inte bra, iallafall inte om man inte ger det några veckor. I år tänkte vi utöka sträckan till 6 mil. Vi funderade på 10 mil a la Lappland Ultra men bestämde oss för att steget från 4,2 till 10 är lite stort.
Det kan vara riktigt skönt att jogga lite ibland, det blir avlastning för benen som började göra ganska ont efter 3 mil.

Packlista:


Vindjacka
vindbyxor
kalsonger
underställ tröja
långkalsonger
vadkompression
gps
pulsband
terra plana ultra
strumpor
stavar


Bära
Ryggsäck Osprey talon 44
Första förband
camel bak 3l
Mobiltelefon
Värmejacka
mat (kall)

Funderar på att lägga till någon form av nödfilt/regnskydd men eftersom vi vandrar på skåneleden så är det inte långt till hjälp.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Blir lätt insnöat på detaljer när det som faktiskt är viktigt är självklart.

Kompressionskläder kanske kan vara något som avlastar? Jag har återhämtningsleggings och cykelbyxor, väldigt nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
roscar Vandring kring Midsommar vid StoraSjöfallet Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.