Fundering angående plattor på turskidor

Hej

Jag har en fundering, finns det någon mening att ha plattor på turskidor.

Jag har ett par Riva Z inklusive ett par plattor som jag tängt använda till att tura med. Det jag undrar över är om det finns någon tydlig nackdel att ha plattor på turskidor, jag kan inte komma på någon själv.

Tacksam för svar

Henrik L
 
Stabiliteten

Ju högre bindning desto större risk att du "trampar snett", dvs kantar skidan i frånskjutet, vid klassisk åkning. Du får sämre fäste och tappar rytm. Den lilla vinst du uppnår genom ökad kantställning utför och eventuellt mindre snögrävande med bindningen pga plattorna är inte värd det extra obehaget vid övrig skidåkning enligt min mening.

/Tommy
 
Beror på pjäxorna.

Om du har plastpjäxor så torde ovanstående nämnda risk att trampa snett inte bli något problem.

Jag har turat en del med plattor under en Voilebindning och Garmont Libero plastpjäxor och det har gått utmärkt. Kan tom vara en fördel att bindningen inte skrapar i lika mycket i snön vid åkning i spår och uppför. "Skatade" t om på is på en istäckt jokk ovanför Saltoluokta i vintras vilket gick utmärkt. Tror inte det hade gått lika bra utan plattor i och med att jag med plattor kunde kanta bättre.

Thure
 
Tack för svaren

Jag har just köpt ett par scarpa T4. De borde nog ha bra stabilitet va? Så ja tror jag provar med plattor.

Det verkar vara en lite av en djungel dessa turskidor. Jag har nog kommit fram till att jag vill ha ett par skidor som det även går att göra toppturer med, så jag är intresserad Fischer S bound eller Fischer E109. Efter vad jag läst så verkar många här turat med E109 utan problem men är det någon som testat dessa S-bound på en tur runt 10 dagar isåfall går bra att tura med dem eller går det trögt.

Jag har turat några kortare turer me ett par T1 samt Elan stinger och de var riktigt jobbigt så jag vill kommma ifrån detta.

Det jag funderar över är således om dessa skidor (S bound) är tröga att tura med eller om de fungerar bra.

/Henke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medicinmannen Råd angående skintec skidor Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.