Frysa torkat?

Funderar på att torka mat själv till sommarens turer och undrar hur man bäst förvarar torkad mat och frukt? Det ska ju hålla i 2-3 månader innan det är dags. Kan/bör man frysa eller räcker det att förvara i rumstemperatur? Läste någonstans att man kan torka köttfärssås. Är det någon med egen erfarenhet som har några tips för ett lyckat resultat?
 
ceciliao; sa:
Funderar på att torka mat själv till sommarens turer och undrar hur man bäst förvarar torkad mat och frukt? Det ska ju hålla i 2-3 månader innan det är dags. Kan/bör man frysa eller räcker det att förvara i rumstemperatur? Läste någonstans att man kan torka köttfärssås. Är det någon med egen erfarenhet som har några tips för ett lyckat resultat?

Jag rekommenderar sökfunktionen, finns massor i detta ämne.
 
Vi brukar lägga just vår torkade köttfärssås i frysen inför sommarens fjälltur. Men sök ändå som Öringen tipsade!
 
Lagra frystorkad mat

Hej,
Jag har vid ett flertal tillfällen lagat och torkat egen mat för vandringar. Min erfarenhet är dels att det mesta i matväg går att torka och smakar dessutom riktigt bra, t o m fisk. Det viktiga är att maten är riktigt torr, överdriv gärna med någon extra timma i ventilerad ugn. Jag har "bara" sparat torkad mat i ett par veckor, vilket fungerat utmärkt. Om du däremot ska lagra maten i flera månader skulle jag rekommendera dig att frysa, för säkerhets skull. Det vore trist om maten hade en grön ton när den ska anrättas.

/Patrik
 
Grönsaker å sånt håller läänge i torkat form, om du bevarar dem i bra burkar med täta lock på en torr plats, månader är inga problem. Kött fryser du ned. Har jag hört.. :)
 
Jag har lagrat torkad köttfärs i många månader. Det går bra. Hela poängen med mitt torkande är just den långa hållbarheten.
 

avslutad210712

Gäst
Om maten är (rätt) torkad behöver den inte frysas. Tänk på att om du fryser maten och tar fram den så finns det risk för kondensfukt och torkad mat + fukt är obra eftersom det då kan bli grön mat men inte den gröna mat som förespråkas som nyttig.

Frukt och grönsaker sparar jag i flera år utan problem. Kött, fisk och kyckling sparar jag om jag har kvar efter turerna. Har sparat från sommar till sommar utan problem.
 
avslutad210712; sa:
Om maten är (rätt) torkad behöver den inte frysas. Tänk på att om du fryser maten och tar fram den så finns det risk för kondensfukt och torkad mat + fukt är obra eftersom det då kan bli grön mat men inte den gröna mat som förespråkas som nyttig.

Frukt och grönsaker sparar jag i flera år utan problem. Kött, fisk och kyckling sparar jag om jag har kvar efter turerna. Har sparat från sommar till sommar utan problem.

Håller med - frys inte det blir bara rimfrost i påsen som sedan tinar.

Har även jag sparat torkat kött och grönsaker i ett år utan problem. Produkter med mycket fett får sämre hållbarhet, har aldrig torkat lax men jag skulle inte tro att den håller ett år.

Jag rekommenderar definitivt att du torkar maten själv, kul att ha något att pyssla med hemma också.

/Ulf
 
Wolf25; sa:
avslutad210712; sa:
Om maten är (rätt) torkad behöver den inte frysas. Tänk på att om du fryser maten och tar fram den så finns det risk för kondensfukt och torkad mat + fukt är obra eftersom det då kan bli grön mat men inte den gröna mat som förespråkas som nyttig.

Frukt och grönsaker sparar jag i flera år utan problem. Kött, fisk och kyckling sparar jag om jag har kvar efter turerna. Har sparat från sommar till sommar utan problem.

Håller med - frys inte det blir bara rimfrost i påsen som sedan tinar.

Har även jag sparat torkat kött och grönsaker i ett år utan problem. Produkter med mycket fett får sämre hållbarhet, har aldrig torkat lax men jag skulle inte tro att den håller ett år.

Jag rekommenderar definitivt att du torkar maten själv, kul att ha något att pyssla med hemma också.

/Ulf

Om man har torkat ordentligt finns i stort sett ingen fukt som kan kondensera om påsen/påsarna är täta.
 

avslutad210712

Gäst
brandmansmicke; sa:
Wolf25; sa:
avslutad210712; sa:
Om maten är (rätt) torkad behöver den inte frysas. Tänk på att om du fryser maten och tar fram den så finns det risk för kondensfukt och torkad mat + fukt är obra eftersom det då kan bli grön mat men inte den gröna mat som förespråkas som nyttig.

Frukt och grönsaker sparar jag i flera år utan problem. Kött, fisk och kyckling sparar jag om jag har kvar efter turerna. Har sparat från sommar till sommar utan problem.

Håller med - frys inte det blir bara rimfrost i påsen som sedan tinar.

Har även jag sparat torkat kött och grönsaker i ett år utan problem. Produkter med mycket fett får sämre hållbarhet, har aldrig torkat lax men jag skulle inte tro att den håller ett år.

Jag rekommenderar definitivt att du torkar maten själv, kul att ha något att pyssla med hemma också.

/Ulf

Om man har torkat ordentligt finns i stort sett ingen fukt som kan kondensera om påsen/påsarna är täta.

Luften i påsen som du fryser ner maten i innehåller en liten mängd fukt eftersom den oftast är rumstempererad och den fukten i luften kan komma att kondenseras när du tar ut påsen från frysen. Inga stora mängder men kan räcka till för att maten skall börja mögla.

Ser dock ingen anledning till att frysa maten för om den är rätt torkad kommer den att hålla sig utanför frysen om man ser till att den förvaras mörkt och torrt.
 
Jag ansluter mig till dem som har sparat torkat köttfärs i över ett år (i en papperspåse modell "fem kronor smågodis, tack" i skafferiet).

Fryser gör man väl för att förhindra bakterietillväxt, och den har man ju som sagt redan förhindrat om man torkar rätt.

För kött är det alltså härskning av fett som är problemet. Härskning = oxidering. Luftfri förvaring alltså. Vill man ha hängslen och livrem ska man ha luftfri, mörk förvaring i frysen. Finns det ingen luft och ingen fukt blir det heller ingen kondens.

Man bör också se till att torka kött som är så magert det bara går.
 
Det är riktigt att härsknat fett är det största problemet.

Däremot ska man vara lite försiktig med att "torka lite extra" som en del föreslår. Det räcker med att man får ner fukthalten tillräckligt mycket (nu minns jag tyvärr inte siffran). Man kan kolla upp i t.ex. Livsmedelsdatabasen hos Livsmedelsverket hur mycket vatten ett livsmedel innehåller och på så vis räkna sig fram till hur mycket det måste minska i vikt innan man fått ner fukthalten tillräckligt.

Torkar man för hårt så blir det dels svårare att få tillbaka konsistensen (blöta upp maten igen), men det finns även risk för att man "förstör" en del av näringsinnehållet (bland annat eftersom temperaturen riskerar att stiga väldigt fort när det knappt finns nån fukt kvar).

Puhonys bok rekommenderas (om man kan få tag på den, men den borde finnas på biblioteket om inte annat). "Hälsoriktig konservering" vill jag minnas att den heter.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.